Annons

Silver Efex Pro vs PS

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag läser så himla mycket om Silver Efex Pro av fotografer jag uppskattar.
Men det jag inte riktigt har fattat än är vad det är som detta program kan som inte PS/ACR/LR kan?

Inte att det är aktuellt för mig just nu. Jag hinner knappt fota överhuvudtaget och vill inte ha ett program till för att behandla icke-befintliga bilder. Det är bara frustrerande. Men på långt sikt?
Jag lagt ner en del tid för att lära mig PS/LR lite mer än bara på ytan. Jag skulle säga att jag ligger på avancerad nivå där. Vad kan jag förvänta mig av Silver Efex Pro som jag inte kan av PS om man behärskar det?

Jag föreslår att du laddar ner en trial version av silver efex. Det finns flera skillnader en är att programmet simulerar svartvitt film, en annan att det finns en del snygga ramar. Är man riktigt duktig på CS samt har känslan kan man lyckas bättre men silver efex kan vara en bra utgångspunkt om man är osäker på vilken känsla man vill ge bilden.

Å ena sidan kan man använda programmet ifall man vill simulera namngivna analoga svartvita filmer, eller använda färdiga filter/mallar (flera väldigt snygga). Å andra sidan finns oerhört bra finstämda verktyg (luminans, kontrast, struktur, korn) för att jobba fram bilden helt efter eget huvud, plus väldigt fina toningar. Vinjetteringsverktyg och ramar också förstås. Allt som allt tycker jag att det är fantastiskt att jobba med, och jag rekommenderar verkligen att du laddar ned demoversionen - jag tror att det är två veckor man får ha den gratis. Klart tillvänjande om man gillar svartvitt. Tyvärr verkar Niks online-support ha somnat in sedan Google köpte dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto