Annons

Sb-800 el Sigma 500

Produkter
(logga in för att koppla)

moose

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en ny blixt till min Nikon D70 kamera.

Jag funderar nu mellan dessa 2 blixtar och skulle vilja ha lite råd från er som använder dessa blixtar till D-70. Vilken skall man välja.

Nikon SB-600
Sigma EF-500 DG Super

En del säger att SB-600 inte kan köra TTL på just D-70 kameran, stämmer detta?

Blixtfråga

Köpte själv en Sigma-blixt (EF-500 DG Super) som jag är väldigt missnöjd med. Den är plastig och sladdrig, zoomreflektorn hänger sig och hackar och var 15:e bild(ca) så får den fnatt och kräker ut sig hela laddningen så motivet liknar en albino på nordpolen. Dessutom exponerar den alltid för mycket så jag måste köra den på minus ett steg för att få normala bilder. Menysystemet lämnar också en del att önska. Kunde jag göra det ogjort skulle jag köpa en SB-600 till min D70s. Förlåt att jag vänstrat, Nikon!

På plussidan kan sägas att om den fungerar så får man väldigt mycket blixt för pengarna.

Mvh Niclas

Okej.
Men det är ju inte varje dag man lyckas få en albino från nordpolen på bild, och lyckas du så ofta måste det bli dyrt med alla resor ;)

Dom ligger ju ganska lika i pris med så det kanske lutar åt en nikon 600 iaf.
Då är ju bara frågan om TTL fungerar på den, står ju att det skall göra det, men en del skriver att det inte fungerar. Kanske problem som lösts på nyare modeller av D70 tro, själv har jag en äldre...

Albinos

När man plåtat en 8-9 albinos börjar man tycka att det räcker. Vet inte om SB-600:an funkar på din D70, men det är ju bara att fråga försäljaren, och visar det sig att den inte gör det så får dom ju ta tillbaka den. Mvh Niclas

För att dra upp en lite halvgammal tråd.

Så har jag själv tänkt att köpa en blixt, och det blir någonstans i prisklassen för SB-600 och Sigma DG Super 500 området.
Jag kan tänka mig en lite svagare blixt som jag antar att SB-600:an är bara jag vet att jag får en bra blixt för pengarna. Vart ju lite avskrämd från Sigman, vill ju inte fota albinos så ofta. :p

Den där tabellen om vad som fungerar på min kamera säger inte mig så mycket mer än Åh mer änh hälften fungerar, men fungerar det viktiga?
Hört blandade meningar om hur den ska fungera tillsammans med en D70s elller inte. Läste någon tråd här på fotosidan där någon inte verkade få den att fungera men om den fungerar med i-TTl så förstår jag inte. Kan någon ge mig lite ljus i denna fråga så man kommer på rätt spår igen.

Tack

Om du kollar...

...recensionerna
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5385
ser du hur nöjda alla är.
SB-600 har iTTL. Det är Nikons berömda intelligent flash för digitala hus. "Begränsningen" är att dn inte fungerar lika bra med analoga hus som använder TTL. Denna begränsning gäller alltså inte din D70/D70s.
Ett alternativ är ju Nikons SB-400 som är ännu mindre, billigare och diskretare.

Vilken du än väljer blir du inte begränsad förrän du vill köra analogt eller använda flera blixtar.

SB-400 kan inte köras trådlöst alls! Den måste monteras på huset eller via förlängningskabel.

Hoppas detta hjälper till att klarna upp blixtröran en smula.

Slutsats:
Har du råd, köp en SB-800.
SB-600 är nästan lika bra men saknar tillbehör som motiverar prisskillnaden (imo)
SB-400 är liten och smidig. Saknar trådlösa funktoner och kan bara vinklas uppåt.

/AnWi

Hej
När jag använder blixten vill jag inte ha den som slav eller hur? Jag hade framför allt tänkt att ha blixten monterad på kameran, och SB-400 är inget alternativ, och SB-800 är alldeles för dyr för mig tyvärr. SB-600+omni-bounce landar på runt 2.7-2.8 vilket är vad jag kan tänka mig betala.

Sedan en liten extra fråga,
hur viktig är en omni-bounce när man fotar utomhus?
Inomhus kan jag förstå för att få mjukaskugor men om man fotar utomhus, där det inte finns så mycket väggar eller liknande bakom motivet som en skuga kan studsa på.

Andreas

Omnibounce är bra när du måste köra rakt på med kort avstånd. Ute eller inne gör ingen skillnad.
Studsar du blixten fyller omnibounce ingen reell funktion utom att försvaga blixtljuset, främst genom spridning.
Ibland använder jag omnibounce för att få en del ljus "spritt" mot peronen fastän blixten pekar åt annat håll. Det kan man även åstadkomma med den vita skiva som finns i blixthuvudet på både SB-600 och SB-800.

/AnWi

Efter mycket tänkande vart det till slut en SB-600.
Jag är mycket nöjd med den blixten och funktionen att kunna styra trådlöst via den inbyggda blixten gör att man kan få till mycket roliga bilder som inte gått annars.

Nu vill jag bara ha en SB-800 med!!!
Tänk att "vill ha listan" alltid fylls på med nytt...

ANNONS
Götaplatsens Foto