Annons

Pentax: Släpper en ny digital mellanformatare (645D) med CMOS-sensor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Björkhult

Aktiv medlem
Källa: http://www.us.ricoh-imaging.com/about/press/324

Nu jobbar dom på bra i Ricoh/Pentax fabriken: världens bästa APS-C K-3, ny telekonverter, nya WG-serien äventyrskameror, och så det här:

1. Medium-format digital SLR camera
Model name (tentative): PENTAX 645D 2014
Latest, super-high-resolution CMOS image sensor
• High-speed response in a variety of photographic applications
Tilt-type LCD monitor
• Market launch scheduled for Spring 2014

2. Interchangeable lens for 645 mount digital camera
Model name (tentative): to be announced at later time
• Ultra-wide-angle zoom lens for use with the 645D
• Newly designed optics optimized for digital imaging characteristics
• Market launch: to be determined

3. Interchangeable lens for Q mount digital camera
  Model name (tentative): TELEPHOTO MACRO
• Unifocal telephoto macro lens (high-performance-series model) for use with Q mount interchangeable-lens digital cameras
• Market launch: to be determined

4. Film duplication accessory
  Model name (tentative):pENTAX Film Duplicator
• Produces digital duplicates of silver-halide-film images in combination with a digital SLR camera and a dedicated flash unit.
• Compatible with 35mm- and medium-format films
• Market launch: to be determined
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Det känns mer och mer som PENTAX "hoppar" över FF och satsar resurserna på mellanformat istället (det har varit väldigt tyst när det gäller FF) vilket jag tror är ett klokt beslut. Personligen så tror jag mellanformat kan bli nästa "innepryl" nu när FF börjar bli vardagsmat, dessutom tror jag mellanformat kommer att ramla ner i pris med tiden liksom FF gjort. Faktum är också att Canon arbetar hårt på ett antal mellanformatare.................................
 

mapem

Aktiv medlem
Då har såväl Hasselblad som Phase One och nu Pentax anammat den nya Sony-MF-sensorn på 33x44mm med CMOS-teknik, med bara veckors mellanrum. Snacka om snabb implementering i hela marknadssegmentet!

33x44 är ju inte så värst mycket större än 24x36 egentligen. Digital MF ligger med den sensorstorleken egentligen närmare klassik småbild än klasiskt mellanformat. Det är säkert smart av Ricoh/Pentax att satsa på att utveckla "små" mellanformatare än att ge sig in i getingboet med småbildssensorer. Om de får ner priset och storleken kan det bli en hit.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Att alla använder Sonys sensor gör ju att volymerna kan bli stora och sensorn billigare. Samtidigt är det på sikt lite oroväckande om Sony som är en gigant konkurrerar ut Dalsa och det som var Kodak ur MF sensorer - monopol och högre priser igen?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Att alla använder Sonys sensor gör ju att volymerna kan bli stora och sensorn billigare. Samtidigt är det på sikt lite oroväckande om Sony som är en gigant konkurrerar ut Dalsa och det som var Kodak ur MF sensorer - monopol och högre priser igen?
Nikon kör ju Toshiba-sensorer nu, kanske de kan börja konkurrera lite med Sony på större sensor snart?
 

mapem

Aktiv medlem
Nikon kör ju Toshiba-sensorer nu, kanske de kan börja konkurrera lite med Sony på större sensor snart?
Intressant. Vilka Nikon-kameror har Toshiba-sensorer? (Ursäkta om det är en aning OT) Det vore väldigt bra med konkurrens från fler tillverkare, Sonys dominans är oroande. Canon måste rimligen ha något på gång om de ska överleva, och Panasonic/Fujis utveckling av en organisk sensor kan bli lovande kanske också för större format än mft och aps-c..
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det blir nog en del dräglande vid glasmontrarna på mässan i USA.
Jag ser fram mot "Kinan" i höst då man får kladda oxå.

.................
4. Film duplication accessory
  Model name (tentative):pENTAX Film Duplicator
• Produces digital duplicates of silver-halide-film images in combination with a digital SLR camera and a dedicated flash unit.
• Compatible with 35mm- and medium-format films
• Market launch: to be determined
Bästa nyheten är filmduplikatorn, åtminstone för mig.
Kanske går ner till spelhålan o köper en V75,
så kan de bli en 645D 2a.
Undrar om den blir kompaktare och med iso upp till ...
Kanske videofunktion.
 

quarc

Aktiv medlem
Väldigt kul med en ny 645, den gamla började ju bli lite åldersstigen. Blir spännande att se var priset hamnar. Utan tvekan Pentax svar på FF, men för stort steg från K3 till 645 ekonomiskt, väldigt få som kan ta det. Kanske kan man göra en lågprisversion av den gamla, bara slänga in en modernare sensor i den? Alternativt är det det de gjort med denna.
Varje gång jag hållit i 645 har jag känt att precis så skall en kamera vara :)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Eftersom Sony har den enda CMos sensorn för mellanformat,
så tror jag att den kostar...
Jag gissar på samma pris som när den första lanserades.
Alltså runt 90-100 tusen.
Sen kan den ev. sjunka lite efter ett tag.
Förutom liveview och antagligen Flucard är frågan om Richo
tänker satsa på video? nya 4K?
Tänker Canon satsa på mellanformat så måste Pentax ta i
för att inte bli omkörda.

Förutom rykten och uttalanden från olika håll,
så verkar en småbildskamera vara på gång.
Jag tänker då på nya roadmappen med en ca 70-200 star.
Enligt Uluru i en Pentaxforumstråd
http://www.pentaxforums.com/forums/16-pentax-news-rumors/250824-k-mount-lens-roadmap-updated-3.html#post2682577
Har Pentax ett ganska nytt patent på en 70-200/2,8
som täcker 43mm cirkel på sensorn.
Och det står * telezoom, inte DA i roadmappen.
Kommer en Pentax 24X36 för 25 tusen så vill inte Pentax ha
en mellanformatare som nosar för nära.

Ovan skrev jag fotomässan i USA, men Yokohama
Ligger i Japan...

Filmduplikatorn lär kosta runt 10 tusen när den täcker 6X7 formatet,
och funkar med 645an och dom mindre kamerorna.
 

quarc

Aktiv medlem
Jo en småbild är på gång och har varit på gång länge. Men om den kommer i år eller om 4-5 år ät svårt att säga. Jag börjar själv tro i år, men jag trodde också att konvertern skulle komma redan för 3-4 år sedan.... Men jag har valt att bara köpa en K-3 så jag är redo för vad som skall komma :)
Men jag skall nog tillägga att K-3 är så löjligt bra att jag inte riktigt ser behovet av något som bara är aningen bättre om det också är större och dyrare. 645 är annorlunda, det är något helt annat, men skillnaden mellan APS-C och småbild är väldigt liten.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Jo en småbild är på gång och har varit på gång länge. Men om den kommer i år eller om 4-5 år ät svårt att säga. Jag börjar själv tro i år, men jag trodde också att konvertern skulle komma redan för 3-4 år sedan.... Men jag har valt att bara köpa en K-3 så jag är redo för vad som skall komma :)
Men jag skall nog tillägga att K-3 är så löjligt bra att jag inte riktigt ser behovet av något som bara är aningen bättre om det också är större och dyrare. 645 är annorlunda, det är något helt annat, men skillnaden mellan APS-C och småbild är väldigt liten.
Hej. Jag har dålig koll på priser i svenska fysiska butiker, nätpriser kan jag ju kolla härifrån Kina

.
Ett 645D (nytt i låda hos min Pentaxhandlare) hus för 38000 SEK måste vara "prisvärt"?
A120/4 macro, A35/3,5 och helicoidadapter för 6000 SEK tot?
 
ANNONS