Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Morjas

Aktiv medlem
vet ej om detta hör hemma här, men det hör ju till vanlig fotografering som man scannar in....

någon som kan berätta om detta är värt att köpa och vad ni har för erfarenheter av den: Proffs scanner Umax Vista-S6 med dialock: 500kr,
inkl. SCSI kort.

Morjas skrev:
vet ej om detta hör hemma här, men det hör ju till vanlig fotografering som man scannar in....
Frågan är ställd på helt rätt ställe!

någon som kan berätta om detta är värt att köpa och vad ni har för erfarenheter av den: Proffs scanner Umax Vista-S6 med dialock: 500kr,
inkl. SCSI kort.
SCSI känns väl ganska gammalt...Vad ska du ha scannern till? Vad för bilder arbetar du med?

tänkte scanna vanliga kort till hyfsad kvalite samt dia, om den är gammal, finns de tnå nyare scannrar som du rekomenderar till ett hyfsat lågt pris (500:), behöver dne inte så länge för jag flyttar till NZ 1 juli...

Morjas skrev:
tänkte scanna vanliga kort till hyfsad kvalite samt dia, om den är gammal, finns de tnå nyare scannrar som du rekomenderar till ett hyfsat lågt pris (500:), behöver dne inte så länge för jag flyttar till NZ 1 juli...
Är väl osäker på om det finns någon scanner för 500 spänn som kan scanna dia. Men jag tvivlar på att det blir någon vidare bra kvalité i Umaxen med dia.
Jag sökte på nätet, men hittar inga specar på den, bara lite äldre drivrutiner och sånt. Om du får problem med scannern är det nog rätt kört, tyvärr...Be att få låna den innan du köper. Tänk på att SCSI kan spöka en hel del.

Scanners???

Håller med Calle S, scsi kan spöka till det, framförallt i PC-datorer. I en MAC är det mera standard, i de gamla iaf.
Men en fråga som jag måste bara få svar på, varför över huvudtaget scanna in dia o neg på en "flata" läs flatbäddscanner.
Det verkar vara en ganska vanlig fråga här på sidan, vilken "flata" e bäst för neg o dia.
För h-vete, dia o neg skall väl scannas in me en för ändamålet avsedd scanner, eller?
O sånna scanners finns o få beg.

ANNONS
Götaplatsens Foto