Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 150mm problem med OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du beskriva problemet...?

Jag köpte detta objektiv 2012.. Första exemplaret funkade inte OS på så det skickade jag tillbaka. Andra exet funkade. Dock tappade jag det i våras och OS gick sönder. Nu har det varit på lagning och OS funkar inte ändå hos mig fast verkstaden vidhåller att det fungerade efter lagning. Jag har också testat det hos en kompis med en 450d. Där funkar det inte heller.

Därför undrar jag om fler haft problem med att OS inte fungerar på detta objektiv.

Jag har Sigma 17-70 samt Canon 300/4 med stabilisering och på dessa funkar det utmärkt.

Nu vet jag varför OS pajar på Sigma 150. Man måste stänga av OS eller kameran innan man tar av objektivet annars hänger innanmätet löst och kan gå sönder vid transport

Det rekommenderas nog generellt att man gör så, men i praktiken är det nog många som syndar på den punkten av alla möjliga skäl - har du fått det verifierat att man måste göra så med det objektivet?

I Nikons manualer står en liknade varningstext. Jag har trott att detta enbart gäller om man aktiverat stabilseringen med avtrycket och då byter objektiv, vilket man nästan aldrig gör, men kanske en risk även om man inte aktiverat? Nu stänger man ju normalt av kameran när man byter objektiv, men visst någon gång så har man glömt det

Os på mitt Sigma 150/2.8 funkar perfekt, jag stänger aldrig av OS när jag tar av objektivet från kameran. Men du skrev att du tappat objektivet och att OS reparerats. Du har inte funderat på att problemet ligger där snarare än generellt för Sigmas OS?

OS på mitt objektiv har aldrig fungerat. Jag hade inget annat antiskak objektiv att jämföra med när det köptes så det var först senare jag förstod att det inte stod rätt till.
Jag har varit i kontakt med Sigmas sverige support Turascandinavia och fick följande svar:

Enligt brukanvisningen skall man slå av bildstabiliseringen vid av montering från huset samt att den skall stå på OFF när den monteras.

Stänger man inte av kameran innan man avlägsnar optiken, låser inte ”centreringsarmarna” OS-enheten .
Därav förblir linspaketet löst och kan skadas under transport.

Om optiken utsatts för en stötskada hittar man oftast märken/defekter i OS-enheten.
Såsom skadade låsarmar eller fördjupningar i den yta där kulorna som håller linspaketet ”flytande” rullar.

En reparation av OS enheten i denna optik kostar 1875:-

Bruksanvisningen nämner mycket riktigt att kamerans strömbrytare skall slås av vid montering/demontering, men inte varför.

Jag tycker att Sigma borde upplysa hur pass känslig konstruktionen är.

Jag stänger nästan aldrig av kameran. Vare sig när jag byter objektiv, lägger kameran i väskan eller tar ur minneskortet. Äger iofs inget objektiv med bildstabilisering.

Att stänga av kameran är ju praxis, men att stänga av bildstabliseringen (sätta den på off) kan de nog aldrig mena, utan enbart att den inte ska vara aktiverad. Jag har ju för mig att objektiven leveras med stabilseringen på on

Jag förstår inte varför man inte skulle stänga av kameran när man byter objektiv.

Om det finns en praxis bör det väl finnas en eller flera orsaker? Är det för att undvika felkoder i CPU eller något annat? Om det är så viktigt borde väl kameratillverkarna kunna bygga in automatisk avstängning när objektivet frigörs från huset?

Jag brukar vanligtvis slå av strömmen, men jag kan inte svära på att jag alltid gör det.

Givetvis kan man glömma att stänga av kameran när man byter objektiv, det har hänt mig också. När jag byter objektiv på min J3 brukar jag ibland strunta i det eftersom den är knöligare att stänga av och sätta på än en DSLR.

På min D7100 brukar jag använda på/av knappen på ungefär samma sätt som säkringen på ett skjutvapen; Den är bara på när jag är klar för skott.

Jag stänger av kameran vid objektivbyte av samma anledning som jag inte rycker strömmen till en dator utan att stänga ner operativsystemet först. Både kameror och objektiv drivs av mjukvara precis som en dator. Jag är programmerare själv, så jag vet hur känslig viss mjukvara kan vara om man bryter strömmen i fel ögonblick. Är man tillräckligt omsorgsfull kan man som programmerare jobba runt de flesta potentiella problem, men eftersom jag inte kan se källkoden till objektivens firmware kan jag inte veta hur bra mjukvaran hanterar sånt. Så jag tar det säkra före det osäkra och stänger av kameran. Det kostar bara knappt en sekund av mitt liv, det är jag beredd att betala för att undvika potentiella problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto