Annons

Sigma objektiv och Canon Extender

Produkter
(logga in för att koppla)

finarfin

Aktiv medlem
Undrar om det fungerar att använda Canons teleconverters (både 1,4X och 2X) till sigmas teleobjektiv (tänkte mest på 120-300/2,8)? Någon som vet om det blir bra resultat också?

MBHFH
Andreas

Antagligen inte. Canons orginalextendrar passar t.ex. inte på Sigmas EX 100-300/4 och 70-200/2.8. Det är ju möjligt att de ändrat konstruktionen på gluggen. Canons extendrar sticker ju ut lite och passar därför inte (även om den bakre linsen är långt in i objektivet så är öppningen för liten för en EF extender.

Har inte de nya versionerna av Canons converters en ny konstruktion som gör att de inte sticker in i optiken? I så fall borde de ju bli kompatibla med fler objektiv. Vet dock inte säkert, men det finns det säkert någon annan som gör som antingen kommer att tillrättavisa mig och skicka in mig i skamvrån, eller bekräfta att jag har rätt.

In i skamvrån med dig... De sticker in i objektivet.

Skärpan hos Sigmas är okej, men man måste tänka på att blända ned ett, helst två steg. Med Canons är det skarpt vid 1 stegs nedbländning.

Glömde.. Det som skiljer vers. II från de gamla EF extenderna är att 2x versionen är ombyggd så att du kan stacka den tillsammans med en EF extender till. De gamla var man tvungen att ha en 12mm mellanring pga att det bakre elementet i EF 2x satt längst ut vid fattningen.

Sen har det tillkommit oringar och bättre MC.

*harklar sig* Du har lite fel där, Jesper. Det bakre linselementet sitter en bra bit in i 2X mk I så stacka skulle gå om inte öppningen var för liten, tyvärr.

Jeppe skrev:
Antagligen inte. Canons orginalextendrar passar t.ex. inte på Sigmas EX 100-300/4 och 70-200/2.8. Det är ju möjligt att de ändrat konstruktionen på gluggen. Canons extendrar sticker ju ut lite och passar därför inte (även om den bakre linsen är långt in i objektivet så är öppningen för liten för en EF extender.

Hittade en länk om Sigmat (120-300) där denne Jason säger att det funkar med Canons Extendrar...

http://pub103.ezboard.com/fthedigitaldinguscommunityfrm80.showMessage?topicID=9.topic

Senast ändrad:
mganga skrev:
*harklar sig* Du har lite fel där, Jesper. Det bakre linselementet sitter en bra bit in i 2X mk I så stacka skulle gå om inte öppningen var för liten, tyvärr.

Aha.. Ja det var ju så att den inte gick in i den gamla.. Jag mindes som att det var linsen som var problemet.. Nu vet jag bättre :)

Någon som vet hur Sigmas egna APO covertrar fungerar på Sigma EX 70-200/2,8 HSM, hur mkt skiljer sig tex 1,4 mot 2,0 i bildkvalité. Läste även att Nikons "talar om" för kameran att den är påskruvad, hur gör sigmas? Finns det ngt exempel på kvalitén någonstans, jag har letat förgäves tycker jag.

Dessa menar jag då:
Sigma EX 2x APO
Sigma EX 1,4x APO

Har en 10D om den infon behövs.

???

Öhhh.. jaa Urban.. Det är väl rätt självklart att Sigmas EX konvertrar passar på Sigmas EX-telen.. De är liksom tillverkade för det ändamålet.

Skillnaden mellan 2x och 1.4x är för ett tränat ögat märkbar. Man får klart bättre kvalité med en 1.4x.

Sigman talar om den effektiva bländaren.

Jeppe skrev:
Öhhh.. jaa Urban.. Det är väl rätt självklart att Sigmas EX konvertrar passar på Sigmas EX-telen.. De är liksom tillverkade för det ändamålet.

Skillnaden mellan 2x och 1.4x är för ett tränat ögat märkbar. Man får klart bättre kvalité med en 1.4x.

Sigman talar om den effektiva bländaren.

Självklar så passar sigma på sigma, var nog otydlig ;). Var just kvalitén jag var ute efter och om bländaren registeras av kameran och det fick jag svar på, tackar så mkt.

Men det kvarstår gärna något exempel om det finnes.

finarfin skrev:
Hittade en länk om Sigmat (120-300) där denne Jason säger att det funkar med Canons Extendrar...

Underbart om det stämmer. Har man båda Canon telekonvertrarna så är man inte så glad åt att behöva köpa Sigma. Jag funderar på ett Sigma 120-300/2,8, men attman kan köra orginalkonvertrar är ett krav, annars är det inte lönt.

Tyvärr funkade inte länken... Någon som hittat något mer om detta på nätet?

/M

ANNONS
Götaplatsens Foto