Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Se avancerad info i exif, bildbevis

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Min far har blivit bestulen på en maskin värd ett par miljoner och tjuvarna har varit dumma nog att skicka bilder på maskinen med all exif kvar.

Några bilder är tagna med en kompaktkamera (kommer inte ihåg vilken just nu) och en annan är tagen med en Nikon D200, dock i jpg-format men går det att på något sett se vem som tagit bilden eller vilken kamera?

Tack på förhand!

Min far har blivit bestulen på en maskin värd ett par miljoner och tjuvarna har varit dumma nog att skicka bilder på maskinen med all exif kvar.

Några bilder är tagna med en kompaktkamera (kommer inte ihåg vilken just nu) och en annan är tagen med en Nikon D200, dock i jpg-format men går det att på något sett se vem som tagit bilden eller vilken kamera?

Tack på förhand!

Det bör gå och se vilket serienummer kameran har som använts.

Vänta nu. Har tjuvarna först stulit den här maskinen, och sedan skickat bilder på maskinen till er. Varför? Vill dom jävlas eller =)

Det var ett riktigt bra program det där. Extreemt bra.

Du säger det mesta, är det något du vet som saknas?

Hej. Nej jag vet inte om det saknas något men den finns en del info som inte är "tolkat" av programmeraren så man får gissa vad det är.

Om dom har stulit maskinen kanske dom stulit kamerorna också. Tänk på det!

Det är vanligt att folk missar det där med Exif. Jag hjälper ofta våra utredare på jobbet att kolla Exif, det är ett flertal bedrägerier som fallit på det :) Och jag känner mig alltid lika nöjd :)

Tack på förhand!

Men hur har dom skickat bilderna? Känns som kan man spåra ett mail eller annan digital trafik så är det lättare att hitta tjuvarna. Dessutom är det ju ett såpass allvarligt brott att polisen inte ska ha några problem att spåra dessa om dom tex mailat.

ANNONS
Götaplatsens Foto