Annons

Sigma HSM på en F4:a

Produkter
(logga in för att koppla)

igsell

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mig ett lite längre macro objektiv och "Sigma EX 3,5/180 Macro HSM" verkar vara en bra kandidat.

Frågan är då, funkar sigmas HSM fokusering på en nikon F4:a?

Tar även tacksamt emot kommentarer på macro objektiv kring 200mm, vilka är bra/dåliga.

igsell skrev:
Frågan är då, funkar sigmas HSM fokusering på en nikon F4:a?

Sigma skrev:
A. Sigma's HSM lenses are similar to Nikon's own AF-S (Silent Wave Motor) type lenses. Only certain model Nikon AF cameras can use this type lens and maintain AF function. These cameras include: F5 series, F4, F100, N90S, N90, N80, N75, N70, N65, N55, D1, D1H, D1X, and D100. Models like the N60, N50, N8008, N6006, etc. can only be used for manual focus, with this type lens. However, all other functions (metering, exposure, etc.) will be normal with this, and other Sigma HSM lenses.

En parentes är att jag blir lite förvånad över att de påstår att det skall funka med F70. Den skall ju inte funka med AF-S. Nåväl, F4 är ju kompatibel med AF-S så där borde det inte råda någon tvekan.

Se där jag sökte inte nog på sigmas sidor, tack jim.

Är du nöjd med objektivet olle?
I klass med tokinat du köpte av mig för ett tag sedan?

Sigma 180 macro är EXTREMT bra och helt i klass med Tokina 90 macro. Det gäller både på långt håll och nära håll. Fungerar även bra med 1,4x konverter (TC-14B). Mekaniskt mycket bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto