Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

scanings tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Lyrstedt

Ny medlem
tja
sitter och ska scanna in en hel del bilder, men dom blir betydligt mycket sämmre på datorn än orginalbilderna.. den enda sak jag vet man bör ställa in är att dpi ska ligga på 300

är det något som har något mer tips om hur man får dom som orginalet, kan ju ifs sitta med dom i photoshop lite men eftersom ja har ca 20-30bilder så kommer det ta låång tid om ja fört ska photoshoppa dom till orginalet för att sen ändra vissa ännu mer..

jag har ifs inte den bästa scannern men det borde väll gå att få dom bra ändå?

Lyrstedt skrev:
den enda sak jag vet man bör ställa in är att dpi ska ligga på 300

Var har du fått det ifrån? Dpi ska ligga på maximala möjliga som scannern klarar av för den bästa möjliga kvaliteten.

Du berättar inte om det är pappersbilder eller negativ du scannar in?

Man måste nog photoshoppa mer eller mindre i efterhand, det går inte att få till likadant som pappersbilden direkt på en knapptryckning.

En dålig scanner ger inte ur sig bra resultat, det är väl självklart. Berätta vad det är för en scanner kanske?

/Henri

min fotolärare berättade det om dpi men ja det var ett år sen och jag har nog glömt en del plus att hon ej sa så mycket mera,

men jo det är pappersbilder alltså, inga negativ och jag hade räknat med att få sitta lite i photoshop, men ja bilden väldigt anorlunda, inte lite sämmre.. utan mycket

ANNONS
Götaplatsens Foto