Annons

Sigma 17-70 vs Nikon 18-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Åkesson

Aktiv medlem
Hej

Jag har planer på att byta ut kitoptiken till min D40.Det jag är ute efter är en med lite mer zoom och något högre ljusstyrka.För inomhus bilder utan blixt har jag skaffat mig ett Sigma 30mm/1,4,Vilket ska jag välja Sigma 17-70 eller Nikons motsvarighet? Någon som har testat dom mot varandra? Det som skulle vara intressant är att se några bilder på samma motiv och med samma förutsättningar på de 3 tillsammans -:)
Fredrik

Jämför man bra exemplar av varje lins tror jag nog att Sigmat är att föredra. Inte minst p.g.a. bättre ljusstyrka.

Ljusstyrkan skiljer väl minimalt lite mellan dessa två.

Jag tycker 18-70 verkar prisvärd men mest om man köper den i paket.

Men eftersom du redan har ett fint 30 1.4 så kanske det vore bättre med ngt i stil med 12-24 plus 60 2.8 makro ngt i stil med det.

Tamron kommer med ett fint 10-24 å det borde ha inbyggd autofokusmotor, Tokina 12-24 vet jag inte hur det ligger till med. angående makro har ju Nikon ett grymt fint eget men dyrt, finns ju Sigma 70 osv...

Men i stort så tycker jag inte du ska köpa en normalzoom iallafall...

Mellan nikon och sigmas objektiv så är nog nikons att föredra eftersom att det är betydligt skarpare sen får du ju självklart fördelen att ha en nikon ;) Annars kan du kika på tamrons 17-50 2,8 eller sigmas 18-50 2,8 båda funkar ju med d40 och är skarpare än de två tidigare alternativen.

Sen om du kan klara dig utan vidvinkel kan du kika på Tamrons 28-75 2,8 som är väldigt skarp och fungerar även med d40 dock får du nog ta och ringa runt till ett par fotohandlare först eftersom att jag är inte säker på att den nya versionen har kommit till sverige än. Sen kan du även som allemyr säger kika på Fasta gluggar som tamrons 90 2,8 macro osv :)

Dom där 12-24 objektiven är inget alternativ inte heller något annat fast.Det jag är ute efter är ett objektiv med lite mer zoom än mitt 18-50 och skarpare bilder och bättre ljusstyrka.Som vanligt ska det kosta så lite som möjligt -:) Tamron 28-75 kan kanske vara ett alternativ.
/FÅ

Men som sagt ring runt till ett par fotohandlare så du får veta ifall de har den nya versionen med inbyggd autofokusmotor till d40 så du slipper sitta med ett objektiv som du måste fokusera manuellt med :)

ANNONS
Götaplatsens Foto