Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Segt minneskort.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla på forumet. jag undrar varför mitt minneskort 2gb extrem tre blir så långsamt när jag skall föra över lite fler bildfiler till en mapp på datorn ca 50 st eller flera. Är det normalt att kortet blir slött när man har flera filer, jag tycker i och för sig inte att 50 jpeg är speciellt mycket. Kortet skall ju kunna lagra närmare 400.

jag har också tänkt på det där. kommer inte bra någon bra förklaring, det är likadant med mitt kort... för mig är det inte exakt 50 bilder som är gränsen men det går oftast fort i början och sedan går söligare...
har kommit fram till att om du visar bilderna i datorn innan, eller har visa miniatyrer eller liknande så laddar datorn bilden till typ "temp" eller någonting så det går fort sedan när man laddar över bilderna...
vet inte om detta hjälpte någonting, men men, man kan ju alltid försöka

Svaret ligger i det simpla filsystemet som används för att strukturera filerna på minneskortet. FAT32 heter boven, och fragmenterar sig oerhört lätt. Beroende på vilken kamera man använder och hur magnetismen har fördelat sig på kortet kan hastigheterna variera riktigt otroligt mycket.

Allt för kompatibilitet och bakåtsträvan.. eller hur var det nu? Nåja. Om 20-25 år inser de nog att det är dags för nya filsystem, även för minneskorten.

Uppe skrev:
Svaret ligger i det simpla filsystemet som används för att strukturera filerna på minneskortet. FAT32 heter boven, och fragmenterar sig oerhört lätt. Beroende på vilken kamera man använder och hur magnetismen har fördelat sig på kortet kan hastigheterna variera riktigt otroligt mycket.

Allt för kompatibilitet och bakåtsträvan.. eller hur var det nu? Nåja. Om 20-25 år inser de nog att det är dags för nya filsystem, även för minneskorten.
Tack för hjälpen. Skönt att fenomenet är tämligen normalt, inget fel på mitt kort och det känns bra.

Ett tips är att formatera kortet efter varje användning. Inte bara radera fotona från kortet, utan låt kameran formatera det.

ANNONS
Götaplatsens Foto