Annons

Sigma 180 macro till annat än macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Begränsar man fokusskalan blir det snabbt säger du. Ja det blir det men bgränsar man det på ett vanligt objektiv så blir det ännu snabbare.

Nu tänker du väl fel. Ett vanligt objektiv är ju redan begränsat jämfört med ett macro.

Det måste vara nått fel på mitt Canon 100/2,8 macro eftersom det är så snabbt.... :) Det är faktiskt snabbt även utan avståndsbegränsning...

Var och en får ha sin uppfattning om vad snabb är. Men jag tycker inte den är snabb.
Från början gällde det Sigma 180 som du skrev att den borde vara riktigt snabb för den har HSM. Och det har den men den är inte alls som ditt 120-300 HSM. Macro är långsammare för focusen har längre väg att gå.
Läs t.ex. på Fred Mirandas sajt Reviews på canon 100 USM macro och Sigma 180 HSM macro. Mer än hälften av de som gjort en review klagar på långsam eller dålig AF.

Lars Johnsson skrev:
Läs t.ex. på Fred Mirandas sajt Reviews på canon 100 USM macro och Sigma 180 HSM macro. Mer än hälften av de som gjort en review klagar på långsam eller dålig AF.
Klagomålen gäller säkert AF-hastigheten i macroläge...och inte vid "normal"fotografering.

sagan skrev:
Klagomålen gäller säkert AF-hastigheten i macroläge...och inte vid "normal"fotografering.

Med dessa rubriker. Här är några klipp från FM. Men jag tycker ändå att bägge objetiven är mycket bra.

Focus limiter is generally useless, large AF range can cause hunting and slow AF.

Slooooow USM and Autofocus hunting.

USM stands for "Ultra Slow Motor" in this lens.

Terrible autofocus performance.

somewhat slower focus than other USM lenses.

tends to hunt for focus.

slow and hunting AF.

Okej, det är mycket märkligt, inte alls våran erfarenhet.

Kanske fungerar olika bra på olika hus..

Jag tror på mina egna prylar och intryck.

Jag har en 100/2,8 macro och den är snabb. Antagligen en av de få gluggarna på marknaden där AF verkligen funkar i macroläge.

Jag använder mest mitt macro till porträtt och då upplever jag inte att det skulle vara långsammare än mitt 85/1,8

Men i regel så är manuell focus och focusringen mycket bra på macro-objektiv. Mitt Sigma 180 är jag mycket nöjd med och det är ett av mina mest använda objektiv. Och jag använder det både med AF och MF

froderberg skrev:
Jag tror på mina egna prylar och intryck.

Jag har en 100/2,8 macro och den är snabb. Antagligen en av de få gluggarna på marknaden där AF verkligen funkar i macroläge.

Jag använder mest mitt macro till porträtt och då upplever jag inte att det skulle vara långsammare än mitt 85/1,8

Har man fokusen i närheten så den inte behöver vandra långt så går det snabbt. Men skall den gå hela vägen så tar det tid.
Alla har olika åsikter och vad en tycker är snabbt kan ju en annan tycka är mindre snabbt.

Lars Johnsson skrev:
Har man fokusen i närheten så den inte behöver vandra långt så går det snabbt. Men skall den gå hela vägen så tar det tid.

Just denna låånga vandringen i ett macro lurar säkert många att tro att linsen är trögare än andra icke macro,,

Mitt EX105 är mycket segt på AF och visst är Canons USM snabbare!
Men om jag däremot anävnder linsen till generellt fotograferande mellan oändligt och ned mot ca 1,5m så anser jag att Sigmalinsen fungerar helt tillfredsställande, spec om jag bortser från ljudet som lyder mycket högre än ex,vis Canons USM.

Men detta var väl inget nytt som allt annat under solen;)

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Personligen så kräver jag inte den bästa AF,en i alla mina linser. Jag prioriterar bästa AF,en i det längsta teleområdet. I normalvidder använder jag gärna AF men skulle klara mig nääästan lika fint helt manuell.
I vidvinkel och macro använder jag mycket sällan AF,,

Det är MYCket sällan som jag upplevt att jag missat bilder pga MF.

Kanske Andreas Björk inte prioriterar AF i en macrolins även om den skall också skall användas till generellt fotande;,,?

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Mitt EX105 är mycket segt på AF och visst är Canons USM snabbare!
Men om jag däremot anävnder linsen till generellt fotograferande mellan oändligt och ned mot ca 1,5m så anser jag att Sigmalinsen fungerar helt tillfredsställande, spec om jag bortser från ljudet som lyder mycket högre än ex,vis Canons USM.
Jodå, jag är av samma uppfattning, AF på sigmat är helt okej för "normal"fotografering, skapligt snabb.
För macrofotografering är det dock rena skämtet.
Lars Johnsson skrev:
Alla har olika åsikter och vad en tycker är snabbt kan ju en annan tycka är mindre snabbt.
Visst, men knäckfrågan här var om canons 100/2.8 USM var långsamare än andra USM-objektiv eller inte.

Vi hävdar att den inte är det.
Skulle vara intressant att få riktiga tester på om det verkligen är någon skillnad i AF-hastighet...jag tvivlar mycket starkt på det.

sagan skrev:
Jodå, jag är av samma uppfattning, AF på sigmat är helt okej för "normal"fotografering, skapligt snabb.
För macrofotografering är det dock rena skämtet.

Visst, men knäckfrågan här var om canons 100/2.8 USM var långsamare än andra USM-objektiv eller inte.

Vi hävdar att den inte är det.
Skulle vara intressant att få riktiga tester på om det verkligen är någon skillnad i AF-hastighet...jag tvivlar mycket starkt på det.

Kim, hela tiden försöker du förvränga det jag sagt. Var lite ärlig. Det här var vad jag sa efter att du trodde ett sigma 180 borde vara riktigt snabb för den hade HSM.
"Focus hastigheten är långsam. Alla macro objektiv har långsam AF, vare sig de har HSM eller USM."

Jag sa att macro objektiven har långsam AF. Jag sa inte att de har långsamare AF än andra USM objektiv.
Men det tycker jag ändå att de har även om jag inte sa det. Men jag kan ju bara prata för de USM som jag använt.
Jag har 85/1,8, 135/2, 200/2,8, 300/4, med USM (mitt 50/1,4 räknar jag inte för det har inget ring-USM) Alla de objektiven är snabbare än macrot.

Lars Johnsson skrev:
Det här var vad jag sa efter att du trodde ett sigma 180 borde vara riktigt snabb för den hade HSM.
"Focus hastigheten är långsam. Alla macro objektiv har långsam AF, vare sig de har HSM eller USM."
Japp, återigen, jag hävdar att det inte är så (alla macroobjektiv har inte långsam AF) och jag skulle gärna se test på hur det verkligen är.

Avslutat för min del.

mvh
/Kim

ANNONS
Götaplatsens Foto