Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma SD9 Digital SLR X3

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Det är nog bara Sigma som skrutit med "Digital ready" på sina objektiv.
Digital Ready är alltså ett snyggt namn på optik som har dålig kantskärpa, eftersom det inte är ett handikapp på kameror med brännvidsförlängning?

Egentligen menar de väl att tvingar in ljuset i en flack vinkel mot CCDn för att motverka problemet med skålformade sensorelement som det var så mycket snack om för nåt år sen. Har jag för mig. Men av testerna att döma verkar det som om de dessutom prioriterat ner kantskärpan.

IS, Image stabilisator..(bildstabilisator)..japp..Sigma kallar det för optisk stabilisator.

men det finns ju på både Canons och Nikons objektiv..och nu alltså även på Sigmas.

Åh fan. Jag trodde att IS stod för fryst vatten.

Ärligt talat ser gluggen väldigt fin ut och det ska bli intressant och se var den landar prismässigt. Framför allt 120-300:an då ...

hm..men det är bara 80-400 mm som har stabilisator.
japp, det blir intressant..objektiven kommer med Sigma, Canon och Nikon fattning.

Så joker..och ni andra..tror ni Sigma SD9, nu med IS objektiv, med fantastisk bildkvalité(enligt mig iaf) bli ett seriöst alternativ till Nikon och Canon? i sverige verkar det inte finnas någon som säljer Sigams system, bara deras objektiv till andra tillverkare..kan detta ändras nu tror ni, så att Sigmas system börjar säljas i sverige oxå?

mvh
/Kim

Tveksamt. Jag bedömer att Kodaken blir utmanaren till Nikon och Canon. Jag är skeptiskt till Sigman innan vi ser om andra "pirater" kommer att eller får tillåtelse att tillverka gluggar till den. Eventuellt vore kanske tricket för Sigma att välja Canons objektivfattning och därmed utmana Kodaken som ju valt Nikons fattning. Se sammanställningen.
Fast, fast blicken framåt är som vanligt blind så den som lever får se ...

Kim7i skrev:
Så joker..och ni andra..tror ni Sigma SD9, nu med IS objektiv, med fantastisk bildkvalité(enligt mig iaf) bli ett seriöst alternativ till Nikon och Canon?
Det är en öppen fråga. Troligen inte för proffsen, men för amatörmarknaden, som inte är liten precis, är den definitivt något att räkna med. Jag undrar bara om Sigma har kapacitet att prångla ut tillräckligt många kameror på marknaden innan Canon/Nikon kontrar, för det lär de säkert göra. Efterfrågan är i praktiken HELT omättlig på ett "billigt" och bra digitalhus.

Kim7i skrev:
Så joker..och ni andra..tror ni Sigma SD9, nu med IS objektiv, med fantastisk bildkvalité(enligt mig iaf) bli ett seriöst alternativ till Nikon och Canon? i sverige verkar det inte finnas någon som säljer Sigams system, bara deras objektiv till andra tillverkare..kan detta ändras nu tror ni, så att Sigmas system börjar säljas i sverige oxå?

mvh
/Kim

Jag är enig med Mats "troligen inte för proffsen, men för amatörmarknaden" även fast bildkvaliten är ¤%#¤& bra!!

Handlaren som jag pratade med sa att det lär dröja innan Sigman börjar säljas. På PhotoKinan var kameran tydligen inlåst bakom glas och demades aldrig vilket tyder på att den inte fungerar riktigt så bra som man skulle önska.

/Maverick

Maverick skrev:
Handlaren som jag pratade med sa att det lär dröja innan Sigman börjar säljas. På PhotoKinan var kameran tydligen inlåst bakom glas och demades aldrig vilket tyder på att den inte fungerar riktigt så bra som man skulle önska.

/Maverick

Ja 3-4 år till får vi nog räkna med! ;-)

Oroväckande

Det är inte roligt när plastskal ställs ut på en mässa.
Jag har med spänning väntat på att få se foevon 3x tekniken tillämpas i en kamera. Tycker det är lite märkligt att sigma lyckas lägga beslag på tekniken. Canon och Nikon borde vara minst lika intresserade av den här tekniken, eller är det något som döljs i produktionsmetoderna som inte är bra?
Nåja inte mycket ide att spekulera om det, det lär ändå visa sig när sigman kommer ut och vi kan se lite oberoende tester på den.

/Stefan

Maverick skrev:

/Maverick
Kanske det, men Phil Askey fick ju faktiskt lägga vantarna på en och drog runt på en fotorunda utomhus. Bilderna finns ju som bekant på www.dpreview.com och är av häpnadsväckande kvalitet.
Sigma kan dock ha problem med serieproduktionen i något led. Inte alltför ovanligt. Att ta fram ett dussin demoex. är en sak, några tusen en annan...

Linmajon skrev:

Kanske det, men Phil Askey fick ju faktiskt lägga vantarna på en och drog runt på en fotorunda utomhus. Bilderna finns ju som bekant på www.dpreview.com och är av häpnadsväckande kvalitet.
Sigma kan dock ha problem med serieproduktionen i något led. Inte alltför ovanligt. Att ta fram ett dussin demoex. är en sak, några tusen en annan...

De kanske har ett demoex med en trimmad cmos-sensor :)

/Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto