Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna dia > 50x70 > fotolabo > 2840dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

Zamn

Aktiv medlem
Rubriken borde säga allt ;)
Sökte men hittade inget bra om frågan.

Ska ställa ut bilder i 50x70cm.
Ska fota med velvia dia och scanna in i datorn.
Problemet är att jag har en Minolta dual scan III, 2800 dpi, och det går väl inte scanna för 50x70cm direkt med den?

Hur gör ni bäst för att lösa det.
Ska skicka in till fotolabo när bilden är färdig-redigerad i photoshop, men vill inte gärna interpolera. Måste jag det?

Om jag scannar i 150 dpi får jag motsvarande 50x70, men det håller nog inte riktigt heller? Vill ju gärna ha 300...

Börjar bli orolig.

Vet inte riktigt om jag har budget för det.
Sen är det massa olika saker som skulle göra det väldigt krångligt, måste nästan scanna själv, finns inget val. Dessutom tycker jag om att scanna :)

Om dom kör med 180 dpi så hjälper det mig faktiskt lite. Då får jag 38x57cm iaf.

Får väl interpolera mig uppåt därifrån i små steg. Om jag inte fått allt om bakfoten??

Noir skrev:
Om dom kör med 180 dpi så hjälper det mig faktiskt lite. Då får jag 38x57cm iaf.

Får väl interpolera mig uppåt därifrån i små steg. Om jag inte fått allt om bakfoten??

Dom gör det själv
tänk på att skicka upp en tif i programmet annars jpegas den två gånger

Skulle det hjälpa om jag hade en Canon 300D?
Klarar den 50x70 bättre genom fotolabo än det jag försöker med?

Noir skrev:
Skulle det hjälpa om jag hade en Canon 300D?
Klarar den 50x70 bättre genom fotolabo än det jag försöker med?
Nej...
Med min blivande 1ds får jag samam strlk på TIFarna som när jag scannar med minoltan så 300d ligger lite efter

Rimligtvis inte? Den har väl ca 6 mpixels.. Scanning med din scanner borde ge över 8...
eller är jag ute och cyklar?

scan dual III är väl likvärdig 11 megapixel. Jag har scannat med den i högsta upplöningen och förstorat till 50x75 hos Fotolabo.

Inga problem säger jag!

Funderar på om det irealiteteten är ett problem?

En bild 70x50 betraktas väl knappast på 20 cm avstånd, såvida det inte är en karta?

carl och daniel> har ni interpolerat då, eller bara scannat i 180/2840 dpi och låtit fotolabo interpolera upp från ca 38x57 till 50x75?

Noir skrev:
carl och daniel> har ni interpolerat då, eller bara scannat i 180/2840 dpi och låtit fotolabo interpolera upp från ca 38x57 till 50x75?

interpolerar ej...
dom har ju dom där röda o gröna om upplösningen är ok..
dom jag kört med rakt av ifrån sacnnern

Hade varit smidigare att ha fört den här frågan på irc egentligen :) Fast då hade ju inte alla andra fått se disskusionen visserligen.

Tack för alla snabba svar iaf!

Noir skrev:

Detsamma. Inte gjort den större på något sätt. Att ange dpi spelar ju inte heller någon som helst roll eftersom bilden är bestämd till 50x75.

Ok, det verkar ju vara ok då. Ska skicka iväg en testbild och se hur det blir.

Lite off-topic, men ändå: Kanske är bra att först prova med x antal små-kopior av olika bilder för att få ett hum om hur färgerna blir gentemot sin egen skärm. Profiler i all ära, perfekt blir det väl sällan på första försöket, och stora kopior kostar ju en del ändå. Folk säger att kopiorna kan bli lite gulare än på skärmen, även efter man kört in deras profil? Då är det väl bara att ändra lite i colour-balance åt motsatt håll?

jag kalibrerade min skärm häromveckan. Resultatet blev ju precis som på skärmen från Fotolabo, med deras profil! Ingenting att oroa sig över alltså - men se bara till att tilldela filen deras profil innan du skickar den!

Bilderna exponeras med laser (RGB) med 254 dpi:s noggrannhet (100 punkter per centimeter) hos Fotolabo.

50x75 matta/blanka kostar 199 kr därifrån.

elohim skrev:
...men se bara till att tilldela filen deras profil innan du skickar den!...

Nej,nej, du skall konvertera till deras profil. Tilldela ändrar bara visningen på din skärm i Photoshop (och andra program som har färghantering).

En bild skickad i kopior med olika profiler tilldelat kommer att se lika ut på papperet eftersom RGB-värdena för varje pixel är desamma. Det är fortfarande samma original som skrivs ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto