Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma eller Canon orginal

Produkter
(logga in för att koppla)

bapsan

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att skaffa ett ljus- starkare objektiv. Har läst i forumet att många tycker Sigmas objektiv är bättre än Canons orginal. Detta objektiv verkar intressant då det för mig har en bra brännvidd och ljusstyrka, är det någon som känner till det. Skulle bli väldigt tacksam att få veta lite om det i såfall.
Priset är inte heller att förakta min kassa tillåter inte allt för dyra tillbehör.

mvh/bapsan

SIGMA OBJEKTIV 28-70/2.8 EX DG TILL CANON

Tack för svaret Mårten

Har inte kollat in det och hur det ligger prismässig skall göra det på en gång.

bapsan

Jag har sigmat och är nöjd med det, men efter vad jag förstår så är Tamrons strået vassare. Priset på ett nytt Tamron är i storleksordningen 4000 SEK.

Mvh
Benny

Jag tänkte i samma spår som du när jag började kolla av marknaden när jag köpte min 350D och slog till
på det objektivet som komplettering till kit objektivet.
Glöm inte att 28-70 EX DG inte är skräddarsytt för digitalkamerornas mindre sensor så räkna
brännvidd *1,6 = 44,8mm-112mm vilket överlappar kit objektivet lite.

Detta objektiv kan kompletteras med sigma 18-50 F2,8 EX DC , där DC betyder att objektivet ÄR speciellt
för mindre sensorer typ APS-C (eos 350,300,d20).
(Skall införskaffas innom en snar framtid.)

Nå hur det fungerar...
Jo det fungerar bra , känns tungt och gediget med
förtroendeingivande mekanik (BMW känsla).
Med tanke på priset anser jag att man får inte bättre objektiv för denna peng.

Här finns några bildexempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/541189.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/548904.htm
Kanske ska tilläggas att jag inte är värdens bästa fotograf... =P

Ang Tamron så ligger dom ca 1000:- upp men har fått bra kritik.

Tack Benny och Rickard !

Jag ska nog spara till ett Tamron det verkar vara mycket bra och har ju vunnit pris. Mycket tacksam för dessa svar.

bapsan

ANNONS
Götaplatsens Foto