Annons

Sigma 105 mm macro

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte investera i ett macro och har hittet ett 105 mm Sigma för 4495 (nytt) ett ganska bra pris va? Eller är jag uta och cyklar?

Tacksam för råd, tänkte köpa det i kväll.....

Mvh
Andreas

PS
Vet att autoafocusen "dånar" men är det värt att lägga 3 tuss till för en tyst och snabbare autofocus?
DS

Nej, du är inte ute och cyklar. De bästa "budgetvalen" bland makrogluggar är nog Sigmas 105 mm och Tamrons 90 mm. Dom ligger i samma prisklass, och vlken som är bäst vet jag faktiskt inte. Äger Tamronen själv och den är knivskarp. Vad gäller Sigmat har jag inte hört några negativa saker heller (snarare tvärtom...), så det är nog en smaksak.

Dock är AF:en på makroobjektiv sällan snabb, men det spelar inte så stor roll. AF är i princip oanvändbart inom makroområdet. Däremot kan det vara bra om man använder gluggen till annat än makro. Runt 100mm är ju t ex en bra porträttbrännvidd.

/Ingo

Re: Litet tips...

tack för tipset! nu är ett fint makroobjektiv på väg hem till mig. han hade 1 st kvar med nikonfattning... skynda er :)

Till Canon ? = EZ430 eller EX420 om du har nyare (E-TTL) kamera. EZ430 Är grymt, grymt bra. Kostar runt 1500:- på Tyska E-bay. Många fina blixtar där. Annars är ju EX420 för 2850:- inte fel.

Galningar...

Jag köper det sedan av er för 2000:- när ni tröttnat på macrofotografering. :D ;)

Hejsan..

Jag äger sedan några år tillbaka ett Sigma 105 mm EX Macro , den är väldigt skarp till och med på största bländaren, nackdelen är att den känns något plastig och att som det påpekats något högljudd ibland, fördelarna är ju då skärpan och att den kostar ungefär hälften av ett motsvarande orginalobjektiv samt att när den används på "normala"skärpeinställningsavstånd så är den med autofokusen ganska snabb, så grattis till er som köpt ett sigma och lycka till med plåtandet!

Själv slog jag till och köpte ett av de bästa objektiv som någonsin tillverkats:

Tokina 90/2,5 AT-X Macro.

Fick 4,6 av 5 i Photodos MTF-test. Inte många som slår det! :D

Gluggen är visserligen manuell men hur ofta behöver man AF när man fotar macro...

Priset? Löjliga 1900 kr (begagnat i nyskick)!! :D

//Niklas, hyfsat nöjd just nu :D ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto