Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 150 som tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Hur fungerar Sigma 150mm/2.8 macrot som teleobjektiv? Hur snabb är AF om man kör den begränsad? Klarar den t.ex. att följa en sportbil på bana bra? På t.ex. photozone ser ju siffrorna mkt bra ut när de mäter nära oändligheten fokuserat.

Behöver både ett tele och ett macro, känns detta som rätt objektiv? Diskussionen kompliceras av att jag även vill ha ett porträttobjektiv.

Står och väljer mellan två objektivkombinationer:

1) Sigma 150 + Nikon 85/1.4 (tele, macro, porträtt)

2) Tamron 90mm (macro, porträtt)

Givetvis en del prisskillnad, men gissar att det beror lite på dels hur bra porträttoptik man vill ha och hur mkt man använder telet (förutom som macro).

Tankar?

Enligt din profil har du två DX-kameror. I mitt tycke är 150 mm alldeles för långt för porträtt och närbilder på DX, men det är ju en smaksak. I övrigt tror jag att det objektivet är riktigt bra. Det har fått många toppklass-utmärkelser och brukar ha extremt bra upplösningskurvor i tester, ända ut i hörnen på FF till och med. Om autofokusen är snabb däremot vet jag inte.
För samma pris har du egentligen inte så mycket val om du vill ha allt i ett objektiv. Kanske en 70-200-zoom skulle passa bättre, men då krävs mellanringar eller försättslins för att få lika bra närgräns som ett makroobjektiv. Tamrons nya 70-200/2,8 ger så bra avbildningsskala som 1:3, men kostar en tusenlapp mer. Det kanske kan vara något?

Jag har haft Sigmas 150 och det är ett underbart makro, som jag varmt kan rekommendera. Det hade inte lika snabb AF som det Canon 100-makro jag senare hade, men det var inte alls dåligt och för ett makro är ju inte snabb AF den viktigaste egenskapen. Eftersom jag då hade en blomperiod så vet jag inte om det funkar bra som vanligt tele, och om du inte har något emot den rejäla tyngden (för det är rejält byggt) så är det inget att fundera över. :eek:)

Tamron ska också vara ett väldigt bra makro, men det expanderar utåt (vilket kan vara bra att känna till) och om nu snabb AF är viktigt för dig så ska det visst vara ganska så långsamt AF på det enligt vad jag hört från fotokompisar.

Nu vet jag inte om det funkar på Nikons kameror, men annars ska Tokinas 100-makro till och med vara bättre än Tamrons och i samma prisklass. Så det är ju också ett alternativ.

Senast ändrad:
AF-hastighet på Sigma 150

Hej

Jag har en sådan optik och jag har testat den på motorcrossåkare. Den funkar alldeles utmärkt för detta ändamål. De rörelser som AF-motorn måste göra för att följa en motorcykel eller bil på lite avstånd är ganska små och då hinner den med bra. Men om den tappar fokus och måste gå genom hela intervallet (även om du begränsat det) så upplevs den inte som speciellt snabb. Men som sagt med lite träning på att hålla fokuspunkten på objektet så går det alldeles utmärkt. Det ligger några crossbilder i mina album som är tagna med 150:an. Kolla om du vill.
Jag har provat optiken på Nikon D200 och Nikon D3 och det funkade bra på båda, fast lite lättare att träffa rätt med D3.

Hans

ANNONS
Götaplatsens Foto