Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensor ljuskänslighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

min gamla trotjänare D70 är jag egentligen väldigt nöjd med, den passar mina behov ganska bra. Förutom på en punkt, och det är fotografering i svagt ljus. Eftersom jag aldrig riktigt blivit överens med blixtfotografering så försöker jag undvika blixt och få in ljus på annat sätt i kameran, men känner att D70 har sina begränsningar. Fotade en cirkusföreställning i går utan blixt och det blev ju inte så bra; alltför långa slutartider och pressar jag ISO över typ 800 så får det andra konsekvenser. Tog till slut fram min iPhone 4S för att få några anständiga bilder. Men hur gick det till? Ratar en D70 till förmån för en telefon?

Har det hänt så mycket på sensorernas ljuskänslighet att det är läge att uppgradera bara för den sakens skull till nåt modernare, typ D7100 eller D600?

/Måns

Japp, precis så ligger det till. Det har hänt otroligt mycket på ljuskänslighetsområdet. Snackar vi tjockkameror är det mest där det hänt grejer tycker jag.

Gå in på t ex dpReview.Com och kolla vilka bilder man kan ta med t ex en D7000 på iso 6400 så ser du en enorm skillnad mot D70.

Vad gäller blixt undrar jag om du kör med studsblixt eller bara direkt ljus? Det blir stor skillnad på resultatet. En bättre blixtteknik gör mycket. Jag tror nog ändå att det kanske kan vara läge för ett nytt hus om budgeten tillåter. En D7000 borde ligga bra i pris nu.
Annars kan du alltid fundera på de nya spegellösa kamerorna. De levererar riktigt bra idag till en bråkdel av vikten. Dessutom är de mycket bättre med gamla manuella objektiv.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Jag ska tillägga att det hänt rejält med saker vad gäller upplösningen också. Det är stor skillnad på 24megapixel och 6.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

+ att D70 var sämre än genomsnittet på brus redan när den kom. Byt kamera och jag lovar att du kommer att bli förvånad över hur mycket bättre de nya är!
Tänk på att de allra billigaste Nikonkamerorna (D40, D60) saknar inbyggd fokusmotor, ifall dina objektiv kräver det.

Edit: D7000 är en bra kandidat.

+ att D70 var sämre än genomsnittet på brus redan när den kom.

Det var första gången jag hört detta!

Det var ju ett klart begränsat utbud av digitala systemkameror för amatörer på den tiden, största och typ enda konkurrenten var Canons 300D. Dessa hade ganska likartade brusprestanda:

Från Imaging Resource angående brus på D70:
"Image Noise: Very good noise performance. Numerically similar to the Digital Rebel, but better-looking to the eye."
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A14.HTM

Från DPReview:
"Low noise even at high sensitivities, more monochromatic (film like)"
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/27

Så var kan man läsa att D70 var sämre än genomsnittet?

Det var ju ett klart begränsat utbud av digitala systemkameror för amatörer på den tiden, största och typ enda konkurrenten var Canons 300D. Dessa hade ganska likartade brusprestanda:

"Image Noise: Very good noise performance. Numerically similar to the Digital Rebel, but better-looking to the eye."

Från DPReview:

Hej,

Läs inte om dittan eller dattan...prova. Ditt öga berättar mer än tio miljoner ord som garanterat inte är objektiva.

Från DPReview:

Inte läsa, bara min uppfattning. Och jag borde kanske istället ha skrivit "sämre på höga ISO", då brus inte är det enda som räknas. Även färgerna ändras ju vid högre ISO och av de bilder jag sett så tycker jag den sammantaget låg under medel. Att sen sökaren var bedrövligt liten gjorde inte saken bättre. Det enda som den lockade mig med var den snabba blixtsynken på 1/500s. Svårslagen siffra än idag bland spegelreflexer.

Hej,

Läs inte om dittan eller dattan...prova. Ditt öga berättar mer än tio miljoner ord som garanterat inte är objektiva.

Kul kommentar, att uppmana folk att inte läsa. På ett diskusionsforum. Humor!

Visst ska man prova själv men jag tycker det kan vara till stor hjälp att läsa om "dittan eller dattan".

