Annons

Sigma-blixt + Canon 10D = OSANT!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Gjorde ett helt ovetenskapligt test som jag publicerat på följande adress:
http://photo.karlion.se

Efter att jag köpt en Canon EOS 10D i höstas och kompletterat med en extern blixt, Sigma EF-500 DG Super EO TTL, så har jag tagit lite inomhusbilder på julafton och dagarna runt om. Jag har upplevt dem både som mörka (med brus redan på ISO 100) och bakfokuserade, för de har oftast fokus någonstans fast på fel ställe.

Som synes blir bilderna på ovanstående hemsideadress mer i fokus och inte så mörka med den inbyggda blixten som med den externa Sigma-blixten.

/Lennart
 

hansen2

Aktiv medlem
Hade samma problem med exakt samma uppsättning kamerahus, objektiv och blixt. Testade med en Canon 420 EX (extern blixt) vilket inte gav ngt bättre resultat. Mysteriet har ff inte klarnat.

Returnerade objektiven (testade två Tamron 28-75) då det fungerade alldeles utmärkt med mina andra objektiv.

/Johan
 

RolandM

Aktiv medlem
Med bländare 2,8 blir inte skärpedjupet överdrivet djupt.

Det är knappast blixten som gör att bilden blir oskarp, snarare kamerans förmåga att hitta skärpa, samt fotografens förmåga att hålla kameran still. Skärpeinställningen får kameran hjälp med av det röda ljuset med ett inbyggt mönster från Sigman. Fokuspunkterna har oftast en större yta än den som visas i sökaren.


Samma test med en Sigma ef500 dg super fast med en 300D istället. ISO 100, bl/2,8 1/200. Tamron 28-75 vid 55 mm. Avstånd till målet dryga halvmetern.

Jag vet med mig att jag gungar när jag tar bilden. Denna är handhållen. Motivet är stolpen till en förstoringsapprat, tagen i ett mörkt utrymme.
 

Bilagor

Karlsson

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Med bländare 2,8 blir inte skärpedjupet överdrivet djupt.
Jo, men skärpedjupet räcker ju till när jag tar med den inbyggda blixten.


Det är knappast blixten som gör att bilden blir oskarp, snarare kamerans förmåga att hitta skärpa, samt fotografens förmåga att hålla kameran still.
Jag håller ju kameran lika med och utan extern blixt.
Dessutom så har jag ju 1/200-dels sekund som slutartid. Så även om jag har skakproblem så blir de ju inte jättestora med blixten.
Menar du att den externa blixten gör att jag skakar extra mycket?

Det här är inte de enda kort där denna tendens finns, men jag tog de för att få en direkt jämförelse.


/Lennart
 

Juhani

Avslutat medlemskap
Jag läste i ett forum (tror det var på dpreview.com) att problemet består i den röda autofocushjälpen som externa blixtar ger... det förklarades att kameran registrerar "tillräcklig" kontrastökning och tror därmed att det är korrekt focuserat.

Själv har jag stängt av AF-hjälpbelysningen helt på min kamera. (C.Fn 5-1)
Den interna är ju störande när den blixtrar och den externa har problem med sina "hologramstreck".
 

Jeppe

Aktiv medlem
Inga problem här.. körde 10D + Sigmas EF-500 DG Super i nästan två år...

Du har alltså samma fenomen som Johan.. det är ditt Tamron 28-75/2.8 som inte vill.. Beskyll inte på Canon eller Sigma för detta.. Pröva med en Canon-glugg..och se om du får samma resultat.
 

Karlsson

Aktiv medlem
Jo, jag ska ta och testa mitt Canon-objektiv tillsammans med Sigma-blixten.
Men som det står på testsidan och som jag skrev tidigare så blir bilderna korrekta med den interna blixten tillsammans med Tamronen.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja.. alltså är det Tamronet som inte lirar med blixten... därför borde felet ligga hos tamronet, då blixten (förhoppningsvis/förmodligen) funkar med Canon-optik.
 

Karlsson

Aktiv medlem
Det blir bättre med Canonen mitt (50/1.8) men den bommar fortfarande fokus med Sigma-blixten, vilket den inte gör med den inbyggda. Alltså, den fokuserar på fel ställe (bakom). Som syndes på testsidan så var det ju helt ute och cyklade med fokus på en del. Både med och utan hjälpbelysning har jag testat. Går det att få den att flasha som den inbyggda?
 

