Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-700 alt.SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Benny p

Aktiv medlem
Skall köpa en ny blixt.Men vet inte om jag skall köpa en SB-700 eller en begggad SB-800.Är dom likvärdiga eller är den nya SB-700 bättre?
Någon som har erfarenhet?

//Benny

Har en SB800. Den är mycket bra,
+ kan ta fem batterier (för snabbare laddning) och det går att koppla extra batteripack till den.
- menyn är väldigt krånglig, att koppla om från comander, remote eller vanlig blixt kräver att man går in i menyn.

SB700 har jag inte …
+ Att växla blixtläge är mycket enklare.
- det går inte att koppla extra batteripack till den.

Hade jag ingen blixt idag och hade att välja mellan dessa, skulle jag nog köpa SB700.

jonas

Du blir nog nöjd med 700:an skulle jag tro. 800:an är lite kraftigare, men har som sagt ganska osmidig manövering. En annan störande sak är att den inte går att rikta snett bakåt åt höger hela vägen. Det tar stopp innan man kommit rakt bakåt. Däremot är 800:an nog den mest kompatibla blixt Nikon tillverkat och den har fler kufiska funktioner och har fristående A-läge, fungerar med TTL för analoga kameror, kan fjärrutlösas av annan ej CLS-kompatibel blixt mm. Detta spelar för 99,8% av alla användare troligen ingen roll. ;)

Om jag skulle köpa en till blixt är det sannolikt att det skulle bli en 700:a om jag inte specifikt skulle välja en 800:a bara för att få två som fungerar precis likadant.

En annan trevlig grej med SB 700 är systemet med färgade filter i tjock plast, på SB 800 får man använda små färgade foliebitar som man klämmer fast under den inbyggda diffusorn. Om jag minns rätt ingår det ett par filter i olika färger för att balansera bilxtljuset mot befintligt ljus.

Menyn i SB 800 är som sagt rätt ålderdomlig, men den behöver man inte vara inne och röra i särskilt ofta heller. Att växla mellan remote, commander och så som Kiboko skriver gör man i stort sett bara om man har mer än en blixt. Det gäller det mesta i menyerna. Har man bara en blixt och använder den på kameran eller trådlöst via CLS behöver man inte menyerna utan det finns det direktknappar för.

SB 800 är rätt kompakt också, mycket mindre än SB 900 och jag har för mig att den är mindre än SB 700 också.

En annan trevlig grej med SB 700 är systemet med färgade filter i tjock plast, på SB 800 får man använda små färgade foliebitar som man klämmer fast under den inbyggda diffusorn. Om jag minns rätt ingår det ett par filter i olika färger för att balansera bilxtljuset mot befintligt ljus.

Ja, det glömde jag bort att skriva. De som hör till 800:an gör mig mest irriterad. Helt oanvändbart om det inte är någon slags pysseltimme man håller på med.

Har man bara en blixt och använder den på kameran eller trådlöst via CLS behöver man inte menyerna utan det finns det direktknappar för.

Den knappen får du gärna tala om var den sitter på 800:an för den verkar ha sprungit till skogs på min blixt. ;)

Edit: Jag menar alltså att växla mellan vanlig användning och CLS, vilket mycket väl kan göra emellanåt med bara en blixt om man har ett fräsigare kamerahus.

Tack för många bra svar.Just det där med menyerna var bra att det togs upp.Lutar nog åt en 700:a på fredag.
//Benny

Den knappen får du gärna tala om var den sitter på 800:an för den verkar ha sprungit till skogs på min blixt. ;)

Edit: Jag menar alltså att växla mellan vanlig användning och CLS, vilket mycket väl kan göra emellanåt med bara en blixt om man har ett fräsigare kamerahus.

Ja, jag menar alltså att använda kamerans inbyggda blixt som commander och SB 800 som slav, då tror jag man kan göra i stort sett allt via Mode-knappen på baksidan. Det kräver som sagt en kamera som har CLS med den inbyggda blixten.

Ja, jag menar alltså att använda kamerans inbyggda blixt som commander och SB 800 som slav, då tror jag man kan göra i stort sett allt via Mode-knappen på baksidan. Det kräver som sagt en kamera som har CLS med den inbyggda blixten.

För att få in (eller ur) 800:an i CLS-läge måste du hålla inne select, bläddra till rätt plats i menyn om den inte står där, trycka select, välja rätt läge och sedan (ev trycka och sedan) hålla inne select igen för att komma ut ur menyn.

Vanliga justeringar av blixtens styrka osv klarar man ju utan menyn däremot, liksom att byta mellan t ex TTL och M. Fast manövreringen där är inte superintuitiv. Den beter sig lite som tidiga versioner av BMW:s iDrive för de som använt det. ;)

Edit: Tog bort felaktighet.

För att få in (eller ur) 800:an i CLS-läge måste du hålla inne select, bläddra till rätt plats i menyn om den inte står där, trycka select, välja rätt läge och sedan (ev trycka och sedan) hålla inne select igen för att komma ut ur menyn.
Nu har jag inga batterier i min blixt så jag kan inte kolla, men jag är rätt säker på att jag inte behöver ställa in något i menyn när jag bara använder blixten som jag beskrev. Om jag vill växla mellan olika trådlösa lägen och så måste jag använda menyerna, men som jag använder den väljer den CLS slave när jag tar av den från kameran.

Nu har jag inga batterier i min blixt så jag kan inte kolla, men jag är rätt säker på att jag inte behöver ställa in något i menyn när jag bara använder blixten som jag beskrev. Om jag vill växla mellan olika trådlösa lägen och så måste jag använda menyerna, men som jag använder den väljer den CLS slave när jag tar av den från kameran.

Då måste du ha en SB-810-prototyp eller något, för att blixten skulle byta mellan normal användning och remote av sig själv betraktar jag som en nyhet.

En sak förutom priset som talar för en sb 800 är att du kan synka den med äldre blixtar on location eller studio. har för mig att sb 700 inte har den sync-ingången. Tro också att den är mer kompatibel med äldre analoga kameror pga av den kontakten men kan ha fel.

Det blev en SB-700:a.Känner mig nöjd.Känns riktigt gedigen och enormt smidig.
Men kommer att behålla min SB-24:a eftersom den har repeterblixt
//Benny

ANNONS
Götaplatsens Foto