ulltand
Aktiv medlem
Finns ngn diskussion här på FS där ngn påstår att det skulle skilja?Nekomy skrev:
Med andra ord. Vilken typ av CF kort man än använder så förändras inte kvalitén på bilderna...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns ngn diskussion här på FS där ngn påstår att det skulle skilja?Nekomy skrev:
Med andra ord. Vilken typ av CF kort man än använder så förändras inte kvalitén på bilderna...
Allt låg i en värmelåda så att allt höll en temperatur på 21,5 grader för att allt skulle bli rättvist. Men det var inte värmeskillnaden som skulle avgöra testen utan mer om man skulle se någon kvalitets skillnad om man använde olika CF-kort.Powershooter skrev:
Jim, eftersom du visste att det var värmen som påverkade CCD, varför la du inte in något minneskort i en ugn åsdet blev ca 70 grader varmt först och gjorde ditt test. En Microdrive blir dessutom varmare än ett CF. Eller värm upp en hel kamera till olika temp och gör ditt test...mest för att ha något särskilt att göra![]()
Stämmer. Ena bilden är tagen efter det gyllene snittet, men avsaknaden av en förgrund gör att bilden inte har någon djupkänsla.uge skrev:
..jag tycker det här var ett bra test. Och spännande. Fler av oss borde nog gå så grundligt till väga. Jag funderar faktiskt själv över att ta reda på hur mycket lufttemparaturen och därmed brytningsindex påverkar olika linser. Är däremot för snål för att slänga en glugg i ugnen.
Så jag hoppar över.
PS! Tyckte mig hitta GS i en av bilderna...
Jag har tröjan och ljuskällan på i alla bilder, men då jag måste byta kort så måste jag röra på mig lite och den lilla skillnaden ändrade lite på på bilderna. Men trots detta är inte skillnaden så stor att det skulle märkas (eller noteras) i normala situationer.Graal skrev:
Vore kul att veta vilka bilder som använts med tröjan eller den extra ljuskällan bakom dig för att se om mina idéer om skillnaden stämmer? De fick färgstick i stigande grad 4,1,3,2 som jag upplever det.
HDFS) (KGS skrev:
Snart kommer speciella CF-kort som ger bilden liiiite bättre skärpa o liiiiite bättre färger än standardkort, prispåslag 200%...
Eller hur lite digitalteknik man kan på utländska...Nekomy skrev:
En annan lite sak man får fram av denna testen är hur folk ser på tester och hur seriösa man är på svenska fotodsidor.