Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serietagning D-100 på tid

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristofanes

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D-100. Jag har inte köpt vertialgreppet, men blir det nödvändigt kan jag göra det.

Jag skulle vilja ha en möjlighet att automatiskt ta en bild varje minut eller så under en hel dag eller tills minneskortet är fullt.

Kameran står inomhus, så det behöver inte vara särskilt fältmässigt. Jag kan löda om det behövs.

Någon som känner till någon bygganvisning eller rimligt prissatt pryl som fixar detta åt mig.

Är det inomhus skulle du ju kunna göra det helt utan extra hårdvara om du har en dator tillgänglig. Då kan du ju köra Nikon Capture kombinerat med något makroprogram som du spelar in att trycka på knappen vid önskat intervall.

Tack, det var en elegant lösning att programmera istället för att löda! Och det får mig att komma loss och skaffa Capture som jag borde ha gjort för länge sedan.

Någon som har tips på lämpligt knapptryckarprogram? Eller någon simpel hårdvarulösning?

I capture control finns ett alternativ som heter "Time lapse photography" som enligt hjälpen i programmet gör vad du efterfrågar. Har inte testat själv dock.

Detta för att berätta vad som hände.

Jo, jag köpte programmet Capture, ver 4.2. Det innehöll den efterlängtade funktionen, man kan ta upp till 9999 bilder med i stort sett vilka intervall som helst.

Jag har dock inte kollat hur länge batteriet räcker.

Än en gång tack för den hjälp jag fick, jag var inne på spåret att löda ihop en timer med en mekanisk avtryckare men detta är ju oerhört mycket smidigare.

Jon Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto