Annons

Sensorrengöring av Nikon Z

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Har Ola ens orkat läsa artikeln jag länkade till...
Hmm
Och i skrivning hur jag hade haft en annons har inget med verkstäder att göra.

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är svårt att se med blotta ögat om det hänt något på sensorn. Med en special förstoringsglas 8x som jag har med inbyggd belysning ser du allt. Många kan repat sensorn utan att veta om det, visst är det en större repa så syns tydligt på bilden men en mindre syns inte alltid tydligt.
Tack för tipset Ove. Har en sådan sedan flera år. Vad som oroar mig mer är att ska IBIS eftersom sensorn rör sig när man skall rengöra. Det gäller vara extra försiktig så man inte skadar den mekanismen.
 

iSolen.se

Guest
Har Ola ens orkat läsa artikeln jag länkade till...
Hmm
Och i skrivning hur jag hade haft en annons har inget med verkstäder att göra.

/Stefan
Vad i det jag skrev var fel? Du kan ju resonera lite om hur du ska visa att det är rätt gjort. Det står om detta i din egen artikel.

Om din "garanti" om full funktionalitet, hur ska du kunna gå en sådan garanti än från en verkstad som kollar sensor, slutartider, fokus etc menar du?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
...

Om din "garanti" om full funktionalitet, hur ska du kunna gå en sådan garanti än från en verkstad som kollar sensor, slutartider, fokus etc menar du?
Du hittar på en massa. Jag ger inga garantier.

Givetvis stänger man av IBIS. Fast petar jag på sensorn i min Fuji X-H1 så rör sig sensorn. Den blir inte låst i ett läge. Därför bör man ta det extra försiktigt så mekanismen inte skadas.
Konstigt!
Den ska ju vara helt imobiliserad i avstängt läge. Givetvis måste kameran vara på under sensorrengöringen. Mina kamerors sensorer är rätt stabila.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Du hittar på en massa. Jag ger inga garantier.
Men ändå skrev du:

...
Vid försäljning är det en klar fördel för säljaren att istället skriva "Kameran har genomgått rekonditionering och sensorrengöring samt en grundligt funktionstestning inför försäljning."
...

...

Konstigt!
Den ska ju vara helt imobiliserad i avstängt läge. Givetvis måste kameran vara på under sensorrengöringen. Mina kamerors sensorer är rätt stabila.

/Stefan
Du har samma modell och märke? Eller spekulerar du som vanligt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig behövt rengöra en sensor sedan jag köpte min första DSLR för över 10 år sedan. Vi får se hur det går nu med en spegelfri Z7. Jag hoppas det ska räcka långt att vara försiktig när jag byter objektiv. Om det skulle behövas kommer jag nog att lämna in till auktoriserad service.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har aldrig behövt rengöra en sensor sedan jag köpte min första DSLR för över 10 år sedan. Vi får se hur det går nu med en spegelfri Z7. Jag hoppas det ska räcka långt att vara försiktig när jag byter objektiv. Om det skulle behövas kommer jag nog att lämna in till auktoriserad service.
Damm på sensorn syns ofta inte om inte bländar ner till 12 eller mer. Gör en test och fota upp mot himlen och överexponera ett steg- Välj minsta bländaren på objektivet. Det finns inte sällan damm till och med på helt nya kameror.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Damm på sensorn syns ofta inte om inte bländar ner till 12 eller mer. Gör en test och fota upp mot himlen och överexponera ett steg- Välj minsta bländaren på objektivet. Det finns inte sällan damm till och med på helt nya kameror.
Jag brukar alltid kolla igenom min bilder lite snabbt vid 100% och så länge jag inte behöver sitta och ta bort dammfläckar så är det ju inget problem.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag brukar alltid kolla igenom min bilder lite snabbt vid 100% och så länge jag inte behöver sitta och ta bort dammfläckar så är det ju inget problem.
Lånade en 1DX av en sportfotograf för några dagar. Nu fotar jag landskap ganska ofta och bländar ner en hel del ibland för att få skärpedjup.

Den sensorn var det skitigaste jag någonsin sett. Jag frågade honom om han aldrig gjorde ren sensorn. Han sa som du att så långe det inte stör mig så gör jag ingenting. Han fotade bara på stora bländare.
Han fick åtminstone tillbaka en ren sensor eftersom jag inte kunde fota landskap med fläckar överallt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Lånade en 1DX av en sportfotograf för några dagar. Nu fotar jag landskap ganska ofta och bländar ner en hel del ibland för att få skärpedjup.

Den sensorn var det skitigaste jag någonsin sett. Jag frågade honom om han aldrig gjorde ren sensorn. Han sa som du att så långe det inte stör mig så gör jag ingenting. Han fotade bara på stora bländare.
Han fick åtminstone tillbaka en ren sensor eftersom jag inte kunde fota landskap med fläckar överallt.
Steins axiom!
 
