Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Hallo, med normal användning, där man sällan skiftar objektiv i blåsigt ökenklimat...el. väldigt sällan överhuvudtaget. Hur/när kommer man behöva göra en första sensor rengöring?

Nikon D3000

/John

Det varierar en del beroende på vad för bilder man tar. Tar man makrobilder med väldigt små bländare för att få skärpedjup så kommer damm att synas väldigt tydligt. Fotar man saker med väldigt kort skärpedjup kommer man i stort sett aldrig behöva göra det.
Sedan måste man inte alltid göra en rengöring med pensel/spatel eller vad man nu använder, utan man kommer långt med bara en rejäl blåsboll.
Min D70, som jag haft sedan 2004 (dock inte lika flitigt använd sedan 2008 då jag köpte en D300), har jag klarat med bara blåsboll.
Sedan beror det väl lite på hur petig man är och om man orkar klona bort dammet om det är så att det syns, vilket det i stort sett bara gör på stora ytor utan övriga detaljer.

Edit:
Och jag tycker nog inte jag är överdrivet försiktig när jag byter objektiv. Har bytt på sandstrand när det blåst halv storm och så, men satt till att sätta mig någorlunda i lä, eller så att kameran är i lä bakom mig.

Bra svar ovan.
Jag är inte heller direkt försiktig utan byter när jag känner att jag vill ha annat objektiv oberoende om jag är hemma där det sällan är dammfritt eller ute i 20 minus.
Jag brukar göra rent min kamera en gång per år på fotomässan när det är gratis.
Annars gör man det när det stör för mycket.

Bra svar ovan.
Jag är inte heller direkt försiktig utan byter när jag känner att jag vill ha annat objektiv oberoende om jag är hemma där det sällan är dammfritt eller ute i 20 minus.
Jag brukar göra rent min kamera en gång per år på fotomässan när det är gratis.
Annars gör man det när det stör för mycket.

Okie, cool...då lär det dröja innan jag behöver en rengöring. 3 rengöringar 1ggn/år ingår tydligen i dealen, enligt papprerna som ingick i kitet.

Thanx!

Du får prova själv, gissar jag. Jag har fotat nästan bara på f8 eller större bländare på min D700 senaste året. Men i helgen gjorde jag en del makro/närbild och behövde mer skärpedjup. Vid f8 hade jag inte en partikel som syntes, vid f11 och mindre var det mer än 30 stycken!

Okie, cool...då lär det dröja innan jag behöver en rengöring. 3 rengöringar 1ggn/år ingår tydligen i dealen, enligt papprerna som ingick i kitet.

Thanx!

Ja, Nikon kör den driven rätt ofta, men du får fortfarande själv stå för frakten till och från Nikon.

Jag rengör (torrengöring) 4-5ggr/år och våtrengör 2-3ggr år. (Det blir många fulbyten av linser i scendiken och liknande liksom....)

Ja, Nikon kör den driven rätt ofta, men du får fortfarande själv stå för frakten till och från Nikon.

Jag rengör (torrengöring) 4-5ggr/år och våtrengör 2-3ggr år. (Det blir många fulbyten av linser i scendiken och liknande liksom....)

Jag bor i sthlms trakten så jag kan enkelt fara med kameran till dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto