Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna negativ for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecilija

Avslutat medlemskap
Hej, jag har i arbetets tjänst fått i uppdrag att ta fram bilder från svartvita negativ.
Jag har en EPSON PERFECTION 4990 samt Photoshop Lightroom. Den senare verkar lite för avancerad för mig, men jag kan tyvärr inte få något annat program.
Jag har haft lite olika problem under resans gång, men så här långt kommer jag.
Jag använder mig av en negativhållare, väljer professionellt läge, reflekterande och 8-bitars gråskala. Jag väljer sedan 2400 dpi samt dammborttagning. Jag förhandsgranskar, zoomar in och scannar. Jag har testat att spara bilden som både JPEg och TIFF.
I Lightroom importerar jag bilden, vänder den till positiv, men flera gånger har den sagt att bilden är för stor. Tror att det beror på ett problem vi har för dagen, men är inte säker. 5 MB är väl en vanlig storlek för inscannade negativ?
Om jag nu lyckas få till importeringen av bilden, vad gör jag sen? Hur beskär jag, snyggar till m.m. för att sedan spara den och bränna bilden på CD till vår beställare?

Tack på förhand!

Jag använder mig av en negativhållare, väljer professionellt läge, reflekterande och 8-bitars gråskala. Jag väljer sedan 2400 dpi samt dammborttagning.

Till att börja med ska du inte ha reflekterande, utan du ska ha transparent läge, och negativ film.
Dammborttagning eller Ice är bra, men om det inte handlar om groteskt stora förstoringar eller detaljåtergivning värdigt ett krminaltekniskt laboratorium så räcker det gott och väl med 300 dpi.
Spara gärna filerna också i tif-läge så kan du jobba med bilderna utan att tappa i kvalitet.

I Lightroom importerar jag bilden, vänder den till positiv, men flera gånger har den sagt att bilden är för stor. Tror att det beror på ett problem vi har för dagen, men är inte säker. 5 MB är väl en vanlig storlek för inscannade negativ?
Om jag nu lyckas få till importeringen av bilden, vad gör jag sen? Hur beskär jag, snyggar till m.m. för att sedan spara den och bränna bilden på CD till vår beställare?

Med de inställningar jag har valt och angivit ovan så har jag fått filer på knappt 10 mb, och de borde inte vara något problem för Lightroom. Men mina kunskaper om Lightroom är minimala, har nästan bara sett programmet på bild.

Tack på förhand!

För det första, skanna gärna i 16 bitar när det gäller svartvita bilder. Sedan, hur många MB du behöver beror främst på hur bilden ska användas framöver. 5 MB för en bild som ska tryckas eller skrivas ut är för litet. Och hur du sedan fixar till bilden i Lightroom, det är en hel kurs.

Stefan

Hej, i det medföljande scannerprogrammet från EPSON kan jag bara välja mellan reflekterande, film med filmhållare eller film med filmsida som dokumenttyp. När jag testar de senare två blir det bara svart... Min IT-avdelning säger att Paint.net ska vara tillräckligt ok för att redigera bilden, men fixar det verkligen negativ? Usch, känner mig förvirrad med detta. Vill bara få det att funka!

Hej, jo jag har tagit bort locket! ;) Nu fick jag faktiskt till scanningen, iaf till minatyrbilder. Det ser "rätt" ut! Problemet blev bara at jag inte kunde öppna upp det under Mina bilder. När jag försöker öppna det i paint.net säger den att jag inte har tillräckligt minne, fastän bilden är på ca 200 kB, men däremot får jag upp den i Photoshop Lightroom. Där kvarstår dock fortfarande problemet att jag är osäker på alla funktioner. Hur bör jag gå vidare tycker ni?

Ok, vad tror ni om den här komplicerade gången...
Jag måste ha en bra upplösning för dessa bilder ska kunna skrivas ut på fotopapper, gärna A4 storlek. Jag testade 1200 dpi (bör kanske även testa 2400), och behöll de senaste inställningarna. Jag får upp bilden i Lightroom, där exporterar jag den sen till min dokument, och då kan jag öppna! Finns det någon enklare väg, bättre sätt? Jag behöver ha ok bilder att bränna på CD som jag kan ge till våra förfrågare. De ska sedan kunna skriva ut dem snyggt.

Ok, vad tror ni om den här komplicerade gången...
Jag måste ha en bra upplösning för dessa bilder ska kunna skrivas ut på fotopapper, gärna A4 storlek. Jag testade 1200 dpi (bör kanske även testa 2400), och behöll de senaste inställningarna. Jag får upp bilden i Lightroom, där exporterar jag den sen till min dokument, och då kan jag öppna! Finns det någon enklare väg, bättre sätt? Jag behöver ha ok bilder att bränna på CD som jag kan ge till våra förfrågare. De ska sedan kunna skriva ut dem snyggt.

1200 ppi är en väldigt låg upplösning från ett neg, det är tillräckligt för en 10 x 15 cm stor bild. 2400 ppi är minimum för A4-bilder vid skanning från småbildsneg.

Stefan

Hej, jo jag har ändrat till 2400 sedan jag förstod att det är det som är bäst. Ja det verkar ju funka ok nu, men samtidigt undrar jag om jag inte gör det krångligare än vad det behöver vara, genom att först importera och sedan exportera?
Nu ska jag testa att scanna diabilder i färg - några tips? :) Ska de vara kvar i sin ram eller inte?

ANNONS