Annons

Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig en BRA Scanner för att kunna scanna in mina diabilder ... vilken köper jag? Jag vill inte kompromissa med storlek på bild eller bildkvalitet.

Alltid subjektivt sådant här. Det handlar ganska mycket om hur bra man tycker är tillräckligt bra.

En ren film/dia skanner ger högre upplösning och generellt högre kvalitet, nackdelen är att de är ganska tungjobbade som regel, ofta får man skanna en dia i taget för att det skall bli bra.

De bättre flatbäddsskannrarna ger en kvalitet som jag tycker gott och väl funkar för en A4 högupplöst utskrift. Dessutom är de smidigare att jobba med då man kan skanna flera dia iåt gången.

Filerna från film/dia skannern brukar också kräva mer efterarbete eftersom allt skräp och repor syns mycket tydligare.

Men som sagt, allt är en fråga om hur bra det behöver vara.

Jag gjorde en jämförelse mellan Epson 750 pro och Nikon 5000 ed på min blogg som du kan kolla om du vill:

http://www.fotosidan.se/blogs/affe/index.htm

Tänkte köpa mig en BRA Scanner för att kunna scanna in mina diabilder ... vilken köper jag? Jag vill inte kompromissa med storlek på bild eller bildkvalitet.

Inga kompromisser? Du hittar trumskannrar för någon tusenlapp, men det tar dig kanske ett par månader att lära dig att hantera den. Ska du hitta något enklare att hantera, men ändå bra nära kompromisslöst, är väl Hasselblads X5-skanner ett bra alternativ. Det är den skanner som tidigare hette Imacon.

Stefan

Köp en Digitdia, kör igenom din samling och sälj den igen. Eller behåll den om du plåtar tillräckligt mycket.

ANNONS