Annons

Sigma 120-300mm/f2.8 Sport vs Canon 300mm/f2.8 L IS II USM

MIa-83

Aktiv medlem
Hej,

finns det någon här som har gått från ett fast 300 mm med IS till Sigmas 120-300 Sport och som faktiskt tycker sig ha gjort ett bra byte?

Alla hävdar att fast är bäst och att inget överträffar Canons fasta tele. Jag får superbra bilder med mitt Canon 300 under en fotbollsmatch, inget snack om saken men det är svårt när objekten kommer för nära eftersom det just är fast.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ägt 300/2,8 L IS USM och äger idag 300/2,8 L USM. Jag har ägt Sigma EX 120-300/2,8 DG OS HSM förefaller ha samma optiska konstruktion och även samma OS och AF enhet som Sportsversionen (så varför priset på S versionen höjdes är oklart).

Jag var nöjd med Sigma men:
1. Canons fokuserar klart snabbare. 2. Canon har högre kontrast direkt ur kameran. 3. Canon har mindre vignettering. 4. Canon är klart bättre med TC, både ur AF och bildkvalitetssynpunkt.

Canon har också erkänt bra byggkvalitet och komponenterna håller länge. Den kombinerade AF/OS modulen (byts som en enhet) i Signat som är samma i OS som i Sportsversionen är en svag länk. Eftersom dessa två delar komponenter torde dock Sigma fortfarande kunna laga även den äldre. Canons 300/2,8 L IS version ett lagas inte längre av Canon. Något att beakta.

Skaffar man Sigmas äldre per Sportsversion sparar man dock en ansenlig mängd pengar j f med Canons 300/2,8 L IS. Denna säljs beg för 16.000 - 18.000kr medan Sigmas EX OS säljs beg för ca 8000kr.
 

MIa-83

Aktiv medlem
Jag har ägt 300/2,8 L IS USM och äger idag 300/2,8 L USM. Jag har ägt Sigma EX 120-300/2,8 DG OS HSM förefaller ha samma optiska konstruktion och även samma OS och AF enhet som Sportsversionen (så varför priset på S versionen höjdes är oklart).

Jag var nöjd med Sigma men:
1. Canons fokuserar klart snabbare. 2. Canon har högre kontrast direkt ur kameran. 3. Canon har mindre vignettering. 4. Canon är klart bättre med TC, både ur AF och bildkvalitetssynpunkt.

Canon har också erkänt bra byggkvalitet och komponenterna håller länge. Den kombinerade AF/OS modulen (byts som en enhet) i Signat som är samma i OS som i Sportsversionen är en svag länk. Eftersom dessa två delar komponenter torde dock Sigma fortfarande kunna laga även den äldre. Canons 300/2,8 L IS version ett lagas inte längre av Canon. Något att beakta.

Skaffar man Sigmas äldre per Sportsversion sparar man dock en ansenlig mängd pengar j f med Canons 300/2,8 L IS. Denna säljs beg för 16.000 - 18.000kr medan Sigmas EX OS säljs beg för ca 8000kr.
Jag har version II av Canon 300mm/F2.8 inte första versionen :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
är inte 70-200 plus 2x Conv ett alternativ? Visst du förlorar ljusstyrka men du får mer flexibilitet och zoom samt sparar en slant.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag får superbra bilder med mitt Canon 300 under en fotbollsmatch, inget snack om saken men det är svårt när objekten kommer för nära eftersom det just är fast.
De flesta professionella sportfotografer löser problemet med ett extra kamerahus med en 70-200/2,8. För sportfoto räcker det med en äldre version utan IS.

Det hjälper också att sitta närmare hörnflaggan så att man får mer lika avstånd till målområdet och spel på plan. Sen behöver man ju inte fånga allt som händer på plan.

Canon EF 300/2,8L IS II USM är ett fantastiskt bra objektiv. Det tycker jag inte att du ska byta bort.

Jag plåtade fotboll igår. Då körde jag med 400/2,8 och 70-200/2,8 på olika kamerahus. 300 mm tycker jag är lite för kort för fotboll med fullformat, så när jag hade 300/2,8 så hade jag alltid på 1,4x telekonverter. Jag kör även en del med konverter på 400:at.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Jag har både EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM och EF 300 mm f/2,8L IS II USM. Stora skillnaden med det senare är inte bara vilken bildkvalité man får, utan även att med EF Extender 2X III får man ett fullt användbart 600 mm f/5,6.
 

MIa-83

Aktiv medlem
Jag har två hus Canon 90D ett med just Canons 300 mm/F2.8 L IS II USM och ett med Sigmas 70-200 F2.8 OS Sports.

Är toknöjd men ändå lite sugen på fullformat.... är det någon av er som fotar sport (fotboll kanske) med en Canon 5D MK IV?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Du kan nog räkna med avsevärt bättre AF och bildkvalitet med 5DIV men nackdelen är ju förstås sämre räckvidd. Nu kanske det inte spelar så stor roll beroende på hur mycket du beskär dina bilder och i vilken pixelstorlek du behöver ha slutresultatet. Svaret på din fråga är beroende av hur dina bilder ska användas. Dock är AF genom den optiska sökaren bättre med 5D IV.
 

MIa-83

Aktiv medlem
Du kan nog räkna med avsevärt bättre AF och bildkvalitet med 5DIV men nackdelen är ju förstås sämre räckvidd. Nu kanske det inte spelar så stor roll beroende på hur mycket du beskär dina bilder och i vilken pixelstorlek du behöver ha slutresultatet. Svaret på din fråga är beroende av hur dina bilder ska användas. Dock är AF genom den optiska sökaren bättre med 5D IV.
Nja, jag matchfotar mest åt Linköpings FC i Damallsvenskan och använder bilderna till deras instagramkonto. Sen använder spelarna bilderna.

Jag skriver för en mediaplattform i UK om damfotboll så jag kan få ackreditering till både ligamatcher och landskamper runt om i världen men bilderna används bara vid publikationer på internet. Aldrig i tryck.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag har två hus Canon 90D ett med just Canons 300 mm/F2.8 L IS II USM och ett med Sigmas 70-200 F2.8 OS Sports.

Är toknöjd men ändå lite sugen på fullformat.... är det någon av er som fotar sport (fotboll kanske) med en Canon 5D MK IV?
Hej!

Gör det jag är bäst på och svarar med en novell =)

Jag fotar inte sport, men andra motiv där avståndet kräver långa telen (fåglar).
Fröderberg beskriver det rätt bra och det i kombination med vilka kameror du använder idag känner jag igen från min egen situation när jag köpte min första fullformatare.
Att Fröderberg (troligen?) använder FF och 400 mm + eventuell konverter medan du använder 300 mm på APS-C kameror.
När jag skaffade en IDX räckte in 400 mm för fågelfoto längre tyckte jag, 1,6 ggr brännviddsförlängning på 7D II är mycket att kompensera i avstånd till motivet. Att bara köra hårt på konverter för att kompensera tar för mig bort den största fördelen med FF, högre bildkvalité i speciellt svagt ljus. Då återstod längre brännvidder.

Det var "nackdelen", eller haken med FF kanske det är mer rätt att säga.

En jättebra grej, om utsnittet med FF eller pixlar för att beskära räcker utan konverter, är ju att ditt 300 motsvarar strax under 200 mm om du flyttar den från en APS-C till en FF (egentligen är det ju tvärtom, 300 mot 480). Det kanske räcker för att lösa problemet med att spelarna kommer för nära, och du är du ju i mål genom att bra byta kamera!

Ett par verkliga exempel på FF och crop på samma motiv, avstånd och brännvidd:

Hökuggla (obeskurna)
5DIV: https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/387019/3776311.htm?set=mp
7D II: https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/387019/3776310.htm?set=mp

Citronärla:
5D IV: https://skogsmulle.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3764288
7D II: https://skogsmulle.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3764062

Jag tycker att 5D IV är en fantastisk kamera, men; Det den har väldigt jobbigt med är actionförlopp, och det verkar vara autofokusen som inte håller måttet. Jag märkte det när jag fotade födosökande dvärgmåsar. Tänk dig att fota fisktärnestora måsar mot mörk bakgrund på 5-20 meters håll som rör sig lika oregelbundet och snabbt som svalor. 1DX'en presterade fantastiskt förra året, men när jag försökte i år med min 5DIV gick det helt enkelt inte. Autofokusen inte jaga ikapp just någon dvärgmås alls under precis samma förutsättningar. När jag satte på 7D II istället presterade den kamerans autofokus mycket bättre på dvärgmåsarna, dock blev ISO för hög för det huset med de slutartider som krävs för att frysa fåglarna. Ihop med "bara" 7 bps är det ingen actionkamera, det är mer en allroundkamera. Det här presterade 1DX'en förra året t ex, riktigt imponerande: https://skogsmulle.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3709929
Men det är en fantastisk kamera i övrigt. 30 mpix är stor skillnad mot 1DX'ens 18 om man behöver beskära, vilket man nästan alltid behöver om man pippifotar. Sportfoto kanske man klarar bra med 18 mpix eftersom det inte verkar hända så mycket på den fronten mellan varje ny 1DX-modell.

Med det sagt hade jag nog funderat på att köpa en begagnad 1DX (eller 1DX II, det finns några stycken ute ser jag) istället för en 5D IV. Du har jättestor nytta av den mycket bättre autofokusen. 12 bps är stor skillnad mot 7 bps när ögonblicket ska fångas och när man ska rensa bilder är det då skönt att de inte är 30 Mpix.

Angående att byta till Sigma skulle jag kolla både en och två gånger. the-digital-picture https://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-120-300mm-f-2.8-DG-OS-HSM-Lens.aspx skriver visserligen att den presterar mycket bra men också att den inte är lika bra som 300 2,8 II vad gäller skärpa och autofokus. Synd då att göra sig av med en så bra glugg som den du har.

Angående att köra 70-200 med 2,0 ext skulle jag inte göra det. 4 ggr högre ISO än naken lins, och autofokusen blir enormt mycket långsammare. Fota stillastående objekt kan säkert funka, men inte rörlig sport.

Mvh
Daniel
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag förstår att du tycker att det blir lite tajt ibland om du kör 90D med 300/2,8.

5D Mark IV har lite bättre AF än 90D. Men kolla även på 1D X. Den har också lika bra AF och är snabbare.

Jag kör 1D X och 1D X Mark II för sport. Det har kostat en slant, men nu är 1D X inte så dyrare begagnade.

Som allroundkamera är däremot 5D Mark IV ett bättre val.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
En annan anledning för mig att var lite skeptisk mot Sigma är att jag läst om så många som behövt införskaffa deras USB-docka och lägga timmar på att mikrojustera autofokus vid olika avstånd för att få acceptabel skärpa på sin kamera. Jag har hittintills aldrig varit med om att ha något annat än perfekt skärpa direkt när jag provat ett Canon L-objektiv på någon av mina kameror. Det är ju tråkigt om man direkt ska hamna i en osäkerhet om ens tredjepartsobjektiv verkligen presterar 100%.
 

MIa-83

Aktiv medlem
Tack alla för era långa och korta noveller. Jag har verkligen fått den "hjälp" jag behöver. Så, vad tror ni om detta?

Jag kan få tag på en Canon 1Dx som har gjort färre än 5000 exponeringar för 15.000. Tror jag helt enkelt byter ut ett av 90D-husen till en sån och använder mitt 300mm/F2.8 på den istället.

Den andra 90D'n kan jag behålla och ha som andra kamera med mitt Sigma 70-200 F2.8 Sports OS
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Tack alla för era långa och korta noveller. Jag har verkligen fått den "hjälp" jag behöver. Så, vad tror ni om detta?

Jag kan få tag på en Canon 1Dx som har gjort färre än 5000 exponeringar för 15.000. Tror jag helt enkelt byter ut ett av 90D-husen till en sån och använder mitt 300mm/F2.8 på den istället.

Den andra 90D'n kan jag behålla och ha som andra kamera med mitt Sigma 70-200 F2.8 Sports OS
Jag skulle absolut gjort så och jag tror inte att du blir missnöjd.

Mvh

Daniel
 

MIa-83

Aktiv medlem
en annan fråga till er som är mer erfarna - är 71.000 exponeringar på en 1Dx som är i bra skick mycket eller lite?
 

PMD

Aktiv medlem
När jag satte på 7D II istället presterade den kamerans autofokus mycket bättre på dvärgmåsarna, dock blev ISO för hög för det huset med de slutartider som krävs för att frysa fåglarna. Ihop med "bara" 7 bps är det ingen actionkamera, det är mer en allroundkamera.
EOS 7D II har väl 10 bps som högsta bildfrekvens? Eller är det utan följande AF?
 
ANNONS