Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II - betyg..?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II för Nikon. Hur bra/dålig är den - egentligen?

Frågan har väl kanske varit på tapeten förut, och många säger att den är bra, jättebra, dålig och värdelös. Men jag har inte riktigt fått svar frågan genom andras trådar.

Jag har heller inte sett några riktigt högupplösta bilder tagna med just det objektivet, så om det är någon som har några så visa gärna, med och utan macro.

Nu hamnade tråden i digitalt, för jag ska använda objektivet till min D70.

Och finns några liknande objektiv som är lika prisvärda?

Hur är det med följande..
  • prisvärde
  • skärpa
  • macro-funktionen
  • allmänt omdöme

ja jag har ett sånt här objektiv till min canon 10d och jag kan väl säga att jag är halvnöjd men inte mer,
hade inte räknat med de heller för dom pengarna
bilderna behöver en dos ps för att duga
tycker inte macroläget ger de rätta intrycket för en bra macrobild
den perfekta skärpan får du inte fram med de här obj.
autofokus tappar den ibland och signalerar skärpa fast den är i oskärpa
beror ju på vad man har för krav oxå
för mig va de en ekonomisk fråga
att hålla still i full zoom är omöjligt så den är helt beroende av snabba tider
mailar en bild till dig med full upplösning

Mycket optik för pengarna, enligt mig.
Den kräver dock ett duktigt handhavande för att avge sin potential,,,
Dessa linser tror jag har en del variation i prestationen från lins till lins,, lite ojämn kvalitet alltså.

Vet man vad man köper och va man har behov för så finns inte många likvärdiga alternativ för den relativt låga pengen.

Mvh Niclas,

Tamrock skrev:
niclas
har du de här obj. själv?
i så fall kan du gärna lämna några bra tips

Nej inte längre,, jag sålde det i ett kit för ett drygt år sedan.

Jag har sålt flera linser tex ef300 2,8L, 100-400IS, ef400 5,6L mfl och det är Sigmazoomen jag saknat mest! Det har helt enkelt att göra med att det är ett objektiv som erbjuder lite speciella prestanda.

Jag fotade "framgångsrikt" på frihand på 300mm med ISO400 film. Stativ är bästa tipset och att man bländar ned till f8 (11). Eftersom skärpan är (bra) bäst i centrum så fotatr man ju udärefter,,, Jag fotade flitigt med Kodachrome64 utan problem men såklart med stativ och tidsfördröjning.

Mvh Niclas,

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=274291

Bilagor

• snappareliten2.jpg
    snappareliten2.jpg
    40.3 KB · Visningar: 541
Jag har ett som jag använder till min 10d, precis som Niklas tycker jag att det kräver att man tänker efter och använder objektivet med vetskap om att man inte får superkvalité.
Bländar man ner ett par steg kan man få riktigt bra resultat, objektivet är helt klart bra och ger valuta för pengarna.
Kort sagt ett bra köp!

Jag är då nöjd med vad man får ut ur den med tanke på priset.
Inte direkt lysande är den när det börjar bli mörkt och autofokus änvänder jag då helst inte förutom kanske i strålande solsken.
Fuskmacron är också helt ok i mina ögon.
Den får hänga med tills jag får mer pengar men då åker den till himlen eller till annan ägare. Den saken är då klar!

Hej, alla!
Finns det något alternativ till det Sigma-objektiv ni snackar om som ni rekommenderar? Jag har köpt en Nikon D70 och saknar macrofunktionen.

Tack alla! Vilka fina bilder ni har... Det tål att fundera lite på, det här med objektiv. Bättre att det tar tid och blir bra, än att det går för fort och blir fel!

elohim skrev:
Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II för Nikon. Hur bra/dålig är den - egentligen?

Frågan har väl kanske varit på tapeten förut, och många säger att den är bra, jättebra, dålig och värdelös. Men jag har inte riktigt fått svar frågan genom andras trådar.

Jag har heller inte sett några riktigt högupplösta bilder tagna med just det objektivet, så om det är någon som har några så visa gärna, med och utan macro.

Nu hamnade tråden i digitalt, för jag ska använda objektivet till min D70.

Och finns några liknande objektiv som är lika prisvärda?

Hur är det med följande..
  • prisvärde
  • skärpa
  • macro-funktionen
  • allmänt omdöme

Du kan ju låna mitt och testa lite med när du är i Delsbo, då får du själv bedömma vad du tycker.

Har inte haft mitt så länge att jag kan ge nån 3 sidors rapport. Dock är första intrycket att det är ett jä..a liv på fokus motorn.
/Jonas

Re: Re: Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II - betyg..?

Jonke O skrev:
Du kan ju låna mitt och testa lite med när du är i Delsbo, då får du själv bedömma vad du tycker.

Har inte haft mitt så länge att jag kan ge nån 3 sidors rapport. Dock är första intrycket att det är ett jä..a liv på fokus motorn.
/Jonas

Ah! Ja det låter ju helt strålande! Kanske på lovet i slutet av mars..?

Låter riktigt roligt, får man snacka lite foto med en dellbo på köpet! =)

Hälsa Hasse på jobbet förresten..

Jag har några bilder upplagda här tagna i macro- respektive teleläge. Sedan kan du ju göra en sökning bland alla bilder här på FS som är tagna med det objektivet.

För den ringa penning objektivet kostade är jag mer än nöjd.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto