Annons

Sigma-blixt + Canon 10D = OSANT!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Karlsson skrev:
Vad man blir trött på det här. Har nu skickat en förfrågan till Canon HelpDesk om vad jag ska göra.

Glöm deras Helpdesk, de ger i princip oanvändbara svar. Skickade själv en förfrågan igår där jag beskrev problemet + att objektivet fungerade bra på andra EOS-hus.
De svarar med att jag inte beskriver om jag testat något Canonobjektiv och vilka resultat jag fått då.
Duuuh, vilket j*a skitsvar! De verkar inte intresserade av att lösa problemet. Kan förstå att man tar ansvar om Canonkomponenter inte fungerar ihop med varandra men det är uppenbart att mitt kamerahus inte fungerar som det skall.

Ringde tidigare Stockholm CentralService och de sa att jag var välkommen in med mina prylar för en koll - så ska det låta!

Har tidigare kontaktat Canon helpdesk om frågor såsom sensorrengöring och displayskydd. Men de svar jag fått hade lika gärna fått av någon flanör på gatan.

/Johan

Svar från Canon Helpdesk

Hejsan, Johan med flera!
De rekommenderar att jag skall skicka in kameran.
Vad ska jag skicka med då?
Tamron-objektivet?
Sigma-blixten?
Canon-objektivet?

Vilken service-verkstad är bäst?
Förra gången skickade jag till Hägersten, tror jag det var.
Här är svaret som jag fick från Canon Helpdesk:

----------------------------------------------------
Hej Lennart

Vad Canon kan göra i detta fall är att ta in din 10d på service för en genomgång och kontroll. Vänligen kontakta närmaste service-verkstad för inskick. Utan att en tekniker får se på din kamera har vi svårt att säga något specifikt i ditt ärende.

Vi har ju även, som du förstår, svårt att testa andra tillverkares tillbehör och tester och kontroll kommer att ske med Canon's egen utrustning.

www.canon.se hittar du adressen till närmaste service-verkstad.

Eventuell väntetid kan du kontrollera direkt med service-verkstaden.

Med vänlig hälsning

Canon

-------------------------------------------------

Och här är frågan jag skickade:

.................................................

Hej! Jag har en Canon EOS 10D (FW 2.0.1) tillsammans med en Sigma Ef-500 DG Super EO TTL och en Tamron 28-75 / 2.8. Ropa nu inte hej över att det inte är Canon-grejer för det är troligen i kameran felet ligger. Hänvisar till dessa trådar på fotosidan där felet redovisas: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34210 http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33383 Jag har även lagt upp lite testbilder på "photo.karlion.se". Hur ska jag gå tillväga lämpligen? Det första jag fick göra när jag köpte kameran ny i oktober-04 var att skicka in den på service. Då var det objektivet (ett Canon 50/1.8) som gjorde att jag fick Err99, så det byttes ut mot ett nytt. Jag har ingen vidare lust att stå utan kamera igen. /Lennart Karlsson

.................................................

Lämnade in min kamera + Tamronglugg på Stockholms Centralservice idag och där trodde man att det var något man kunde fixa till.

/Johan

Jag gjorde mig av med kameran och väntar på en 350D istället. Den funkade ju som sagt var perfekt med Canon-gluggar som jag kunde se.

Vi får hoppas att du får ordning på din kamera, Johan.

/Lennart

Fick tillbaka min 10D och Tamronglugg från Stockholms Centralservice idag men resultatet är fortfarande uppåt väggarna.

Läste någonstans att kvaliteten på Tamrons produkter sjönk när de valde att montera dem i Kina. På min förpackning står det "Assembled in China of Japanese & Chinese parts.".

Ni som har fungerade/icke fungerande exemplar; vad står det på era förpackningar?

/Johan

Hej igen!
På mitt står det "ASSEMBLED IN CHINA" och "TAMRON JAPAN".
Nu har jag skaffat en Canon 350D och problemet kvarstår så jag tror inte det beror på kameran.

Jag lägger in 2 exempelbilder nedan med lite kommenterarer.

/Lennart

På utsnittet till vänster har jag använt den externa Sigmablixten med dess hjälpbelysning bestående av röda streck.
Till höger har jag använt den interna blixten.
Båda bilderna är tagna med Tamronet på 75 mm bländare 2.8.
Jag har tagit ett antal och samma resultat på alla bilderna.

Bilagor

• tamron_75_28_sigma_vs_canon.jpg
    tamron_75_28_sigma_vs_canon.jpg
    29.3 KB · Visningar: 293
På denna bild har jag använt mitt Canon 50 1.8 II ställt på bländare 2.8
Till vänster med extern Sigmablixt och till höger den interna. Även där har jag kollat med flera exponeringar.
Ta inte hänsyn till exponeringen då jag håller på med att komma fram till hur mycket jag måste kompensera den externa.

/Lennart

Bilagor

• canon_50_28_sigma_vs_canon.jpg
    canon_50_28_sigma_vs_canon.jpg
    35.9 KB · Visningar: 292
Jag funderar på att köpa en 10d med ett tamronobjektiv och extra blixt, hur kollar jag bäst om de funkar ihop?
Vilka situationer bör jag testa?

Det verkar ju bara vara jag och Johan som har problem så det är väl inget utbrett sådant. Då problemet uppstår är vid användande av extern blixt när den måste utnyttja den röda fokusbelysningen, så det är väl det man kan testa och även ett med den inbyggda för att ha något att jämföra med.

Fick svar från Focus Trading (generalagent för Tamron):

Hej Lennart

Vi har aldrig hört talas om det problemet tidigare och kan inte komma med något råd ännu.

Det är ju alltid kamerahuset som styr optiken. Kanske beror det helt enkelt på att du varit för nära?
Då kan det bli parallaxfel så att Sigma-blixtens belysning hamnar utanför optikens/kamerans mätområde
medan det hamnar innanför med Canon-optikens lite kortare brännvidd?

Kan du kolla om problemet kvarstår även när det är längre avstånd till motivet?

Hälsningar
IE Kameraservice Kungsör

Jag har fotat på ungefär 2,5 meters avstånd så det tror jag inte är problemet. Dessutom funkade det ju med Canonen.

Vad är det som gör att Tamron-objektivet inte fokuserar korrekt med Sigmans hjälpbelysning?
Har ni någon idé om vad man ska göra?
Det är inget roligt att inte kunna använda blixten när man har en liggande.

EDIT: Det är från mittpartiet av bilderna som utsnitten är.

Hur blir det om du slår av hjälpbelysningen? Fungerar det lika dåligt då eller?

--jalle

Karlsson skrev:
Vad är det som gör att Tamron-objektivet inte fokuserar korrekt med Sigmans hjälpbelysning?
Har ni någon idé om vad man ska göra?
Det är inget roligt att inte kunna använda blixten när man har en liggande.

EDIT: Det är från mittpartiet av bilderna som utsnitten är.

JalleS skrev:
Hur blir det om du slår av hjälpbelysningen? Fungerar det lika dåligt då eller?

--jalle

Det blir samma resultat som med hjälpbelysning (på ett ungefär) där det är dunkelt. Direkt man tar av den externa och använder den interna inkl. dess flashning för att hitta fokus så blir bilderna skarpare. Det är som om det ska till blixten för att få till den rätta fokuseringen.
Nu har jag inte testat med något ljussvagare objektiv än 1.8 av Canons egna. Men Johan Hansen testade ju tydligen med ett Sigma-objektiv som det blev bättre "mörker-bilder" med.
Det har ju en del med vilka motiv man fokuserar mot så det hade vart intressant att testa en 20D som har exaktare fokusbelysning och se om det blir bättre resultat då.

