Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma ef-500 DG super + 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Sigma ef-500 super + 300d

har köpt en ny blixt till min kamera men kan inte att få den att fungera som den ska.
Av någon anledning så vägrar den att "ställa in sig" så bilderna blir helt vita.

Är det något speciellt man måste göra för att få kameran att prata med blixten?

jag har testat P läget och manuella lägen utan att få det att fungera.

Så nu är jag riktigt konfuderad. Jag har sett många som har förespråkat kombinationen ef-500 och 300d så jag var rätt säker på att de skulle fungera ihop.
 
Senast ändrad:
Re: Sigma ef-500 super + 300d

hubas skrev:
har köpt en ny blixt till min kamera men kan inte att få den att fungera som den ska.
Av någon anledning så vägrar den att "ställa in sig" så bilderna blir helt vita.

Är det något speciellt man måste göra för att få kameran att prata med blixten?

jag har testat P läget och manuella lägen utan att få det att fungera.

Så nu är jag riktigt konfuderad. Jag har sett många som har förespråkat kombinationen ef-500 och 300d så jag var rätt säker på att de skulle fungera ihop.

tror kim har en sådan blixt, hör med honom
 
tack för svaret:)=
Visade sig att jag har fått fel blixt så jag ska byta ut den mot en av rätt sort :)
 
Re: Sigma ef-500 super + 300d

Har du ställt in den i E-TTL mod?

Du ska se ett E-TTL högst upp till vänster på blixten display.

Tryck på Modeknappen tillsdess du ser detta. Sedan så kan vi börja ge fler tips till bra blixtbilder.

Jag har många bra blixtbilder med en EF500DG Super och min gamla 300D

--jalle

hubas skrev:
har köpt en ny blixt till min kamera men kan inte att få den att fungera som den ska.
Av någon anledning så vägrar den att "ställa in sig" så bilderna blir helt vita.

Är det något speciellt man måste göra för att få kameran att prata med blixten?

jag har testat P läget och manuella lägen utan att få det att fungera.

Så nu är jag riktigt konfuderad. Jag har sett många som har förespråkat kombinationen ef-500 och 300d så jag var rätt säker på att de skulle fungera ihop.
 
Blixten ska heta "Sigma EF-500 DG Super" för att fungera med Cansons digitala systemkameror.
Montera på blixten på kameran. Sätt kameran till att börja med i P och kontrollera att blixten har sympolen "E-TTL" tänd ensamt i fönstret tillsammans med brännvidd och eventuellt en räckvidsskala i botten. I annat fall stega med "mode" tills den har det. Tryck sedan av en bild med linslocket avmonterat.

Mer information i blixtens handbok om hur den används. Blixten är kanon att ha att göra med.
 
Senast ändrad:
Det finns en äldre variant av Sigma-blixten som vad jag har förstått inte är helt kompatibel med Canons digitalkameror. Det är EF-500 DG Super som fungerar bra. Jag vet dock inte vad den äldre har för beteckning eller vad som inte fungerar med den, men kolla så att det är den nya du har.
 
Det är vad jag också har trott, men det verkar inte vara så. Enligt Sigma så ska 500DG ST också passa till EOS D serien.

http://www.sigma-photo.com/html/news/500dg_st.htm

Lite osäker är jag dock. Det kan vara så att de har kommit ut med en uppdaterad ST modell och att det finns gamla ST:ar som inte passar.

Och eftersom de skriver att "det inte är praktiskt att uppdatera sina Sigmablixtar med E-TTL2" på sin FAQ, så blir jag fundersam på om de vet vad de talar om eftersom min DG Super fungerar bra ihop med min 20D :)



--jalle

RolandM skrev:
Blixten ska heta "Sigma EF-500 DG Super" för att fungera med Cansons digitala systemkameror.
 
JalleS skrev:
Det är vad jag också har trott, men det verkar inte vara så. Enligt Sigma så ska 500DG ST också passa till EOS D serien.

http://www.sigma-photo.com/html/news/500dg_st.htm



--jalle

Om blixten heter "Sigma EF-500 Super" eller "Sigma EF-500 ST" utan att "DG" finns med kommer det inte att fungera med blixtljusmätningen. Den kan då användas genom att manuellt ställa in styrkan. Sannolikt kommer blixten att kräma på med full styrka och den har ledtal 55 så det bör bli väldigt ljust påå bilderna om avståndet är några meter.
 
DG till digital, Super för FP, strobe, wireless TTL mm

Som någon sa: Den ska heta DG någonting för att användas till digitalkamera.

ST är den enklare varianten som saknar snabb synk (FP), strobe och wireless TTL.



Själv köpte jag en DG Super men den hann tjälas innan jag hann testa den - suck.
 
ANNONS