Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ser ni någon skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jim, eftersom du visste att det var värmen som påverkade CCD, varför la du inte in något minneskort i en ugn åsdet blev ca 70 grader varmt först och gjorde ditt test. En Microdrive blir dessutom varmare än ett CF. Eller värm upp en hel kamera till olika temp och gör ditt test...mest för att ha något särskilt att göra :)

Bra test

..jag tycker det här var ett bra test. Och spännande. Fler av oss borde nog gå så grundligt till väga. Jag funderar faktiskt själv över att ta reda på hur mycket lufttemparaturen och därmed brytningsindex påverkar olika linser. Är däremot för snål för att slänga en glugg i ugnen.
Så jag hoppar över.
PS! Tyckte mig hitta GS i en av bilderna...

Powershooter skrev:
Jim, eftersom du visste att det var värmen som påverkade CCD, varför la du inte in något minneskort i en ugn åsdet blev ca 70 grader varmt först och gjorde ditt test. En Microdrive blir dessutom varmare än ett CF. Eller värm upp en hel kamera till olika temp och gör ditt test...mest för att ha något särskilt att göra :)
Allt låg i en värmelåda så att allt höll en temperatur på 21,5 grader för att allt skulle bli rättvist. Men det var inte värmeskillnaden som skulle avgöra testen utan mer om man skulle se någon kvalitets skillnad om man använde olika CF-kort.

Varför jag sade det där med värmen var för att man kan bevisa att värme kan ändra brusnivån men om ett CF kort kan göra detta så det blir en märkbar skillnad vet jag inte.

Diskutionen har inte förts här på FS vad jag vet utan på andra utländska fotosidor.

Men i stort kan man säga att CF inte förändrar kvaliten på bilderna utan det är andra saker som gör det, men det som kan se ut som en kvalitéts skillnad och ofta missupfattas som en sådan är ofta förändringar i omgivningen. Men även denna förändring i omgivningen är så otroligt liten att det troligen inte skulle förändra kvaliten nämnvärt.

Det finns en hastighets skillnad mellan korten, men den verkar inte påveka kvaliten. Men jag gjorde testen i singel shot mode och inte i burst.
uge skrev:
..jag tycker det här var ett bra test. Och spännande. Fler av oss borde nog gå så grundligt till väga. Jag funderar faktiskt själv över att ta reda på hur mycket lufttemparaturen och därmed brytningsindex påverkar olika linser. Är däremot för snål för att slänga en glugg i ugnen.
Så jag hoppar över.
PS! Tyckte mig hitta GS i en av bilderna...
Stämmer. Ena bilden är tagen efter det gyllene snittet, men avsaknaden av en förgrund gör att bilden inte har någon djupkänsla.

Ursäkta mig som inte förstår. Kanske har jag hängt på universitet förlänge och blivit akadedemiskt idiot, men om du vill göra ett test för att se om det blir någon skilldnad mellan olika CF kort, varför i hela världen ändrar du då fler förhållanden än just vilket CF kort du använder när du tar de olika bilderna? Nu kan du ju omöjligen veta vad de olika förändringarna beror på. Antingen beror de på olika CF kort, eller beror de på att du har flyttat dig själv runt i rummet, alternativt beror det på båda alternativen eller på ett annat okänt fenomen. Som test har det i alla fall igen relevans längre pga tillvägagångssätten. Båda testen är intressanta och värda att genomföras, men de fungerar bara som separata test och inte i kombination.
Testen om omgivningen (du och din röda tröja) kunde påverka ska utföras med ett och samma CF-kort med dig på olika platser/possitioner bakom kameran emedan CF-korttestet ska utföras med dig i ett annat rum om det här testet ska vara till någon glädje.

Men vad vet väl jag...

Jag tror jag ska gå o köpa mig en A2 så jag kan göra lite tester jag också! Det verkar hur kul som helst! Och så får jag så mycket mindre tid över till det jag verkligen gillar att göra - fotografera vackra motiv.

Men det måste ju finnas någon som gör slitgöran också. Tack för att du finns Jimmy.

Av någon lustig anledning går inte hela min dag ut på att fotografera och en bra planering gör att jag ofta har lite tid över och denna tid använder jag ibland åt att lära mig känna min utrustning.

Det är lite synd att så många svenska fotografer inte ängnar mer tid åt att lära sig känna sin utrustning eller funderar på hur man kanske kan lära sig att ta bilder med bättre kvalité.

Jag å andra sidan kan inte fatta de som hällre offrar sin tid på att håna och göra sig rolig över de som delar med sig av de tester som de gör.

Tid ute idag 1h 30m, antal bilder 55st på 8 olika motiv.

Vore kul att veta vilka bilder som använts med tröjan eller den extra ljuskällan bakom dig för att se om mina idéer om skillnaden stämmer? De fick färgstick i stigande grad 4,1,3,2 som jag upplever det.

Graal skrev:
Vore kul att veta vilka bilder som använts med tröjan eller den extra ljuskällan bakom dig för att se om mina idéer om skillnaden stämmer? De fick färgstick i stigande grad 4,1,3,2 som jag upplever det.
Jag har tröjan och ljuskällan på i alla bilder, men då jag måste byta kort så måste jag röra på mig lite och den lilla skillnaden ändrade lite på på bilderna. Men trots detta är inte skillnaden så stor att det skulle märkas (eller noteras) i normala situationer.

Men i frågan om brus, komprimering osv är det en obefintlig skillnad om äns någon skillnad och det brus man ser i bilderna är det som är normalt för denna kamera och i denna situation.

För att se om CF-korten gör någon skillnad (annat än eventiuell temperaturökning) så tar man väl lämpligen en bild. För över den till datorn och kopierar in den på de andra korten mha kortläsare?
Ser den då annolunda ut när man läser tillbaka den från de andra korten så spelar CF-korten roll.
Att korten skulle förvanska bilden är ju lika befängt som att det skulle spela roll om man åt tacos eller pizza till middag.

"... Och nu har jag märkt en konstig sak. Idag blev bilderna blev inte lika skarpa som de brukar. Ända skillnaden är att jag åt tacos till middag idag."

Visst skulle ju eventuell ökad gasproduktion kunna göra det svårare att hålla kameran stilla men...

Korten lagrar det som kameran skickar till dem. Varken mer eller mindre.

*asg* nu börjar vi närma oss samma hysteriska jakt på "tweaks" som ljudnissarna pysslar med... been there done that, någon mer än jag som provat Peter van Belts magiska tejp? Samma sort som man stripade bilar med på 80-talet, fast han tog sådär 6.000:- per meter... Eller någon som köpt nätkabel för 22.000:- för att få uppleva ljudnirvana?

Snart kommer speciella CF-kort som ger bilden liiiite bättre skärpa o liiiiite bättre färger än standardkort, prispåslag 200%... o sen ere igång, med bättre kortläsare, dyrare kablar för överföring mellan kamera o dator o för att inte tala om hur dåliga bilderna blir om man lagrar dem på fel sorts CD/DVD!

HDFS) (KGS skrev:
Snart kommer speciella CF-kort som ger bilden liiiite bättre skärpa o liiiiite bättre färger än standardkort, prispåslag 200%...

Det finns redan i mitt sortiment. Grunden är ett standardkort som jag målar i svart för att det ska suga åt sig värmen istället för att spridan den vidare till kamerans sensor.
Dessutom har jag kört lite magiska formler över kortet.

Har du provat den nya förvaringspåsen i äkta Tibetansk fårull? jag får absolut lite bättre kontrast i det blåa området med den.

För att uppleva alla bilder som utomordentligt vackra rekommenderar jag Highland Park. Finns i 70 cl butelj, räcker till ca 120 bilder!

Hej

Verkar vara 4 identiska bilder. Kanske skall det gamla uttrycket "Inbillning är värre än pesten" bevisas ännu en gång :)

En annan lite sak man får fram av denna testen är hur folk ser på tester och hur seriösa man är på svenska fotodsidor.

Testen var nära på en kopia av en äldre diskution diskution från Dpreview där man hadde en intresant diskution om detta.

Men i sveriges största diskutionsforum för foto så var en mycket liten del av inläggen seriösa och detta upprepas ofta även i andra trådar där folk är kritiska eller gör egna tester.

Varför fortsatte inte en debatt om CF-kort eller om dessa kunde avar upphov till värme eller andra former av störningar?

Jag tycker det är lite synd att den seriösa debatten oftast försvinner till andra forum.

Åter igen, testet är felaktigt utfört och därmed ointressant. Jag är ledsen att behöva säga det men så är det. Det är ingen kritik på din person Jim, men det är en förklaring till varför i alla fall jag inte bryr mig om en vidare seriös diskussion i ämnet med testet som utgångspunkt.

Det går nog att övertyga sej om vad som helst om man är tillräckligt "troende" men varför göra ett test baserat på suddiga bilder. Skillnaderna måste vara dramatiska för att kunna upptäckas med det råmaterialet.

Det finns nog saker som gör större skillnad än minneskorten isåfall. Speciellt CF kort som väl inte blir speciellt varma, eller? Själv kör jag med Microdrive sen urminnes tider (2002) ;-)

Skillnaden är nog att det samlas (ännu) fler störda nördar på de internationella siterna. Låt inte foto drabbas av samma hysteriska dumheter o sökande efter småfel som ljudbranschen. Det kommer bara att göra tillverkare av konstiga hjälpmedel rika. Det är ändå bakom kameran som 99,64% av felen finns.

ANNONS
Götaplatsens Foto