Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna in negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har en hel hög med gamla negativ som jag skulle vilja scanna in. Min fundering är då om jag måste inhandla mig en riktig negativscanner, eller om min Epson CS5400 kan duga för ändamålet.

Har fått för mig att det skall vara möjligt att med en vanlig scanner kunna scanna in negativ. Eller måste man ha ngn särskild tillsats för det?

Du måste ha en särkskild tillsats och mjukvaran måste dessutom vara anpassad för detta.

Det hela för att ett negativ genomlyses bakifrån och då måste lampan nere i scannern släckas och ett ljus finnas i locket. Alltså tillägget dialock som finns till vissa scanners.

Dock finns det enstaka som använder ett slags prisma, men jag har inte kollat om den släcker halva ljuset under då eller så.

Dock får du MYCKET bättre resultat generellt med en dedikerat dia/negativ-scanner om du ska skanna negativ. Minoltas billigaste är riktigt bra och fortfarande rätt billiga. Scan Dual IV eller en Scan Dual 3 kan rekomenderas.

Men det beror lite på vad du har för krav på kvalite såklart.

Som tillägg till Peters utmärkta svar kan nämnas att skannern i praktiken måste vara byggd för att skanna film från början för att få godtagbart resultat. Det finns förvisso generella bakbelysningsenheter men resultatet blir uselt, oavsett kvalitetskrav, om man inte kan stänga av skannerns inbyggda ljuskälla.

Så om Epson inte har sålt dialock till just din skanner så är det ny skanner som gäller.

Misstänkte nästan att det inte skulle vara så enkelt som att bara lägga in negativet i min gamla scanner :) Men livet är ju inte enkelt heller..

En negativscanner får läggas till på önskelistan då....som nu börjar bli oroväckande lång. Till och med Tomten kommer få hicka :)

Tack för era svar!

/Catherine

Hej!
Du kan hitta Minolta Dual scan III för mellan 1500 kr och 2000 kr här på fotosidan.

Mvh
Stefan

Är det möjligt att låna eller hyra scaner under någon vecka?
Jag har också en bunt gamla negativ som jag vill scanna in, men att köpa scanner känns inte rätt för det begränsade jobbet.

När det gäller filmskanners så finns det 2 typer
a) utan dammborttagning
b) med dammborttagning

Det är en klart fördel med film-scanner som har dammborttagning. Tänk på att negativet är 24 x 36 mm och när du tittar på bilden på skärmen så syns dammkorn tydligt.

Dammbortagningsfunktionen kallas ibland för ICE vilket är ett Kodak patent som licensieras till bla Minolta och Nikon.

Själv använder jag en Minolta Dimage Scan Elite 5400. Om jag manuellt ska tvätta bort damm och report i tex fotoshop så kostar det mig i snitt 30 till 90 minuter per bildmed klon-vertyget. Skannern gör detta på 4 till 15 minuter.

När det gäller flatbäddskanners så har dessa ingen dammborttagningsfunktion vad jag vet.

Om du enbart ska skanna papperkopior som 10x15 (eller 13x18 cm) blir dessa bra som kopia i A4 och då behövs inte dammborttagning.
Skannar du negativ eller dia i flatbäddskannern ska du se upp med skärpan, jag har sett resultat som inte är optimalt.
Dia ska du skanna utan glasramar.

JAWI skrev:
När det gäller flatbäddskanners så har dessa ingen dammborttagningsfunktion vad jag vet.

Flatbäddskannern Epson 4870 har "Digital ICE™ Technology", och jag tror att Epsons senaste, 4990, har det också.

PD

Riktig film scanner

Jag försökte scanna dia & negativ med min PÅ scanner som har stöd för detta från början, men OJ vad jag blev besviken.

Bilderna blev färglösa, suddiga och almänt dåliga.
Fick t.o.m. bättre bilder när jag belyste dia bilderna med ljuset från scannern och sedan fotograferade av bilden med min D70.

Efter övervägande beställde jag en Minolta dualscan IV som fungerar fint och bilderna blir bra mycket bättre än med HP scannern.

Tycker du 4500 är för mycket för en scanner så kolla på beg marknaden eller gör som jag och mina tre kompisar gjorde, köp en tillsammans och dela priset.. 1500 var det klart värt och vi kan ju dessutom sälja scannern när alla är klara och endast få en kostnad på 1000 kr per person..

Vill du ha jämförelsebilder med HP / Kamera / Minolta filmscannern så hör av dig..

Lycka till !

Scanna diabilder och negativ är ett hästjobb men jag trivs med den Plustek 7400 som jag har att jobba med.

Har själv mest scannat in bilder från 60 & 70-talet och då jag vill bibehålla känslan av tidseran är bilderna därmed även väldigt lite fixade eller efterarbetade.

ja usch vilken tid det tar att scanna om det skall bli bra. Använder en Nikon Coolscan V ED och varje bild tar ju 4-5 min, så det är säkert ett tioårsprojekt, sorry alla som ville låna scannern, haha. Och lite trist så man kör ett tag, sen tar det ett halvår innan man orkar lägga tid på det igen, företrädelsevis under vinterhalvåret.

Har börjat köra med Plustek 7600i SE som jag tycker gör ett bra jobb, inte för att jag någon annan erfarenhet :) Strax över en halv minut ska det ta o skanna i 3600dpi (1 min vid 7200dpi), men jag förmodar att det e räknat utan diverse efterbehandlingsförbättringar man kan slå igång. En bra sådan är iaf att den "tar bort" repor, damm genom en infraröd funktion (iSRD ), så slipper man sitta o klona i PS. Kanske värt att rekommendera 7600i Ai om man kör mkt färg då denna har en automatisk färgkalibreringsfunktion, men kostar då en lapp extra.

http://plustek.com/oeu/products/opticfilm-series/

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2362757.htm?set=mp

ANNONS
Götaplatsens Foto