** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sigma 10-20 vs Canon 10-22?

Produkter
(logga in för att koppla)
tyvärr köp åt mig

sorry kan inte sk aåka dit komme rinte hem förens. april nästa år.. så...lycka till kommer nog hit snart ändPÅ;)
 
kan man trycka på sigmat på alla canon-kameror, inte bara de som tillåter ef-s? skulle jag alltså kunna sätta det på min gamla analoga eos5a?

(jag förstår att den inte tecknar ut hela, men jag undrar om den går på utan att skrapa i spegeln?)
 
känsla?

Jag har läst på och tittat runt efter ett vidvinkel som är vidvinkel till DSLR.

Tokina, tamron, sigma och canon flyter upp med sina låga brännvidder. Varav Canons 10-20 och sigma 10-20 är mest intressanta för mig.

Läste igenom tråden och det mesta handlade om innan sigman kom ut. Nu finns den ute. Någon som har ett intryck och känsla av den kontra canons 10-20?

Sigman är billigare absolut, samtidigt som Canon orginal är en talande sak för sig. Både stött på bättre och sämre Sigma (dock i den lägre prisklassen skall tilläggas.) Betalar hellre lite mer och bra än halvt mycket och inte bra. men även tvärtom och bra och inte så mycket pengar än mycket pengar och mindre bra.

Någon som har en uppfattning om känslan och prisvärdheten i dem kontra varandra?
 
tyvärr ingen erfarenhet av sigmat, men jag köpte canonen och är mycket nöjd med det. med en lekmans öga: grymt bra skärpa och försumbar vinjettering. i kanterna kan en del kromatisk abberation uppstå vid starka kontraster, men det är nog svårt att undvika med så extrem brännvidd.

men skärpan är ljuvlig och att återfå vidvinkelomfånget gav mig verkligen en nykick med fotandet, 1,6x känns nästan helt okej nu.

men även jag hör gärna erfarenheter av sigmat!
 
Det finns labbtester på båda på www.photozone.de . Enligt dessa är det relativt jämnt, båda objektiven är ju mycket bra sägs det.
Emil: Man brukar kuna klämma fast dessa digitalobjektiv på kameror som inte tar EF-s. Jag läste i alla fall om nån som satt en sig 18-50EX på en canon eos 1D MkII (varför man nu skulle göra det) och i nån recention läste jag att "det här objektivet ger mörka hörn på min FF, inge bra..."
 
Detta inlägga kanske är lite "off". Ber om ursäkt redan nu och hoppas någon i så fall kan tala om var jag hör hemma.

jag har tittat en del på de objektiv som nämns i diskussionen. Live på Sigma 12-24, Tokina 12-24 och på nätet / kataloger på Sigmas 10-20. jag har en Canon EOS D60 med liten sensor fast den kan inte ta Canons EF-S 10-22. Priserna på Sigma 10-20 = Tokina 12-24 = 5000kr och Sigma 12-24 = 6500kr.

Vad jag förstår är objektiven ungefär lika bra. Det finns lite olika omdömen, men de pekar på att det är "jämnt skägg". Jag lutade åt Sigmas 12-24 för den känns bra i handen etc.

Nu till problemet / frågan.

Sigma 12-24 har ju en frontlins som sticker ut som ett ägg och man kan inte ha filter på. Jag syftar främst på UV-filter och liknande som är lika mycket skydd som filter. Tar man inte en stor risk med ett sånt objektiv? Hur stöttålga är frontlinser? Jag har alltid haft filter på och har inte behövt få reda på frontlinsernas reptålighet den hårda vägen. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Ska man helt avstå från den här sortens linser?

Är det något jag har missat och Sigmas konstruktion är genialisk vill jag gärna veta :)
 
Ja, enligt min mening ska man försöka undvika denna typ av linser i möjligaste mån. Liser är känsliga och bör alltid skyddas. Även om det inte blir någon repa kan antireflexbehandlingen få märken. Buktande stora linser är också svårare att hålla rena från damm. På mitt sigma 15-30 kan man åtminstone ha på ett extra motljusskydd vid foto med 1,6x croppad sensor som ger ett bra skydd, dessutom går det att fästa filter på det extra skyddet. Frontlinsen buktar inte heller lika mycket som på 12-24. Dessutom är Framför allt Tokina 12-24 men även sigma 10-20 bättre objektiv optiskt och mekaniskt än sigma 12-24. Själv valde jag Tokina och jag har inte ångrat mig en enda gång. Ett fantastiskt objekitv. Böändar man bara ner ett steg får man fina skarpa bilder med liten distorsion. Flare tycker jag inte heller är störande. Sigma är väl främst det naturliga valet om man behöver de där sista milimetrarna vidvinkel. Själv tar jag aldrig bilder med mer än 12 (ca 20mm motsv småbild) och gillar att 24mm nästan motsvarar normal. Tokina har grymt bra byggkvalitet och känns väldigt stabilt.
 
Buktande frontlins

Tack för synpunkterna. Jag har vänt och vridit på det här problemet, och det lutar nog snarare åt 10-20:n. Att Sigmas 12-24 kan användas på en analog kamera är kanske inte heller något att bry sig om. I alla fall inte förrän fullstora CCD:er kommer ner i pris, och det kan ju ta några år i alla fall.

Jag funderar vidare. Tack igen.
 
Sigma 10-20 är nice :) Har en själv, enda "problemet" med den är väl att linsskyddet sitter grymt dåligt.
 
Jag funderar att köpa Sigma 10-20, nu säkerhetskollar jag bara, den fungerar till Canon EOS 350D? så man inte är helt off.. hehe
 
tester på olika kameror

Leif och Peter som tipsade om länkar - tack.

En reflexion bara. Ett av testen, gjort med Nikonsystemet, testar Nikon H2n och D70. Detta ger naturligtvis en mer nyanserad och bredare bild. Jag har själv Canon D60. Borde man ta in CCD:ns konstruktion, programvara, pixelstruktur eller vad man nu ska ta in för parametrar när man tar del av ett objektivs styrkor och svagheter. Finns det någon möjlighet att enkelt väga in CA känsligheten hos en kamera när man läser av testvärden på ett objektiv?

Kortfattat: Blir ett objektivs svagheter mer eller mindre tydliga med olika kameror, och hur vet man det?
 
ANNONS