Annons

Sigma VS Nikon 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Atenza85

Aktiv medlem
Hej
Jag har funderingar på att byta bort mitt Sigma 70-200 2.8 OS till förmån av ett Nikon 70-200 VRII
Har hittat ett erbjudande på Nikon-objektivet för motsvarande 15 423kr, dvs nästan samma som ett begagnat här på FS (14-15 000kr).

Vet att jag kan förvänta mej bättre skärpa, bättre AF, samt ett stabilt andrahandsvärde, och samtidigt veta att jag har det bästa som finns just nu, och kan ha de i många år framöver.

Frågan är då om någon har erfarenhet av nåt liknande byte, om de är värt de ca 10 000kr (om jag lyckas sälja Sigmat)? Skulle vara kul att höra era åsikter, för- och nackdelar osv.

Bättre skärpa, bättre af, bättre bildstabilisering, bättre byggkvalitet och troligen finns inget annat objektiv med lika högt andrahandsvärde som Nikons 70-200 2,8 VR II. Säljs nytt för ca 18000 kr och man får utan några större svårigheter 14500 kr plus frakt för ett välvårdat ex. Sigmas modeller är inte dåliga men mig veterligen har de aldrig varit riktigt nära. Däremot finns många nöjda Sigma-ägare som inte känner behov av att byta till Nikon. Men alla tester är entydiga. de bästa 70-200 som finns kommer från Nikon och Canon. Nya Tamronen ligger nära men är ändå inte riktigt framme. Vad gäller just af så är skillnaderna stora. kanske inte i snabbhet, men originalen är säkrare och mer exakta. Dessutom fokuserar de bättre i dålig belysning än andrahandstillverkarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto