Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner kalibrering och användning av profilerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekonomisk

Medlem
Hej!

Jag har läst om två sätt att kalibrera en scanner och använda profiler:
1. efter skapandet av scannerprofiler ta och bädda in scannerprofilen i bilden eller på annat sätt aktivera profilen för bilden som t ex man kan göra i Photoshop.
2. att konvertera till en RGB-arbetsfärgrymd direkt i scannerprogrammet som bäddas in i de färdiga bilderna

Vad är skillnaden?
Varför gör man på ena eller andra sättet? Är något bättre eller sämre eller skapar de samma resultat?

Alltså har det något att göra med att scanners ger RGB värden och inte CMYK eller annat och man då lika gärna kan lägga en RGB-arbetsfärgrymd direkt i scannerprogrammet på bilderna?

Senast ändrad:
Skillnaden har du egentligen själv redan förklarat... :) Med det ena sättet tar DU hand om färgrymdskonverteringen, men om du låter bilden vara som den är och bäddar in en profil så överlåter du detta arbete till den/det program som ska ta emot bilden.

Nackdel/fördel... hm? Det beror på hur mycket du litar på att den som tar emot bilderna kan hantera det hela rätt. Om scannern du tar bild-datan ifrån har en färgrymd som är mindre än AdobeRGB (t.ex) så går ingen data "förlorad" i konverteringen - och då kan jag väl se det som att det kvittar. Jag föredrar dock att köra scannat material till ProPhotoRGB, bara för att jag vet hur behandlingsgången senare kommer vara. Då är man ganska säker på att ingen "komprimering" av tillgänglig data görs.

Så länge inte färgrymden du konverterar till är mindre än scannerns så ska slutresultatet bli samma i båda alternativen. Skillnader kan dock uppstå om programmet som ska "ta hand om" bilden måste krympa färgrymden. Här kan det skilja en del mellan olika mjukvaror, hur bra detta görs/kan göras.

ANNONS
Götaplatsens Foto