Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB 800, trådlös fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla på forumet jag försökte få till att fota med min SB 800 frikopplad från kameran. Det fungerade dock inget vidare. Jag fick underexponerade bilder, dessutom med en viss fördröjning. Jag har fått till mig att det skall fungera klockrent utan fördröjning och utan att behöva använda den inbyggda blixten. Jag blev tyvärr inte speciellt klokare när jag läste bruksen heller. Finns det någon som vet vilka inställningar som skall göras på kameran och på blixten? Sen undrar jag om det kanske inte fungerar bättre med en SC 29 blixtkabel i alla fall, kanske någon som har erfarenhet av bägge metoderna.

Hej,

Tack för tipset Martin, skall läsa vad det skrivs.

OCH tack Paul.
Jag hoppas också att det är någon mer som har egen erfarenhet, som kanske vill delge den.

// Conny

connyM skrev:
Hej,

Tack för tipset Martin, skall läsa vad det skrivs.

OCH tack Paul.
Jag hoppas också att det är någon mer som har egen erfarenhet, som kanske vill delge den.

// Conny
Jag pratade med en snubbe som använt sig av den trådlösa funktionen en hel del, och det var precis som jag misstänkte. Trådlöst funkar klockrent för studiofotografering men är knappast något för den som vill vara kvick ute på fältet. En viss fördröjning blir det pga kamerans och blixtens kommunikation. jag kommer nog satsa på en SC 29 med af-fot istället, för lite mer flexibla blixtvinklar. Dessutom krävs det i handhavandet att du har den inbyggda blixten uppfälld vilket känns lite B.

Skrev precis i en annan tråd att TTL är segt/har fördröjning.. alternativet är att köra manuellt (vilket är snabbt om man ser till syncen men tar lite mer tid att ställa in), antingen via commanderläget (D70,D80,D200 kanske någon mer) eller via SU-4 läget (lösa ut med manuell blixt på kameran). TTL upplever jag dessutom som något oberäknelig så det använder jag endast när det ska gå "fort", dvs man inte hinner ställa in vilken styrka det ska vara manuellt..

SC-29 har jag ingen koll på alls..

Nali skrev:
Skrev precis i en annan tråd att TTL är segt/har fördröjning.. alternativet är att köra manuellt (vilket är snabbt om man ser till syncen men tar lite mer tid att ställa in), antingen via commanderläget (D70,D80,D200 kanske någon mer) eller via SU-4 läget (lösa ut med manuell blixt på kameran). TTL upplever jag dessutom som något oberäknelig så det använder jag endast när det ska gå "fort", dvs man inte hinner ställa in vilken styrka det ska vara manuellt..

SC-29 har jag ingen koll på alls..
SC 29 är precis det samma som om blixten satt på kameran. Det är en spiralsladd med af-fot i ena ändan motsvarande blixtens egen af-belysning. En sån sladd fast kortare skulle det vara ihop med en skena.

En sak till! TTL fjärrstyrning är med D80 ca tre ggr snabbare än TTL fjärrstyrning med D70.. vet inte hur det är med D200 som du har för det har jag inte testat. Men med D80 så gick så pass snabbt att det inte var stor skillnad mot manuella läget, folk hinner iaf inte blinka :) med D70 så hinner alla blunda innan bilden tas... kan vara värt att veta.. tycker förövrigt att TTL inte brukar underexponera märkbart, men är inte helt tillförlitligt som jag redan påpekat..

Nu har jag läst vad Ken hade att säga.

Den bekräftade vad jag hade misstänkt, att den inbyggda blixten också blixtrar.

Måste den det? Finns det inget annat sätt att styra "off camera"?

Utan sladd alltså...

ANNONS
Götaplatsens Foto