Annons

Sensor-rengöringskit i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då var "våtkittet" beställt på www.micro-tools.com.
313:- med frakt... klart överkomligt!

Jeroen, har du handlat från chili-pix.ch?
Det kommer upp en text om att de inte skickar till vårt land och jag kommer inte vidare i beställningen.
Det blir konstnärshandeln imorgon...

Testade med en bomullstops doppad i Absolut vodka.
torkade sensorn noggrant med den fuktiga ändan och sedan torkade jag med den torra. Efter detta blåste jag helt torrt med blåsan på en blåsborste tills all fukt var borta. Efter test såg jag inte ett spår av damm på sensorn. Detta kostar ju inget och är vad man oftast har hemma. Jag blev i alla fall helnöjd med resultatet.

Provade själv med en tops doppad i apotekssprit en gång. Höll på att tuppa av när jag såg resultatet. Sensorn var så full med skit så jag trodde aldrig jag skulle få den ren igen. Ärligt talat låter det du gjort så galet att jag undrar om du skojar med oss!? Tops är nomalt sätt långt ifrån ludfria och du riskerar inte bara att få ludd på sensorn och i mekaniken, utan även att repa sensorn med den hårda pinnen som sitter i luddet. men det är din sensor så gör som du vill men jag hoppas verkligen inte att du rekomenderar den här metoden till folk!?

Re: Visibledust onödigt?!?

Foto-Gabbe skrev:
Fördelen med Visibledust ska enligt dem själv vara att de är gjorda av mycket tunna strå av nylon. När man blåser på borsten så laddas penseln upp statiskt, vilket ska dra till sig dammpartiklarna.
Det finns andra penslar som inte är gjorda i den avsikten som deras är och kanske det kan vara avgörande.

http://www.visibledust.com/sensor_brush_details.html
http://www.visibledust.com/artist_brush.html

Säljsnack? Ja kanske, men det är sånt jag hoppas få höra av någon som har testat. Det svåra här är att ingen sensor är lika smutsig eller statiskt laddad som en annan och gör jämförelser nära nog omöjligt.
Personens handlag är avgörande i stor grad också.
Jag tycker också att 6-700 kronor är dyrt för en borste...

Jag hör till de som ´torskat´ på en Visibledust borste, skickade efter den från Canada och priset är ju onekligen en ´halv hjärtinfarkt´. Produkten fungerade dock ypperligt men som många skriver (och har provat) så verkar ju alternativa penslar fungera minst lika bra.

På technikdirekt.de säljs också en produkt från Kinetronic som heter ´Spec-grabber´, ett litet device som påstås kunna användas på CCD:er (och annat) för bortplockning av envist ´gobb´. Har dock inte vågat prova den varianten. Någon ?

F1n skrev:
På technikdirekt.de säljs också en produkt från Kinetronic som heter ´Spec-grabber´, ett litet device som påstås kunna användas på CCD:er (och annat) för bortplockning av envist ´gobb´. Har dock inte vågat prova den varianten. Någon ? [/0QUOTE]

Jag har letat rejält på deras sida och kan inte hitta den produkten. Hur bär jag mig åt för att hitta den?
Vilken kategori m.m.

ANNONS
Götaplatsens Foto