Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 24/1,8 DG på Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hello..

Jagar en snabb vidvinkel till min Nikon D3200. Kommer AF att fungera med den här eller kräver den hus med skruv?

Tips på alternativ till Sigman?

Nä, jag tror inte den har inbyggd motor. Nikon 28/1,8 har ju motor, annars är det nog svårt att hitta något halvbilligt med motor, om man går upp till /2,8 så finns en del

Ett gissel med Nikon. Canon tänkte rätt från början.

Lite märkligt att Sigma, Tokina, Tamron etc tycker det är värt att göra en modell med motor (för Canon) och en modell utan (för Nikon). Men det går väl ihop sig.

Ett gissel med Nikon. Canon tänkte rätt från början.

Lite märkligt att Sigma, Tokina, Tamron etc tycker det är värt att göra en modell med motor (för Canon) och en modell utan (för Nikon). Men det går väl ihop sig.

Det var inget gissel innan Nikon bestämde sig för att spara utrymme och pengar genom att plocka bort AF-motorn ur bottenmodellerna. Sedan kan man förstås alltid diskutera vad respektive tillverkare gjorde rätt och inte. Canon satte alla med gamla objektiv på pottkanten i och med att de inte bara byggde in motor och bländarstyrning i objektivet, utan även bytte fattning. Båda tillverkarna har för och nackdelar, men med Nikon är en del av fördelarna bara aktuella om man väljer en dyrare kameramodell.

Numera gör inte tredjepartarna som du beskriver. De som fortfarande är beskaffade på det sättet är modeller som är lite äldre som inte uppdaterats. Volymvarianter som kan tänkas ha köpare av enklare kameramodeller som målgrupp har normalt sett uppdaterats med motor.

Ett gissel med båda tillverkarna är däremot att det inte finns ett vettigt utbud av moderna, hyfsat snabba fasta vidvinklar till kamerorna med sensor i APS-storlek. Det är i och för sig lite tunt även för småbildskamerorna om man inte har fet plånbok. Nikons 28/1,8 är dock bra, men inte mycket till vidvinkel på DX. Frågan är om du inte gör klokt i att köpa en 2,8-zoom istället, om du står ut med storleken.

Numera gör inte tredjepartarna som du beskriver. De som fortfarande är beskaffade på det sättet är modeller som är lite äldre som inte uppdaterats. Volymvarianter som kan tänkas ha köpare av enklare kameramodeller som målgrupp har normalt sett uppdaterats med motor.

Betyder det att AF på Sigmas 24 f/1.8 kommer fungera på min D3200. Står på olika ställen att den passar på D3200 och det är ju sant. Men med AF?

Betyder det att AF på Sigmas 24 f/1.8 kommer fungera på min D3200. Står på olika ställen att den passar på D3200 och det är ju sant. Men med AF?

Nej den har skruv-af, så den kommer inte ge nån af på din D3200. Dessutom är den ju stor osm ett hus, så vettefan om du ens skulle gilla den i längden på din lilla kamera..

Som Tell skriver så blir det ingen AF. Serien med 1,8:eek:r (20, 24, 28) från Sigma är just exempel på objektiv av lite äldre modell som inte har uppdaterats.

ANNONS
Götaplatsens Foto