Fick ett mail nu på morgonen från Tamrons serviceställe i Sverige där man skriver att man har inlett en dialog med Tyskland om problemet.

/Lennart

Ni som inget bättre har för er i påsk och har ett Tamron 28-75 med en Canon-kamera, typ 10D, 300D eller 350D. Gå runt i några dunkla rum (så att hjälpbelysningen tänds eller blixtrar) och ta lite kort på olika motiv både med och utan extern blixt och se om ni kan dra några slutsatser om vilket alternativ som ger mest rättfokuserade bilder.

Det kunde vara intressant att få reda på hur en sådan undersökning går för er.

Tack för hjälpen!
/Lennart

Det är en smula förvirrande i våra trådar när objektivet funkar eller inte.

För min del har jag nu testat tre olika exemplar av Tamrons 28-75:a och ingen fungerar tillfredsställande ihop med min 10D. Tydligast blir problemet med extern blixt där jag testat Sigma EF-500 DG Super och Canon 420 EX.
Men gluggarna har inte heller varit att lita på utan blixt då jag fått oskarpt resultat på motiv där det inte borde ha varit några som helst problem att ställa skärpan.

Har fått svar från Focus Trading och min kamera + Tamron-optik ska till Tyskland för vidare åtgärder. Det kan vara så att en sensor som sitter en halv millimeter "fel" kan räcka för att ställa till det för optiken. Gluggen skall alltså kalibreras för mitt kamerahus.

/Johan

Jag köpte en likadan blixt igår till min 300D. Märkte samma typ av problem, men då med min Sigma 24-70/2.8. Problemet uppstod tydligast vid 70mm på F2.8 och vid nedbländning i stort sett försvann det. Tror inte det beror på glugg eller kamerahus i sig utan snarare på kombinationen brännvidd/bländare på dessa kameror.

Jag köpte en likadan blixt igår till min 300D. Märkte samma typ av problem, men då med min Sigma 24-70/2.8. Problemet uppstod tydligast vid 70mm på F2.8 och vid nedbländning i stort sett försvann det. Tror inte det beror på glugg eller kamerahus i sig utan snarare på kombinationen brännvidd/bländare på dessa kameror.

Men det funkar ju bra med litet skärpedjup vid användande av Canons objektiv.
Sedan så funkar det ju bra om man gör på samma sätt men med hjälp av den inbyggda blixtens blixtrande vid fokusering.
Du ska definitivt inte godta att det inte funkar korrekt vid sämre belysning.

Det stod en hel del om Sigmaobjektiv och problem vid användande av fokusbelysning på blixten på DP Reviews forum.

Lennart, som väntar på svar från Focus Trading och Tamrons service i Tyskland. Jag tänker då inte skicka med kameran då jag har svårt att tro att jag får 2 felaktiga kameror på rad som dessutom råkar funka med Canons egna objektiv.

Karlsson skrev:
Men det funkar ju bra med litet skärpedjup vid användande av Canons objektiv.
Sedan så funkar det ju bra om man gör på samma sätt men med hjälp av den inbyggda blixtens blixtrande vid fokusering.
Du ska definitivt inte godta att det inte funkar korrekt vid sämre belysning.

Det stod en hel del om Sigmaobjektiv och problem vid användande av fokusbelysning på blixten på DP Reviews forum.

Lennart, som väntar på svar från Focus Trading och Tamrons service i Tyskland. Jag tänker då inte skicka med kameran då jag har svårt att tro att jag får 2 felaktiga kameror på rad som dessutom råkar funka med Canons egna objektiv.

För mig uppstod problemet även när det fanns nog med ljus för fokusering utan hjälpljus. Jag måste testa mer innan jag vet om problemet är utrustningen eller jag själv. Visar det sig vara någon komponent i utrustningen ska jag förstås reklamera den. Bra att jag köpt både blixt och glugg på samma ställe i så fall så det inte blir diskussion om vem som bär ansvaret.

ANNONS
Götaplatsens Foto