Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sima/Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110929

Avslutat medlemskap
Har bestämt mig för att köpa ett obj 50:1,4 eller något motsvarande.

Valet står mellan Sigma eller Canon, tacksam för råd.
 
Sigma och Canon är inte en optimal kombination. Dels finns problemet med en eventuell kalibrering av objektivets autofocus, som Canons serviceverkstad knappast gör, och dels finns det risken att Sigma-objektivet inte fungerar med nästa kameramodell som Canon kommer ut med. Jag har erfarenhet av båda problemen.

I övrigt anses ju Canons 50/1.4 vara mycket bra.
 
Fotas det mycket på stora bländaröppningar så är väl Sigmat att föredra. Nedbländat ett par steg så är väl Canonen vassare.
Själv så har jag Sigmat till min 5D2. Tycker att det funkar bra, men använder det inte så mycket. Jag föredrar oftast mitt 24-70/2,8 L istället.
På dpreview.com finns det rätt så bra tester på dom här objektiven.
 
Jag kan inte säga om den här specifik lens...

...men annars det är svårt bara rekommendera Sigma-Canon-kombination. Lensena är bra och 18-50 2,8 har fungerat i min 30D utmärkt, däremot i 7D den fungerar inte så fint. Jag ville inte kalibrera eftersom har använt fortfarande 30D som back-up. Men om man tänker använda lens i bara en kamera den är troligtvis helt OK.
 
ANNONS