Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sigma EX 30/1,4 DC VS Nikon 50mm f/1.8D vidöppen

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hej!

E så att innehar Nikkor optiken som rubriken nämner. Tycker det e en kalasbra optik o så, o köpte den för att kunna plåta i lite mörkare miljöer. Dessvärre e ja inte riktigt nöjd med vad den lyckas åstadkomma i skärpa när man börjar gå ner mot f:2,5 upp till vidöppen, tycker bilderna blir allt för softade. Hellr inte riktigt nöjd med bildvinkeln ja får, hade velat ha ungefär 50mm på min aps-c o inte 75mm som det blir nu.

Är därför intresserad av Sigman, ligger ju på 30mm, o torde bli ca 45mm monterat på en D80, alltså med de ja e ute efter. Men är också ute efter skarpare bilder nere på f:2 o större än vad Nikkor optiken presterar.

E Sigman vassare på dessa bländare o i såfall hur mkt? E ute efter nått ljusstark, men som fortfarande ger OK skärpa, något som ja inte tycker Nikkor optiken ger på de största bländarna...

Tack¨på förhand!

Har du något bildexempel? Din kamera kanske fokuserar fel nämligen. Jag upplevde nog 50/1,8 som skarpare vidöppet än vad Sigman är vidöppen. Fast då är det i och för sig 2/3 steg högre ljusstyrka också. Sen är skärpa inte allt. Sigman ger mer "ludd", vilket kan ses som oskärpa även om detaljskärpan faktiskt är högre. Enligt Photozone.de verkar de vara ganska likvärdiga i mitten vid full bländaröppning, åtminstone i mitten.
En sak som Sigman definitivt är bättre på är bokeh. Oskärpan är mycket snyggare än hos 50/1,8 vid stora bländaröppningar.

Ett tips är ju Nikons 35mm f2.

Fin skärpa och ganska ljusstark. Enligt min erfarenhet så blir skärpedjupet så tunnt när man kör vidöppet att det i praktiken blir oanvändbart.

Jag brukar höja ISOt till 800 och köra kring f4.

ANNONS
Götaplatsens Foto