Annons

Scanner 35mm & 120?

Produkter
(logga in för att koppla)
Epson 3200 Photo

Epson 3200 Photo är väl det enda alternativet om man ska hålla sig på en nivå under 10 papp?

säkert dyrare men säkert också bättre samt med dammborttagning. inget större problem om man håller scanner och bilderna rena men visst, det är ju aldrig fel...

Definiera "Bra". En kombinationsskanner blir aldrig lika bra som en filmskanner.
Jag har en filmskanner för 24x36 och en flatbädd med diaenhet för mellanformat.

Jag har nyligen lagt in en recension på Mikrotek 5900, den kanske kan vara ett alternativ.

Jo, min definition av bra är man ska kunna få ut riktigt bra kopior från skrivaren i minst A3-format. Ha i åtanke att jag är student, alltså har jag inte råd med någon superdyrProffsscanner...

/Alex

Sande skrev:
Men där väl vara dyrare också?
Det har faktiskt spekulerats att den skulle bli ungefär som 3200:an, baserat på vad den kostar i japan (där heter den något annat än 4870 dock). Vad den egentligen kommer att kosta har jag inte sett någonstans. Hur som helst borde den nya versionen rimligtvis göra att priset på 3200 sjunker.

Har hört att många är nöjda med föregångaren till 3200 också för mellanformatskanning

Från Minolta Dual III klarar du att skriva ut på A3. Utan att sjäv ha testat Epsons flatbäddar så tror jag att det är tveksamt, skärpan är inte så bra. Läste en test om att den motsvarar ungefär vad en filmskanner klarar på ca 2200 ppi. Det räcker nog inte till A3.
En begagnad Minolta Dual II kan vara ett bra alternativ för 24x36

Jo, minoltan hade varit ett självklart val om den klarat mellanformat också. Visserligen har jag inte så många 120-neg just nu men det vill jag ändra på...

Sen la jag märke till att epson-scannern fått toppbetyg i fotosidans recensioner men om den inte klarar A3 så är den också tveksam...

Vad gäller mellanformat och flatbäddscanner har jag inte sett vad Epson 3200 kan göra, men jag har fått ett par 6*6-neg scannade i en 2450. Ska vara ganska lik 3200.
Upplösningen är det inget fel på. Vad jag tycker brister är skärpa. Det blir inte sådär riktigt fint som jag vill ha det. Helt ok för mindre kopior, och jag har även skrivit ut A3 som ser anständigt ut, men om jag låter min polare scanna samma neg i sin Imacon blir jag påmind om varför det är så bra med mellanformat ibland.
Om man ändå tar sig besväret att släpa med sig sin Pentax 67 vill jag kunna scanna ordentligt, jag förstår inte varför man ska kompromissa med det.
Annars kan man ju leta efter en begagnad Nikonscanner eller Minolta Pro som tar mellanformat.

Calle S skrev:
Om man ändå tar sig besväret att släpa med sig sin Pentax 67 vill jag kunna scanna ordentligt, jag förstår inte varför man ska kompromissa med det.

Det kan finnas skäl. Man kanske plåtar mellanformat i första hand för att kunna projicera på duk i stort format.

acke skrev:
Det kan finnas skäl. Man kanske plåtar mellanformat i första hand för att kunna projicera på duk i stort format.
Ja, det är helt sant. Eller att man främst kopierar i mörkrum, men kanske vill scanna neggen för att lägga ut bilder på webben. Så jag dissar absolut inte Epsons scanners, de verkar bra till rätt mycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto