Annons

Scandinavian Photo papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie

Aktiv medlem
Har precis lagt en order på en Canon i9950 och hoppas jag blir nöjd.

Nu letar jag efter bra papper och undrar om någon har erfarenhet av Scandinavien Photos "egna" papper kontra original. Eller något annat bra "No name" papper som håller hög kvalitet?

Högsta möjliga utskriftskvalitet efterfrågas.

Jag har använt det papperet (satin) till en Epson 2100 med utmärkt resultat. Enligt uppgift från Scandinavian Photo är det tillverkat av Fuji.

Jag vill rekomendera Canon PR 101 blank, det ger med min Canon I 950 en otrolig skärpa och färger.
/ ThomK

Jag använder det papperet hela tiden - både "glossy" och "satin". Funkar bra som "standard-papper" men har du inte möjlighet att göra egna profiler för papperet så är inte färgåtergivningen lika exakt som med original-papper. Själv gör jag en färgprofil för varje papper med PrintFix från Pantone ColorVision <http://www.colorvision.com/>. Det förbättrar färgåtergivningen en hel del och man kan köpa papper efter karaktär istället för efter fabrikat.

För riktigt fina utskrifter använder jag Olmec-, Canon- och Ilford-papper.

/G

Jag har en i9950 och provar lite olika papper varje gång det är dags att köpa nytt. Det jag är inne på just nu är Ilford classic pearl och det är jag mycket nöjd med. Kvaliteten blir helt... tja, fantastisk, nästan. :) Tydligen skall ju det vara mer ljusbeständigt också eftersom det typ öppnar upp sina "porer" när bläcket kommer på och sedan sluter sig, men hur stor skillnad det eventuellt gör har jag av naturliga skäl ingen aning om ännu.

Jag har också en i9950 och är mycket nöjd. Den ger tex svartvita bilder utan färgstick, bara det är värt pengarna. Tidningen Foto testade den senast och rekommendar Canons eget papper för bästa utskrifter. Och vill man ha bästa hållbarhet är det Photo Paper Pro som gäller. Annars är det matta också mycket fint och lite billigare. Tidningen Ljud&Bild gjorde en test på flera skrivare med betoning på bläck/papper och hållbarhet. Och det visar sig att man får vad man betalar för. Sedan är det ju kul att pröva olika papper med denna skrivare tex Ilford, eller varför inte Tetenals akvarellpapper. Dyrt men otroligt vackert.

Kör visserligen Epson (Photo 830), men har haft problem med Scandinavian Photos satin-papper med att det bleknar fort, vilket inte Epsons originalpapper gör. Kör med Epsons originalbläck. Nån som har en idé om detta?

Jag har köpt en begagnad epson 2100 och jag har problem med utskrifterna kör med Scandinavian Photopapper satin och matte men jag får bleka
utskrifter och med grönstick. Vilka inställningar gör ni för att få det att fungera ? färgprofil ? annars använder jag en pixma 4000 och den skriver ut fantastiska bilder jag hoppas att du kan hjälpa mig

Mvh Leo

ANNONS
Götaplatsens Foto