Juhani

Avslutat medlemskap
Karlsson skrev:
Det blir bättre med Canonen mitt (50/1.8) men den bommar fortfarande fokus med Sigma-blixten, vilket den inte gör med den inbyggda. Alltså, den fokuserar på fel ställe (bakom). Som syndes på testsidan så var det ju helt ute och cyklade med fokus på en del. Både med och utan hjälpbelysning har jag testat.
För att göra det hela mindre komplicerat (för kameran och dess AF-sensor)

Gör ett test..
#0 Stativ bör användas.
#1 Tejpa ett 10cm kryss med svart tejp, lodrätt och vägrätt, på en vit vägg utan streck eller annat störande.
#2 Belys väggen och tejpen med en 40w lampa snett frammifrån.
#3 Välj lämplig exponering med bländare 2.8
#4 Ställ dig rakt framför väggen på ett avstånd så att tejpen täcker ca 1/4 av sökaren.
#5 Välj mittersta fokuspunkten (dvs låst på att enbart använda den).
#6 Rikta kameran så att tejbiten hamnar precis med i bilden (dvs längt ut till höger eller vänster).
#7 Se till att objektivet är fokuserat på närmsta avståndet.
#8 Blixten ska vara ansluten till kameran och AF-ljuset påslaget.
#9 Fokusera nu på den vita väggen med AF.
#10 Titta på bilden och se ifall tejpen ligger i fokus eller inte.

Börja nu från punkt #6 men denna gång ska du rikta den mittersta fokuspunkten (dvs den valda) direkt mot den svarta tejpen.
Fortsätt engligt punkterna 7-10.

Prova även samma procedur med ändra på punkt #8 genom att stänga av AF-belysningen.

Jämför skillnaderna på vart fokus ligger på de olika bilderna.

Karlsson skrev:
Går det att få den att flasha som den inbyggda?
Den externa går inte vad jag vet, nej.
 

JalleS

Aktiv medlem
Vilken fokuspunkt har du använt?

Sigmans "röda ljus autofocushjälp" täcker bara mittsensorn och ditt mål (den runda logon) ligger ganska långt till vänster så jag blev fundersam på om detta kunde påverka?

Sedan så verkar det ju inte bli någon skillnad med FEC eller inte för Sigmablixten. Har du FEC=0 på blixten? Om inte så är det blixtens inställning som styr och inte kamerans.

--jalle
 

Karlsson

Aktiv medlem
Bilden är ett utsnitt ur originalbilden (100% crop) så den runda saken är i mitten. Jag har låst så att den bara fokuserar med mittsensorn. Det går inte med hjälpbelysningen på blixten annars, den jagar bara fokus.

Jag körde med blixtkompensation = 0 på blixten och +2/3 blixtkompensation på kameran.
Det skiljer i ljushet mellan bilderna men det ser inte ut att skilja lika mycket som mellan de med den inbyggda. Jag får dessutom vräka på åtminstone +1 för att det ska bli lika ljust som med den inbyggda.
Fast den är lite lynnig på det området.

/Lennart
 

Karlsson

Aktiv medlem
Juhani skrev:
För att göra det hela mindre komplicerat (för kameran och dess AF-sensor)

Gör ett test..
#0 Stativ bör användas.
#1 Tejpa ett 10cm kryss med svart tejp, lodrätt och vägrätt, på en vit vägg utan streck eller annat störande.
Stativ har jag inget stadigt för tillfället, så det får vänta ett tag.
På det sätt du skriver att jag ska testfota har jag ingen möjlighet att göra när jag ska ta de skarpa korten ute i verkligheten. Klarar inte den externa fokuseringshjälpen på blixten av det jag önskar kan jag ju inte gärna springa fram och tejpa fast ett kryss på personen jag ska fotografera.

Faktum kvarstår, bilderna blir skarpa med den inbyggda men inte med den externa.

/Lennart
 

JalleS

Aktiv medlem
Skumt...

Jag har ett svagt minne av att jag läst om liknande problem på dpreview och då var det problem med objektivet (som Jesper misstänker)

Har du provat med att slå av fokuseringshjälpen och bara fokusera med befintligt ljus? Blir det någon skillnad?

Det är ju inte till någon hjälp för dig, men min Sigmablixt fungerar klockrent med min 20D och tidigare med min 300D.


