Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sigma objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Na-vi

Medlem
Jag har ett Sigma 70-300 som jag till en början var nöjd med vid utomhusfotografering (porträtt). Men nu när jag använt det mer är jag så besviken,bildskärpan är dålig,dassiga färger...Någon mer som upplevt detta? Vill hitta ett bra objektiv som passar vid porträtt till Nikon D70,tips någon?

Om du åsyftar sigma 70-300/4-5.6 DG APO så har jag också ett sådant.
Det presterar väldigt olika på olika brännvidder och olika bländare.

För att få ut det mesta av det bör du blända ned (mer ju längre du zoomar) och helst undvika de sista 100mm av omfånget om du inte måste använda det.

Dassiga färger kan ev. avhjälpas genom att försöka hålla iso nere och
öka inställningarna för färgmättnad i kameran eller i efterbehandlingen.

Tack!

Så det är för att telezoomen är ljussvag? Hur ska man använda det på bästa vis för att få ut så mycket som möjligt av det? Utomhus?

Det föreslagna objektivet verkar vara mycket intressant,tusen tack för svar!!

jag har provat Sigma 70-300 både med och utan APO. Inte varit något fel på färgerna alls, utan riktigt bra. Beror väl på vädret när du plåtat, mörkt och mulet så blir det ju inget pling direkt i dem. I övrigt överensstämmer mina erfarenheter med det som redan skrivits. Det enda man kan säga om vissa Sigma är att de ger en svagt gulaktig ton på bilderna.

Om du åsyftar sigma 70-300/4-5.6 DG APO så har jag också ett sådant.
Det presterar väldigt olika på olika brännvidder och olika bländare.

För att få ut det mesta av det bör du blända ned (mer ju längre du zoomar) och helst undvika de sista 100mm av omfånget om du inte måste använda det.

Dassiga färger kan ev. avhjälpas genom att försöka hålla iso nere och
öka inställningarna för färgmättnad i kameran eller i efterbehandlingen.

Jag var på ett uppdrag igår,inomhus. Använde mitt 18-55 samt 70-300 med samma inställningar och vissa av bilderna blev ok med Sigma men många med matta färger.
Jag använde då ISO 250.
Jag ska tänka på dina tips! Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto