Annons

Scanner 35mm & 120?

Produkter
(logga in för att koppla)
Epson 3200 Photo

Epson 3200 Photo är väl det enda alternativet om man ska hålla sig på en nivå under 10 papp?

säkert dyrare men säkert också bättre samt med dammborttagning. inget större problem om man håller scanner och bilderna rena men visst, det är ju aldrig fel...

Definiera "Bra". En kombinationsskanner blir aldrig lika bra som en filmskanner.
Jag har en filmskanner för 24x36 och en flatbädd med diaenhet för mellanformat.

Jag har nyligen lagt in en recension på Mikrotek 5900, den kanske kan vara ett alternativ.

Jo, min definition av bra är man ska kunna få ut riktigt bra kopior från skrivaren i minst A3-format. Ha i åtanke att jag är student, alltså har jag inte råd med någon superdyrProffsscanner...

/Alex

Sande skrev:
Men där väl vara dyrare också?
Det har faktiskt spekulerats att den skulle bli ungefär som 3200:an, baserat på vad den kostar i japan (där heter den något annat än 4870 dock). Vad den egentligen kommer att kosta har jag inte sett någonstans. Hur som helst borde den nya versionen rimligtvis göra att priset på 3200 sjunker.

Har hört att många är nöjda med föregångaren till 3200 också för mellanformatskanning

Från Minolta Dual III klarar du att skriva ut på A3. Utan att sjäv ha testat Epsons flatbäddar så tror jag att det är tveksamt, skärpan är inte så bra. Läste en test om att den motsvarar ungefär vad en filmskanner klarar på ca 2200 ppi. Det räcker nog inte till A3.
En begagnad Minolta Dual II kan vara ett bra alternativ för 24x36

Jo, minoltan hade varit ett självklart val om den klarat mellanformat också. Visserligen har jag inte så många 120-neg just nu men det vill jag ändra på...

Sen la jag märke till att epson-scannern fått toppbetyg i fotosidans recensioner men om den inte klarar A3 så är den också tveksam...