Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Jag har en bunt diabilder - runt 1000 - 1500 st - som jag gärna skulle vilja ha i digital form.

Hur kan man gå till väga?

Eftersom jag inte längre plåtar analogt är jag inte intresserad av att köpa en speciell filmscanner och de resultat jag fått genom att testa svärfars flatbädd med diatillsats imponerade inte. (Kanske min teknik som inte räckte till...)

Kan man hyra filmscanner? Eller finns det företag som gör jobbet? Eller vilka inställningar (uppläsning etc.) bör jag använda om jag ändå vill testa en flatbädd igen?

Tacksam för alla tips!

Har du en fin digital kamera kan du kanske klippa en dia duplikator som du monterar pa ett objektiv... sen e det bara att skjuta... (tror jag) jag ska testa sa fort jag fatt tag pa en d 100 sjalv seddu...

Timo

Japp, finns företag som scannar in bilder till CD, enligt mina erfarenheter, så kan det kosta allt från 79:- i startavgift plus 11:-/bild till 180:-/bild(!) på proffs-proffs-lab.
Surt sa räven, men att skaffa en egen är nog det enklaste, eller skaffa en ny vän med just en scanner.

/David

julku skrev:
Har du en fin digital kamera kan du kanske klippa en dia duplikator som du monterar pa ett objektiv... sen e det bara att skjuta... (tror jag) jag ska testa sa fort jag fatt tag pa en d 100 sjalv seddu...

Timo

Är du bussig och mailar m,ig hur det funkar? Det jag undrar över är vilken effekt brännviddsförlängningen får. Jag vill ju ha hela diat, inte bara en del av det...

Jag har skickat mina bilder till Gustaf L Bjerne här på sidan. Han har ett företag (guafoto www.guafoto.se) som scannar dia till ett bra pris. Priset är beroende på antal bilder och upplösning. Väl värt att kolla

Jag hade en tråd på ett av dessa ämnen för ett tag sen, nämligen att "scanna" dia med digitalkameran. Då försökte jag få hjälp med att lösa brännviddsförlängningsproblemet men lyckades inte.Då hade jag heller ingen digitalkamera.

Nu har jag köpt en Canon D30 och en diaduplikator hade jag sedan tidigare så jag tänkte passa på att hjälpa till litegrann.

Här finns nu ett litet test som jag precis gjort, det är inte helt vetenskapligt utfört och syftet var att se om kvaliteten håller.
Jag har inte bemödat mig med vare sig färg,damm eller andra korrigeringar bara testat om kvaliteten/skärpan funkar.

Min åsikt är att för normala behov så funkar det nog utmärkt, problemet är ju då bara att alla bilder blir beskurna till viss del.

Finns det nu någon som har lösningen på detta med brännviddsförlängningen ?

Mellanringar,bälgar, linser ?

Har nu (kanske) kommit ett steg längre.

Beställde en gammal Autobälg, ett 50/3.5 Macro plus en diaduplkator m Bälg.

Alltihopa är Canon original prylar som finns med FD/FL fattning, till detta ska jag ha en FD/EOS converter för att sätta det på D30:an.

Detta tillsammans med en blixt eller en lampa bör kunna fungera enligt de som jag pratat med.

Eftersom det finns bälg både framför och bakom macroobjektivet så borde det gå att lösa problemet med brännviddsförlängningen.

Bilagor

• macroslidedup.jpg
    macroslidedup.jpg
    14.8 KB · Visningar: 470
Kodak PhotoCD brukar inte vara så dyrt. Kolla in det. jag vet flera som lämnar in sina dior för att å dem på PhotoCD. Då får du dem i max 18MB/st om du inte väljer Pro-varianten.

Annars kan jag rekommendera http://www.scanna.nu som skannar mina mellanformatsfilmer.

/magnus

Du kan hyra filmscanner av bl.a. Expert invid Fridhemsplan i Stockholm. Det är ganska dyrt och jag betalade närmare 1000kr för en vecka om jag minns rätt. Det var Nikon CoolScan LS-40ED som testades innan den köptes några veckor senare.
En lösning är att köpa filmscannern Minolta Dimâge Scan Dual II som kostar 3595kr exkl. frakt hos Cyberphoto. När du är färdig säljer du scanner och förlusten lär inte överstiga halva nypriset och då har du gott om tid att scanna in bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto