Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serienr i kameraväskan

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Vore det inte smart om man kunde lägga till serienr på sina saker i kameraväskan? Jag har själv inte originalkvitto med serienr på alla mina saker och tycker att det vore smidigt att ha allt samlat på ett ställe.

Serienummer

Varför inte i egna datorn? Ett Excelark, en Wordfil eller ett enkelt textdokument funkar utomförträffligt!

Ok då... Får ställa mig i skamvrån en stund.

varför inte ett Excelark? Helt enkelt för att jag är för slarvig med det och att det riskerar att försvinna vid hårddisk krasch/omformatering/stöld och då är kameraväskan att se som en online backup.

Serienummer i kameraväskan

Ok då... Får ställa mig i skamvrån en stund.

varför inte ett Excelark? Helt enkelt för att jag är för slarvig med det och att det riskerar att försvinna vid hårddisk krasch/omformatering/stöld och då är kameraväskan att se som en online backup.

OK. Jag förstår dig. Men även en onlinebackup kräver diciplin av dig. Den uppdaterar inte sig själv när du köpt ny utrustning. Dessutom kan även fotosidans hårddiskar krascha. Men de har förmodligen högre säkerhet med speglade volymer och/eller andra säkerhetsåtgärder. Även de kan drabbas av inbrott, stöld, brand och andra otrevligheter. Gud give att det inte sker!
Jag drar mig till minnes en sak från min tid på ADB Malmös serviceavdelning. Vi sade ofta till våra användare att: en backup kan vara bra att ha. Inte OM utan NÄR hårddisken kraschar! För det gör den! Alla hårddiskar kraschar! Förr eller senare! Och alla hoppas vi att det är det senaste som gäller!

ANNONS
Götaplatsens Foto