Tack för alla svar! Intressant läsning då det verkar vara lite blandade erfarenheter. Jag ringde butiken där jag köpte kameran idag och killen jag pratade med där nämnde direkt att man ju kan göra det själv när jag ställde frågor om att lämna in via dom till Nikon för sensorrengöring. Han verkade inte superkunnig inom ämnet men tyckte ändå det var intressant att en snubbe som jobbar i butik är så pass snabb med att rekommendera rengöring på egen hand.

Efter att ha läst om era erfarenheter här och sökt runt ytterligare på nätet bestämde jag mig för att ändå ge det ett försök. Köpte VSGO Full Frame Sensor Kit då jag såg att just den produkten fått oerhört bra betyg på amazon för att ha med just sensorrengöring att göra. Satte mig och gick igenom instruktionerna noga, följde allt till punkt och pricka och efter några swabs var sensorn ren igen. Kändes rätt så odramatiskt i efterhand, men lite nervöst var det förstås.

Saknar tidigare erfarenhet av detta men det kändes som att det hjälpte en hel del av att ha en kamera med spegellös design då sensorn kommer såpass nära bajonettöppningen. Det var lätt att komma åt och med kameran avstängd och batteriet urtaget verkade inte sensorn röra på sig alls så det sker nog en slags låsning av IBIS-mekaniken där.

Slutet gott, hoppas jag. Vi får väl se hur lång tid det tar innan det börjar dyka upp svarta prickar igen...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Intressant läsning då det verkar vara lite blandade erfarenheter. Jag ringde butiken där jag köpte kameran idag och killen jag pratade med där nämnde direkt att man ju kan göra det själv när jag ställde frågor om att lämna in via dom till Nikon för sensorrengöring. Han verkade inte superkunnig inom ämnet men tyckte ändå det var intressant att en snubbe som jobbar i butik är så pass snabb med att rekommendera rengöring på egen hand.

Efter att ha läst om era erfarenheter här och sökt runt ytterligare på nätet bestämde jag mig för att ändå ge det ett försök. Köpte VSGO Full Frame Sensor Kit då jag såg att just den produkten fått oerhört bra betyg på amazon för att ha med just sensorrengöring att göra. Satte mig och gick igenom instruktionerna noga, följde allt till punkt och pricka och efter några swabs var sensorn ren igen. Kändes rätt så odramatiskt i efterhand, men lite nervöst var det förstås.

Saknar tidigare erfarenhet av detta men det kändes som att det hjälpte en hel del av att ha en kamera med spegellös design då sensorn kommer såpass nära bajonettöppningen. Det var lätt att komma åt och med kameran avstängd och batteriet urtaget verkade inte sensorn röra på sig alls så det sker nog en slags låsning av IBIS-mekaniken där.

Slutet gott, hoppas jag. Vi får väl se hur lång tid det tar innan det börjar dyka upp svarta prickar igen...
Jag brukar faktiskt ha rengöringsprylar med mig på resor. Helt plötsligt upptäcker man kanske fläckar man inte får bort med en Visible Dust sensor brush. Det är inte kul att fota mängder av bilder under semestern och sedan sitta och ta bort fläckarna när man kommer hem på många hundra bilder. Det tar betydligt längre tid än en rengöring av sensorn.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det går säkert bra att rengöra sensorn 99 gånger av 100, men det är redan två personer här som vittnat om repor.

Har man otur och en hård partikel landat på glaset kan man få en repa.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det går säkert bra att rengöra sensorn 99 gånger av 100, men det är redan två personer här som vittnat om repor.

Har man otur och en hård partikel landat på glaset kan man få en repa.
Jag har rengjort mina sensorer själv förmodligen över 1000 gånger. Ännu ingen repa. Tror din statistik stämmer ganska dåligt.
Hur tror du förresten att affärer eller kameraverkstäderna gör.
De flesta gör på samma sätt som jag själv. Vilket de tar cirka 700 kronor för. Det tar cirka 10-15 minuter att plocka fram prylarna och svabba sensorn på ett säkert sätt.

Dessutom finns de många gånger inte tillgängliga när man fått fläckar. Det är gärna under en safari eller som i mitt fall den här gången dammiga gator med avgaspartiklar, gummi och annat som blåser omkring.
 

snap01

Aktiv medlem
De rekommenderar att använda blåsbälg.
Dock tror jag de gärna inte vill att man skrapar sensorn med den.

/Stefan
Har jag skrivit någonstans att dom vill att man skrapar sensorn med blåsbälgen??
Jag skrev att det är rätt vanligt att folk kommer åt sensorn när dom försöker blåsa rent den, lätt hänt när man håller kameran upp o ner o ser inte vad man gör.
Tydligen en hel del som råkar peta sensorn med spetsen på blåsbälgen.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Intressant läsning då det verkar vara lite blandade erfarenheter. Jag ringde butiken där jag köpte kameran idag och killen jag pratade med där nämnde direkt att man ju kan göra det själv när jag ställde frågor om att lämna in via dom till Nikon för sensorrengöring. Han verkade inte superkunnig inom ämnet men tyckte ändå det var intressant att en snubbe som jobbar i butik är så pass snabb med att rekommendera rengöring på egen hand.

Efter att ha läst om era erfarenheter här och sökt runt ytterligare på nätet bestämde jag mig för att ändå ge det ett försök. Köpte VSGO Full Frame Sensor Kit då jag såg att just den produkten fått oerhört bra betyg på amazon för att ha med just sensorrengöring att göra. Satte mig och gick igenom instruktionerna noga, följde allt till punkt och pricka och efter några swabs var sensorn ren igen. Kändes rätt så odramatiskt i efterhand, men lite nervöst var det förstås.

Saknar tidigare erfarenhet av detta men det kändes som att det hjälpte en hel del av att ha en kamera med spegellös design då sensorn kommer såpass nära bajonettöppningen. Det var lätt att komma åt och med kameran avstängd och batteriet urtaget verkade inte sensorn röra på sig alls så det sker nog en slags låsning av IBIS-mekaniken där.

Slutet gott, hoppas jag. Vi får väl se hur lång tid det tar innan det börjar dyka upp svarta prickar igen...
Varför hoppas?
Köp ett förstoringsglas med belysning i som jag länkade till då ser du vad du gör o slipper dra ett sandkorn under swabsen o repa din sensor.För som sagt var om du bara blåser den o sedan vänder huset så kan vad som helst trilla ner på sensorn.

Och varför köra våtrengöring för några dammkorn? helt onödigt, det är ett gäng som har droppat på några droppar för mycket på swaben o lyckats få in vätska på kanten på sensorn, och det är oxå dyrt att åtgärda.
Jag fotar ca 150000-200000 bilder per år, får rengöra sensorn cirka en gång i veckan.
Hellre det än att sitta o klona massa bilder varje dag.
Med gelsticken (pentaxen) så duttar du på sensorn där du ser dammkornet ligger, kollar med förstoringsglaset. Brukar ta max 30 sekunder.

Jag kör våtrengöring när det inte går bort med gelsticken, alltså kanske oljeblandad smuts. Onödigt att blöta ner sensorn för dammkorn som man kan (klistra) upp i stället. Att lämna in kameran för sensorrengöring skulle aldrig funka för mig eftersom jag fotar så mycket o får damm på sensorn rätt ofta. Om du ska undvika det så ska du typ aldrig byta objektiv eller fota på stora bländare så slipper du se skiten.

Antingen vill man lyssna eller så kör man sitt eget race. Jag har som sagt vad testat typ alla prylar som kommit för rengöring av sensorn.
kan nämna några
blåsbälg
eclipse vätska
eclipse swab
visible dust artic butterfly ( en borste som snurrar i ett skaft o laddas upp för att kunna plocka upp dammkorn)
visible dust sensor brush som super charged fiber , penslar som (laddas) med speciell ren tryckluft.
special tops
gelstick

Kommentar till penslarna, dom kan funka väldigt bra men när dom laddas upp så brukar dom bli spretiga med tiden o då är det lätt hänt att dom kommer åt i schaktet på kamerhuset, o du får olja, smuts på penseln o då blir du tvungen till våtrengöring med speciell sensor vätska typ smear way om jag minns rätt.

Det som funkar bäst enligt mig är att du SER vad du gör köp en senor loupe lampa med förstoring o använd gelsticken från tex pentax. Jag gör så här
blås med blåsbälgen
kolla med förstoringsglaset, är dammet borta?
annars tag med gelsticken där dammet sitter, tryck bara där, inte hårt behövs inte dutta bara.
checka med förstoringsglaset, allt inte borta? dutta lite till så brukar det vara borta i 99% av fallen.
Om inte så brukar man kunna se att det är en hinna smuts o då tar du en swab med ett par droppar vätska på drag mjukt en gång från varsitt håll men vänd på swabben när du kört från ena hållet. MEN
innan du kör swabben lägg ner huset kolla med förstoringsglaset att inget som kan repa sensorn på den. Gör du så här ska du inte kunna repa sensorn.
Kör du bara swabben utan att se så har du ingen aning vad som kan ligga på sensorn.
 

iSolen.se

Guest
...
Jag fotar ca 150000-200000 bilder per år, får rengöra sensorn cirka en gång i veckan.
Hellre det än att sitta o klona massa bilder varje dag.
...
Jag tar också mängder med bilder normalt, jag gör aldrig rent sensorn och mina prylar går inte sönder.

Är det märket eller handhavandet som skiljer?

Tror du ska se över dina rutiner, det där var det extremaste jag hört talas om.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att man ska basera sitt beslut om att göra rent själv eller att lämna kameran till en verkstad för rengöring på de statistiska "expertutlåtandena" i den här tråden. :)
 
ANNONS