Sen tycker jag att det kan vara intressant med subjektiva bedömningar också men då vill jag gärna veta vem som gör dem. Om t ex du skulle säga nåt subjektivt om en kamerasensor skulle jag inte fästa nån större vikt vid det. Anonym person med ett inlägg och noll info. Om det sen visar sig att du har 30 års erfarenhet av att konstruera bildsensorer och dessutom lever som fotograf skulle jag såklart uppvärdera vad du har att säga om sensorer. Därför tycker jag det är mycket intressant att höra vad experter har att säga om saker de kan.

Inte läsa, bara min uppfattning. Och jag borde kanske istället ha skrivit "sämre på höga ISO", då brus inte är det enda som räknas. Även färgerna ändras ju vid högre ISO och av de bilder jag sett så tycker jag den sammantaget låg under medel. Att sen sökaren var bedrövligt liten gjorde inte saken bättre. Det enda som den lockade mig med var den snabba blixtsynken på 1/500s. Svårslagen siffra än idag bland spegelreflexer.

Jag tyckte och tycker att D70 är den bästa pryl jag någonsin köpt faktiskt!
Men du har säkert rätt om att den inte är så superbra på höga iso jämfört med dagens kameror, dock har jag som sagt aldrig hört att den skulle vara sämre än alternativen bland dåtidens kameror.

Jag har kanske en romatiserad bild av kameran. Jag minns ju t ex fortfarande det som att Barbarian på Commodore 64 hade i det närmsta fotorealistisk grafik ;-)

Förstår inte varför alla föreslår den gamla D7000 när TS frågade om D7100 eller D600.

Tycker helt klart att det kommer märkas skillnad mellan en D70 och ett nytt hus. Om du vill använda gamla DX-objektiv är det D7100 som gäller. Om du ändå tänker köpa nya objektiv är D600 och D800 ca. ett steg bättre (dubbelt så bra) då de har dubbelt så stor sensor. Med D600 och D7100 får du 24 Mpixel som är ganska precis dubbelt upp mot din gamla 6 Mp sensor i varje led. Du får alltså mycket skarpare bilder. Med D800 får du ännu mer, 36 Mp. Sedan är det frågan om priset på 10' för D7100, 15' för D600 och drygt 20' för D800 spelar någon roll. För de flesta är nog pris/prestanda-kvoten bäst för D7100. Spelar priset (och vikt/storlek) ingen roll ta D800. Jag själv stör mig dock på tumgreppet på D800. Det är precis som på min D7000 mycket grunt och därmed inte så bra som mina gamla D300 eller D80. D600 har klart bättre och nästan lika bra är D7100. Provade runt så sent som igår och kände på alla. Canon har klart gått förbi Nikon vad det gäller skönt grepp. Hade D800-sensorn varit i ett D300-hus hade jag haft en nu.

Tack för bra svar, nu få jag väl ge mig ut å fönstershoppa lite för jag är redigt trött på D70an när det gäller svagljusfotografering.

/Måns

Jag tyckte och tycker att D70 är den bästa pryl jag någonsin köpt faktiskt!
Men du har säkert rätt om att den inte är så superbra på höga iso jämfört med dagens kameror, dock har jag som sagt aldrig hört att den skulle vara sämre än alternativen bland dåtidens kameror.

Jag har kanske en romatiserad bild av kameran. Jag minns ju t ex fortfarande det som att Barbarian på Commodore 64 hade i det närmsta fotorealistisk grafik ;-)

C64, det var tider det! :O)

Jag själv stör mig dock på tumgreppet på D800. Det är precis som på min D7000 mycket grunt och därmed inte så bra som mina gamla D300 eller D80. D600 har klart bättre och nästan lika bra är D7100. Provade runt så sent som igår och kände på alla. Canon har klart gått förbi Nikon vad det gäller skönt grepp. Hade D800-sensorn varit i ett D300-hus hade jag haft en nu.

Det där med greppet är dock väldigt relativt och personligt. Jag stod och klämde på D800 och 5D3 i höstas och valet föll på D800. Canonens grepp kändes helt fel men jag valde Nikon i huvudsak på andra grunder.

ANNONS
Götaplatsens Foto