Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma eller Canons Macro??

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Fick inget svar i vanliga Canon forumet här på sidan så lägger upp på Canon Digital iställe här brukar jag få snabba svar..

Står nu och funderar mellan antingen:

Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF

eller

Canon EF USM 2,8/100 Macro

Vilken tror ni är bäst? Tror Sigmas är helt nytt om jag fattat cyberphoto rätt..
Sigmat är 2000:- billigare vilket ju inte är så dumt för en fattig student, men vill veta vilket som kan vara bäst till min 300D..

//Quackis

Är det pengarna som styr så ska du köpa Sigman, men om du har möjlighet så ska du utan tvekan köpa Canonoptiken. Det är möjligt att bilderna blir ungefär lika bra med Sigman (båda är väldigt bra) men det är en stor skilnad i att använda dem. Den ena är tyst, snabb och har en kanonbra manuell focusering - den andra inte...

Har tyvärr ingen erfarenhet av Canonoptiken,men jag köpte Sigman för en månad sedan till min Nikon D70 och jag är mycket nöjd.Blir kanonbilder.Visst låter den lite men inget som stör åtminstonde mig. Ett klart prisvärt objektiv

Då jag också har liknande funderingar så känner jag att jag vill ha en förklaring till vad macro egentligen är. Närbilder med bra skärpa har jag förstått, men det kan man ju få med många objektiv.
Extrema närbilder? Men det finns ju macro med 180mm brännvid. Är det närgränsen det handlar om? Mitt Sigma 18-55 har den begränsningen, kommer inte nära nog pga. detta. Skärpedjupet blir onödigt kort också, men det kan ju bero på ljuset.
Många frågor, men jag hoppas jag lär mej något;-)

Hej Stefan.
Kolla in Olle Bjärnulfs artikel här på Fotosidan.Under artiklar,Fotofrafera finns en alldeles utmärkt artikel om makrofoto där du får svar på alla dina frågor.

ANNONS
Götaplatsens Foto