--jalle
 

BoSamuelsson

Aktiv medlem
Lennart, vad jag tror Juhani vill att du ska prova är att testa om det är samma fenomen på alla AF-punkter eller inte.

Genom att sätta ett svart kryss på pappret och sedan testa att flytta runt det mellan AF-punkterna i sökaren och exponera så ser du om någon AFpunkt är bättre eller sämre.

Om det sedan är som Jalle säger så kan du ju prova att stänga av alla AF punkter utom mitten och sedan får du fokusera på det du vill vara skarp och komponera om med halva avtrycket nere
 

Arne S

Aktiv medlem
Karlsson skrev:
Det blir bättre med Canonen mitt (50/1.8) men den bommar fortfarande fokus med Sigma-blixten, vilket den inte gör med den inbyggda. Alltså, den fokuserar på fel ställe (bakom). Som syndes på testsidan så var det ju helt ute och cyklade med fokus på en del. Både med och utan hjälpbelysning har jag testat. Går det att få den att flasha som den inbyggda?
Hej Lennart!

Är inte säker på vad du menar med att flasha, men om jag uppfattar din fråga rätt så tror jag att det går. På min 300D finns det en *-knapp (automatiklås/FEL). Om jag nyttjar den med extern blixt har den funktionen FEL (tror det betyder Flash Exposure Lock). I det läget flashar den externa blixten och låser exponeringsvärdet efter det. En skillnad är klart att den då använder utsnittsmätning i stället för evaluerande, men det kanske du kan stå ut med när du testar. Och vad jag förstår nyttjar du ju ändå den mittersta fokuseringspunkten. Vet inte hur det är på 10D, men på 300D är den evaluerande mätningen kopplad till den aktiva fokuseringspunkten, så skillnaden borde inte bli alltför stor. Det borde funka på ungefär samma sätt på en 10D, de är ju ganska lika.

Även jag har en Sigma 500DG super och den funkar bra tillsammans med min 300D.
 

hansen2

Aktiv medlem
Hörde av en kollega som läst någonstans om att vissa 10D:s har problem med Tamrongluggar. Han hade själv fokuseringsproblem till och från med sitt Tamron 28-200. Om det nu rörde sig om för tajta eller för vida toleranser av någon parameter i kameran. Detta kunde åtgärdas på Canonverkstad. Någon som också hört något sådant?

/Johan
 

JalleS

Aktiv medlem
Jag tror att Lennart undrar om det går att få samma form av fokushjälp med Sigmablixten som med den inbyggda blixten; dvs: att blixten bränner av flera snabba blixtar för att få ett ljus att fokusera i.

Svaret är nej. Det är bara det röda ljuset som fungerar som fokushjälp.

--jalle


Arne S skrev:
Hej Lennart!

Är inte säker på vad du menar med att flasha, men om jag uppfattar din fråga rätt så tror jag att det går. På min 300D finns det en *-knapp (automatiklås/FEL). Om jag nyttjar den med extern blixt har den funktionen FEL (tror det betyder Flash Exposure Lock). I det läget flashar den externa blixten och låser exponeringsvärdet efter det. En skillnad är klart att den då använder utsnittsmätning i stället för evaluerande, men det kanske du kan stå ut med när du testar. Och vad jag förstår nyttjar du ju ändå den mittersta fokuseringspunkten. Vet inte hur det är på 10D, men på 300D är den evaluerande mätningen kopplad till den aktiva fokuseringspunkten, så skillnaden borde inte bli alltför stor. Det borde funka på ungefär samma sätt på en 10D, de är ju ganska lika.

Även jag har en Sigma 500DG super och den funkar bra tillsammans med min 300D.
 

Karlsson

Aktiv medlem
JalleS skrev:
Jag tror att Lennart undrar om det går att få samma form av fokushjälp med Sigmablixten som med den inbyggda blixten; dvs: att blixten bränner av flera snabba blixtar för att få ett ljus att fokusera i.

Svaret är nej. Det är bara det röda ljuset som fungerar som fokushjälp.

--jalle
Det var så jag menade.

Jag ska testa lite mer och återkommer med resultat så småningom.

Ni tror att det är Tamronen som spökar då?
Är det någon idé att få den reparerad, eller ska man försöka få till ett återköp?
Det blir dyrt om man ska ha något som motsvarar det i kvalitet...

/Lennart
 
ANNONS