Annons

Sigma 180 macro till annat än macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ber om ursäkt Lars.. tyckte mitt första svar lät lite nedlåtande och ändrade det omgående (utan att ha sett att du svarade)

Min mening var att framhäva att skillnaden mellan de olika objektiven med USM (den riktiga) inte är så stor, oberoende av objektiv.

Men precis som du säger, så är det ganska långsamt vid macro-avstånd. Förmodligen pga att den växlar in en finare justering kanske?. Men till normal användning så upplever jag det lika snabbt som mina övriga objektiv (även 300/4L).

Däremot har du helt rätt i ditt påstående om Sigmas 105:a.. den är fruktansvärt långsam. Hur 180:an är kan jag inte uttala mig om. Men jag vet med mig att Canons 180-macro är snabbt.

Lars Johnsson skrev:
Jag köpte det på AV Camera åt en kompis. Jag hade redan objektivet själv sen tidigare.

Om 4 veckor köper jag en 1DmkII och en 85/1,2 på AV Camera eller Fotofile. När skall du dit?

Jag ska inte dit förrän i vinter tyvärr. Går och väntar och längtar efter 135 2l...

Anden skrev:
Jag ska inte dit förrän i vinter tyvärr. Går och väntar och längtar efter 135 2l...

Varför inte köpa canons 70-200 istället för 135L 2 med konverter? 70-200 är bra mkt mer flexiblare och den är attans skarp tror den är skarpare än 135an med konv på.

Anden skrev:
Jag har redan bestämt mig för att köpa en 135 2L och en 1.4 extender i Bangkok i vinter. Snubblade över detta objektiv och tänkte att det kunde vara ett alternativ men det verkar det då inte vara.

Jag har denna kombination, du kommer nära men det är inget macro.

135/2 är snabbt och ultraskarpt. Med 1,4x tappar det obetydligt i skärpa.

geronimo13 skrev:
Varför inte köpa canons 70-200 istället för 135L 2 med konverter? 70-200 är bra mkt mer flexiblare och den är attans skarp tror den är skarpare än 135an med konv på.

Canon 70-200/2,8 med närbildlinsen 500D är en populär kombination (detfinns nån på fotosidan som har det - sök på forumet)

Jag upplever att 135/2 + 1,4x är skarpare än 70-200/2,8.

froderberg skrev:
Jag har denna kombination, du kommer nära men det är inget macro.

135/2 är snabbt och ultraskarpt. Med 1,4x tappar det obetydligt i skärpa.

Det är du som övertygat mig om att köpa det i tidigare dikussioner. Kollade in 180 macro och tänkte att det kunde vara ett bra bådeoch-objektiv. Fotar inte jättemycket macro men tänkte att om det skulle fungera till annat kunde det kanske vara ett bra alternativ men pga den dåliga fokushastigheten är det inte det.

Har dock sett fina "macro"bilder med 135 + 500d. Får bli den kombinationen...

Lars Johnsson skrev:
Canon 100 macro är långsamt om du jämför med canons 85/1,8 eller 100/2

Nja, macrot har ju en betydligt längre fokusskala, men begränsar man fokusskalan blir macrot snabbt.

Men visst är 85/1,8 och 100/2 otroligt skarpa. Tror knappast att det har med ljusstyrkan att köra. 85/1,2 är tre gånger långsammare än 85/1,8

Anden skrev:
Det är du som övertygat mig om att köpa det i tidigare dikussioner. Kollade in 180 macro och tänkte att det kunde vara ett bra bådeoch-objektiv. Fotar inte jättemycket macro men tänkte att om det skulle fungera till annat kunde det kanske vara ett bra alternativ men pga den dåliga fokushastigheten är det inte det.

Har dock sett fina "macro"bilder med 135 + 500d. Får bli den kombinationen...

För den så som inte plåtar så mycket macro är nog 135:an ett bra val. Med en digitalkamera och försättslins får du ju en rätt bra avbildningsfaktor.

froderberg skrev:
Canon 70-200/2,8 med närbildlinsen 500D är en populär kombination (detfinns nån på fotosidan som har det - sök på forumet)

Jag upplever att 135/2 + 1,4x är skarpare än 70-200/2,8.

Vet du hur många dioptriner en Canon 500D ger? Har den 77mm gänga? Är de stackningsbara med bra resultat?

boris.bonasin skrev:
Vet du hur många dioptriner en Canon 500D ger? Har den 77mm gänga? Är de stackningsbara med bra resultat?

Canons 500D och 250D fungerar så att de ger ett fixerat fokuseringsavstånd.

För 500D ligger det på 50cm. Det finns en 500 också men den är inte att rekommendera. Beteckningen D betyder att filtret har dubbla linser för skärpans skull. 500:a modellerna finns i större filterdiametrar än 250-modellen

250-filtret har 25cm fokusavstånd.

De borde alltså inte vara stackningsbara.

Aha, jag funderar nämligen på att använda 500D till ett Nikkor 80-200/2,8 pga att Nikon inte har några försättslinser på 77mm.

Det borde väl fungera med ett bra resultat...?

froderberg skrev:
Nja, macrot har ju en betydligt längre fokusskala, men begränsar man fokusskalan blir macrot snabbt.

Men visst är 85/1,8 och 100/2 otroligt skarpa. Tror knappast att det har med ljusstyrkan att köra. 85/1,2 är tre gånger långsammare än 85/1,8

Frågan gällde on macro objektiv generellt sett har långsammare AF än vanliga objektiv. Jag säger att det har de och det står jag fast vid. Precis som du själva säger , de har längre fokusskala och därför tar det längre tid. Begränsar man fokusskalan blir det snabbt säger du. Ja det blir det men bgränsar man det på ett vanligt objektiv så blir det ännu snabbare.

Jag skrev inte att de var långsammare än vanliga objektiv som du påstår. Men det är dom generellt sett. Sigma 180 som det gällde och även andra har långsan AF.

Okej, jag och andra hävdar bestämnt att canons 100/2.8 macro inte alls har långsam AF, den är tvärtom riktigt snabb.

ANNONS
Götaplatsens Foto