Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma och Metz

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Jag måste nu välja mellan två blixtar

Metz 54 MZ-3
och
Sigma DG 500 Super

Det är inte mycket som skiljer dem. Vilken skulle vara bäst på min 10D, tycker ni?

Och varför?

Sigma, 100% utan något som helst tvivel. Om det jag har hört stämmer (vilket det förmodligen gör) så är är sigma helt kompatibel med 10D på samma nivå som Canons EX-blixtar. Väl investerade pengar!

/A

Det brukar vara en del problem med att få dom helt kompatibla med s-dlr, om så är fallet med Metz kan jag inte svara på, det är INTE ett problem med Sigma i alla fall.

Jag skulle kört på Sigma, dessutom billigare (2095:- på Björns Foto Video). Den ska motsvara Canons 550EX.

Jag har själv en metz 54Mz-3 och är kanon nöjd med den. Fotar en del konserter. Det spelar ingen roll även om jag sitter längst bak i Globen med ett 300mm obj. och skjuter av. Metzen lyser upp utan tvekan. Har iochförsig inte testad Sigmas, men blev rekommenderad att köpa Metzen framför något annat märke. Metzen har bl.a modellighting, vilket innebär att du kan arbeta studiomässigt. Den ger ifrån sig ett kritvitt sken så att du kan se vad skuggorna faller. Sen har den förstås en mängd andra funktioner. Jo, givetvis är den kompatibel till
Eos:arna. Den är kompatibel till de flesta kamerorna.

Lycka till!

Ser här att Scandinavianphoto.se har bra priser på den nu.

Sigman är riktigt bra tillsammans med 10D. Något sämre i plasten än EX 550, men helt okej, enl. mig.

/Jeppe - nöjd EF 500 DG Super-ägare

Det verkar finnas två varianter av Sigmas blixt, en äldre (2000) som heter EF-500 Super och en nyare (2002) som heter EF-500 DG Super.
New York Camera (tyskt) säljer bara den äldre för 280EUR.
TechnikDirekt säljer den nyare för 246EUR.

BjörnsFotoVideo listar den äldre för 2095 kr.
Cyberphoto listar den nyare för 2855 kr.

Båda finns beskrivna på Sigmas sida.

Strange...

Japp.. Björn listar den gamla, men tar samma pris för DG-modellen (åtminsone så fick jag köpa DG-modellen för 2095:)

Uppdatering av hemsidan verkar inte vara björns starka kort ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto