Annons

Sigmaoptik till Olympus E-1?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Halloj.

har snöat in mig i tankegångar kring Olympus E-1 efter prisraset som blivit & undrar därför vad ni tror om Detta paket?

Det jag funderar över är hur sigmaoptiken är, ljusstyrkan är ju inget att skryta med.

Funderar på om cyberphotos erbjudande med Zuiko 14-54/2,8-3,5 + FL-36 blixt för 12995 är ett bättre köp? Blixt ska jag ändå ha...

Känns som att det senare är säkrare men vill ändå höra om någon vet nåt om sigmaoptiken?

//Larsa
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Zuiko Digital är milöskyddade och ljusstarkare

Det är ett otroligt bra pris för det tyska paketet som ger dig 18-50mm & 55-200mm för en E-1 med Sigma-linserna. I alla fall om man jämför med priset för bara ett halvår tidigare.
E-1 är väderskyddad, men det är inte Sigma linserna. Du kan förstås sälja vidare dessa linser för att delfinansiera köp av ett Zuiko 14-54/2.8-3.5, som dessutom är väderskyddat och har riktigt bra närgräns.
Klarar du dig initialt utan ett vidvinkel, eftersom den korta Sigma-zoomen bara går ner till 18mm? Zuiko 11-22/2.8-3.5 är annars ett fantastiskt komplement. Till detta vidvinkel fungerar även blixten FL-36, som lyser ut den nödvändiga 89º bildvinkeln. En större blixt FL-50 finns om så behövs.

Sigma 55-200 är billigt, kompakt och lätt att ta med, just inte större än en kit-lins. Jag brukar blända ner ett par steg för att eliminera en viss mjukhet och kontrastlöshet i teleläget, höja ISO-inställningen, samt ta stöd eller använda stativ. (Brännvidden 200mm i en FourThirds-kamera kräver korta slutartider, vilket jag slarvade med i början.) Jag är dock i dagsläget nöjd med mitt Sigma telezoom, se t.ex en bild jag tagit med denna i läge 200mm: http://www.myfourthirds.com/files/1080/P3130733r1024s2sq.jpg

Zuiko 50-200/2.8-3.5 ev. med en telekonverter (1.4ggr) är förstås mycket bättre för teleområdet.
 

MartinB

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen paketet med 14-54 objektivet och FL-36 blixten och jag måste säga att det paketet är väldigt prisvärt och kan inte annat än rekommenderas! Personligen tror jag inte Sigma linsen 18-50 mm kommer i närheten av Olympus 14-54. Den har både sämre vidvinkel, tele och ljusstyrka. Tror inte skärpan kommer i närheten av 14-54 heller. Att köpa 14-54 löst blir dyrt då det kostar 7000 kr...
Så köp paketet med 14-54 objektivet och sedan kan du börja spara till någon av Olympus teleobjektiv som ska vara mycket bra. T.o.m. deras billiga 40-150 ska vara rätt bra!
 

Scratchen

Aktiv medlem
Med de priser som nu erbjuds på E-1 + 14-54 + FL-36 hos Cyberphoto, så vore det nästan dumt att inte ta den :)

14-54 är ett riktigt bra objektiv. Fokus är snabb, närgränsen bra för att vara ett allroundobjektiv, dessutom är det riktigt skarpt (nästan som 50-200).

Du kommer inte att ångra att du köpte det ljusstarkare objektivet. Som Martin nämnde så kan du senare komplettera med 40-150, som enligt många ska vara riktigt bra. Men 50-200 är det som gäller om du vill ha grym skärpa (och de extra stegen).
 

.Z.

Aktiv medlem
Tack för era svar!

Cyberphotopaketet känns intressantast då jag kan få det för samma pris hos min lokale handlare.

Det ser onekligen intressant ut att Panasonic, enligt annan tråd, nu kastar sig in i leken. När E1 släpptes så trodde jag att satsningen skulle gå i stöpet p.g.a. hög prisnivå men nu ser det ju klart ljusare ut med tanke på E-1:s sänkning samt E300-paketet som, åtminstone hos min handlare, säljer mycket bra.

Jag har inte bråttom att bygga ut systemet och nöjer mig med omfånget 14-150 + möjligtvis macro 50: an som ju bör bli ett fint porträttele.

E-1:ans kvalitetskänsla och väderskydd lockar mig helt klart men självfallet så hade man önskat att brusnivån även var godtagbar över 800 Asa... 5 Mp räcker åt mig, har kört mellanformat och i formathänseende bara känt att det är overkill för mina ändamål som är max A4-kopior. Upplösningsmässigt så kommer E-1 garanterat att räcka för mig.

Ska fundera På detta...

//Larsa.
 

Jern

Aktiv medlem
Vill tillägga att E1:an verkligen har en superskön känsla och är väldigt "rolig" att hålla i och vrida på rattar och trycka på knappar osv. och fotografera med såklart. Den ligger jämt inom räckhåll hemma hos mig, bara ifall jag vill kolla/lära/leka lite. Har haft min ett år nu.


/ Janne
 

MartinB

Aktiv medlem
Jern skrev:
Vill tillägga att E1:an verkligen har en superskön känsla och är väldigt "rolig" att hålla i och vrida på rattar och trycka på knappar osv. och fotografera med såklart. Den ligger jämt inom räckhåll hemma hos mig, bara ifall jag vill kolla/lära/leka lite. Har haft min ett år nu.


/ Janne
Instämmer! Man måste betala mycket pengar för att matcha känslan en E-1:a ger. Kvalitén vittnar verkligen om att E-1:an har kostat över 20000 kr.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Nytt Sigma objektiv (18-200/F3,5-6,3) till Olympus FourThirds

Nytt Sigma objektiv (18-200/F3,5-6,3) till Olympus FourThirds

Enligt Sigmas tyska hemsida så kommer nu ytterligare ett objektiv för Olympus FourThirds:

Technische Details
Objektivtyp 18-200/F3,5-6,3 DC Asp. IF
Kameraanschluss AF C,ND,P,S,OFT
Bildwinkel (diagonal) 69,3°-7,1°
Nahgrenze (cm) 45
Vergrößerung 1:4,4
Filtergröße (mm) 62
Maße (mm) 70x78,1 (Durchm. X Länge)
Gewicht (g) 385 (im Nikon Anschluss)

I väntan på att objektivet säljs genom svenska kanaler, så hittar man det redan nu på tyska marknadsplatser:

Ref:
SIGMA AF 3,5-6,3/18-200 DC E 62 FT/Olympus E-System
http://www.sigma-photo.de/cms/front_content.php?idcatart=391

Foto-Koch: (UVP* EUR 449,-) EUR 379,-
http://www.fotokoch.de/dynsearch/search.pl?search=Sigma+18-200+FT&fields=6

TECHNIKdirekt: (RRP*: EUR 449,-) EUR 358,- (Sigma DC 3,5-6,3/18-200 O/FT)
http://www.technikdirekt.de
 
ANNONS