mstoltz
Aktiv medlem
Det ÄR en djungel som inte är lätt att begripa. Håll fokus bara på det som är viktigt: vad du tycker är kul och hur mycket du själv vill satsa - inte vad alla säger att du "måste" köpa. Ditt fotande, dina egna expriment och att utbyta idéer med andra fotografer är viktigare för att utvecklas än vilka grejer du har i väskan.
Damm kan vara ett bekymmer och det är bra att tänka på var du är och hur du håller kamera/objektiv när du byter. Byt inte där det är väldigt dammigt och låt inte grejerna ligga utan lock, så klarar du dig ett tag.
Tack
Ja djungeln är stor och svår att förstå sig på .
Idag har jag ett standard på 18-55mm VR, från Nikon.
Det jag undrar och skall försöka jämföra och förstå är, om det blir stor skillnad kvalitets mässigt på bilderna ( Färg, Ljus, Skärpa osv osv ) mellan 18-55 mm och 18-200 mm.
Är det inte sådär stor märkbar skillnad kanske man skall börja med ett "billigare" 18-200 mm och se.
Och är det så att man köper det på tex Elgiganten, så får man ju prova i 30 dagar, sedan lämna tillbaka om man inte är nöjd.
Jag är ju trots allt nybörjare och man kanske skall lära känna kameran och lära sig lite mer innan man springer iväg och handlar ett allt för dyrt objektiv....eller ?
Ush svårt.
Skall försöka se om jag hittar nån bildjämförelse mellan 18-55mm och 18-200 mm, eller om ni vet får ni gärna länka.
Än en gång ...ett stort tack för alla era tips, alla tips är guld värda för mig !
MVH