Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring - hur skitig kan sensorn vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har tänkt att skicka in min Nikon D3 till Lasses för en sensorrengöring.. Grejen är den att den är så fruktansvärt skitig, så jag är rädd att de inte kommer våga rengöra den.. kan de neka mig rengöring för att de inte vill riskera att skada sensorn??

Jag har tänkt att skicka in min Nikon D3 till Lasses för en sensorrengöring.. Grejen är den att den är så fruktansvärt skitig, så jag är rädd att de inte kommer våga rengöra den.. kan de neka mig rengöring för att de inte vill riskera att skada sensorn??

Prova att skicka in den, det går nog bra.

Ja, om du har sand på sensorn skulle även jag dra mig från att rengöra den p.g.a. reprisken. Men då har du nog andra problem med i kameran.

Det är nog ingen risk. Det som fastnar på filtret är ju inte sand och andra hårda partiklar.
Blåser man först bör allt sådan vara borta.
Det som sitter fast som fläckar är kondensdroppar, damm, pollen och liknande.
Det kan behövas några svabbar innan det blir riktigt rent.
Du kan säkert lugnt skicka in den eller köpa rätt prylar och göra det själv.
Det är verkligen ingen dramatisk grej och bra att kunna när man t.e.x är på resa och upptäcker fläckar. Det går mycket fortare att få bort fläckarna med en rengöring än att sitta och maska bort det senare på en mängd bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto